۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۲۳۰۸۸

پدافند سایبری راه کاری موثر برای مقابله با تهدیدات نوظهور

از جمله تهدیداتی که بخصوص در یک دهه گذشته در مورد کشور ما نمود و بروز پیدا کرده است و دشمنان کشور گاها نیز موفق به وارد کردن خساراتی از طریق آن شده اند، تهدیدات سایبری بوده که نمود بازر آنها حمله ویروس استاکس نت (stuxnet) برای آسیب رسانی به تاسیسات هسته ای کشور و حمله ویروس دوکو (duqu) برای جاسوسی از اطلاعات حساس کشور بوده است.
پدافند سایبری راه کاری موثر برای مقابله با تهدیدات نوظهور
به گزارش پایگاه خبری جهانبین نیوز، علی قربانی در یادداشتی نوشت:

امروزه با پیشرفت فناوری های گوناگون، عرصه تهدیدات و آسیب های ناشی از تکنولوژی نیز پیشرفت های قابل توجهی کرده است. از جمله حوزه هایی که در دو دهه اخیر با پیشرفتی چشمگیر در جهان مواجه بوده و در حال حاضر نیز از بالاترین سرعت رشد در میان سایر فناوری ها برخوردار است، حوزه اینترنت یا سایبر و خدمات وابسته به آن است که در کشور ما با نام فضای مجازی شناخته می شود.

در سال های گذشته به همان نسبت که استفاده از اینترنت و فضای مجازی همه گیر شده و عمومیت یافته است، تهدیدات موجود در آن نیز با سرعت حیرت انگیزی رشد کرده و هر روز نیز تهدید جدیدی بر انبوه تهدیدات گذشته ی آن افزوده می شود. لذا در کنار همه مزایا و امکاناتی که فضای مجازی در اختیار بشر قرار داده است لازم است تمهیدات جدی و مناسبی برای مقابله با آسیب های آن اندیشیده شود.

در همین راستا کشورهای مختلف جهان برای در امان ماندن و یا به اگر بخواهیم بهتر بگوئیم، برای به حداقل رساندن تهدیدات سایبری خود، هزینه های هنگفتی را متحمل شده و با تهیه زیرساخت های لازم و تربیت و بکار گیری متخصصین صاحب فن، سعی در کاهش ضربات وارده به زیرساخت های حیاتی کشورهایشان همچون بانک ها، تاسیسات تولید انرژی، تاسیسات نظامی و سایر بخشهای حیاتی خود دارند.

تجربه نشان داده قابلیت و توانمندی های ضربه زنی و وسعت تخریب تهدیدات سایبری آنچنان گسترده و تاثیرگذار است که جنگ سایبری امروز به یکی از شاخه های رسمی و جدیدالورود ارتش های جهان تبدیل شده و به سرعت در حال باز کردن جایگاه خود به عنوان سلاحی کارآمد و تاثیرگذار است.

در این میان کشورهای توسعه یافته تر و دارای روحیه استعماری همچون امریکا، روسیه، انگلیس و رژیم نامشروع صهیونیستی زود تر از بقیه کشورها دست بکار شده و توانسته اند با توسعه این فناوری، در مواقع لازم از این قابلیت برای آسیب رساندن به کشورهای هدف خود، به نحو موثری بهره گیری نمایند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور ایران به یکی از اهداف مقابله کشورهای استعمارگر غربی برای سرکوب آزادی خواهی و جلوگیری از انتشار پیام و الگو شدن آن برای سایر کشورهای جهان مبدل گردیده و در هر برهه از زمان از جدیدترین تکنولوژی های روز برای تطمیع و تهدید آن استفاده شده و می شود.

بر این اساس عقل سلیم حکم می کند که ایران نیز متناسب با تهدیدات، خود را برای مقابله با آنها آماده نماید. از جمله تهدیداتی که بخصوص در یک دهه گذشته در مورد کشور ما نمود و بروز پیدا کرده است و دشمنان کشور گاها نیز موفق به وارد کردن خساراتی شده اند، تهدیدات سایبری بوده که نمود بازر آنها حمله ویروس استاکس نت (stuxnet) برای آسیب رسانی به تاسیسات هسته ای کشور و حمله ویروس دوکو (duqu) برای جاسوسی از اطلاعات حساس کشور بوده است.

تهدیداتی از این دست و مسائل دیگری همچون تهاجم فرهنگی که در چند سال گذشته در فضای مجازی ظهور و بروز خاصی پیدا کرده است، جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشته است که با اتخاذ تمهیداتی از خود در برابر دشمنان محافظت نماید. بر همین اساس برگزاری رزمایش های پدافند سایبری شکل گرفته و در طی آن سعی می شود قسمت هایی از نظام که بنابر وظیفه خود مجبور به استفاده از رایانه هستند، با اتخاذ رویکردهای مناسب و آموزش مداوم پرسنل، تا حد امکان در مقابل آسیب های سایبری تقویت شوند.

تجربه چند ساله کشور نشان داده است که ایران به دلیل داشتن توان علمی مناسب و نیروهای جوان مستعد؛ از ظرفیت بسیار خوبی برای مقابله با تهدیدات سایبری برخوردار بوده و توانسته با کشف و دفع بموقع حملات سایبری بیگانگان و با تشکیل ارتشی سایبری، جایگاه بسیار خوبی را در میان کشورهای جهان کسب نماید تا جاییکه به اذعان کشورهای غربی، ایران دارای پنجمین ارتش قدرتمند سایبری جهان است. که این امر نشان از جدیت مسئولان ارشد کشور در ایمن سازی کشور از حملات سایبری دارد.

لذا از مجموع آنچه به طور مجمل در فوق از نظر گذشت چنین می توان نتیجه گرفت که بحث پیگیری پدافند سایبری به عنوان راه کاری نوین برای مقابله با تهدیدات نوظهور در کشور، امری انکار ناشدنی است که با توجه به سرعت قابل توجه رشد تکنولوژی های مربوط به آن، توجه هر چه بیشتر مسئولان امر را برای برگزاری هرچه بهتر رزمایش های پدافند سایبری در ارکان مختلف کشور، می طلبد.


انتهای پیام/ ۱۰۲۴ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۳۴:۵۷

13 Jan 2020