۰
plusresetminus
اوقـات فراغت به عنوان نمايي از سـبک زندگـي، مقولـه اي اسـت کـه افـراد در طـي آن ميتوانند علايـق و تمايلات خود را بـه کار گيرند تـا ارزشها و نگرش‌هاي پنهان خود را تعين بخشيده، قـدرت و مقاومـت در عرصـه زندگي را به نمايش بگذارنـد
اوقات فراغت فرصت یا تهدید؟/ برنامه‌ریزی یکپارچه، حلقه مفقوده کلاس‌های اوقات فراغت
به گزارش جهانبین نیوز، هر ساله با نزديك شدن به ايام فراغت دانش‌آموزان از تحصيل، دستگاه‌هاي مختلف برنامه‌هاي خود را تحت عنوان «غني‌سازي اوقات فراغت دانش‌آموزان» اعلام مي‌كنند.

آنچه که همه متولیان مرتبط با اوقات فراغت و پژوهشگران مسائل تربیتی و اجتماعی بر آن اتفاق نظر دارند موازی‌کاری، کلیشه‌ای بودن و ناهماهنگی برنامه‌هایی است که در این زمینه در پیش گرفته می‌شود درحالی که با استفاده از ظرفیت مراکز استعدادیابی می‌توان کودکان و نوجوانان را بنابر ظرفیت‌هایی که دارند در تعیین مسیر زندگی آینده و ایجاد خلاقیت در آنها هدایت کرد.


موضوع دیگری که کارشناسان مرتبط با اوقات فراغت بر آن تاکید می‌کنند محدودیت اثربخشی کلاس‌های آموزشی مختلف و مقطعی بودن آنها در زمان‌های محدود تابستان است درصورتی که می‌توان با تداوم و استمرار برنامه‌های در پیش گرفته به ایجاد مهارت در کودکان و نوجوانان کمک کرد.

برگزاری کارگاه‌های تابستانه در کانون چهارمحال و بختیاری

فرزاد رحیمی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان چهارمحال وبختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد: با توجه به غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان و اعضای مراکز فرهنگی-هنری کانون در سراسر استان برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوعی طی تابستان سال جاری در مراکز کانون برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تنوع فعالیت‌های فرهنگی-هنری ازجمله مواردی است که در پیش‌بینی برنامه‌ها صورت گرفته است افزود: این کارگاه‌ها علاوه‌بر تابستان در طول سال نیز تداوم خواهد داشت.


وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی-هنری کانون پرورش فکری کودکان گفت: فعالیت‌های تابستانه کانون در ۲۱ مرکز ثابت در ۹ شهرستان استان از ۲۷ خردادماه ۹۷ آغاز به کار کرده و فعالیت‌هایی چون قرآن، رباتیک، نگارگری و تذهیب، معرق و منبت، موسیقی کودک، مهندسی خلاق، روخوانی کتاب، گلایدر، نوشتن خلاق، عکاسی، شاهنامه‌خوانی، نجوم، کاردستی، نقاشی و طراحی، خوشنویسی، سفالگری، پویانمایی و ساخت عروسک‌های نمایشی و ویترای و چرتکه ازجمله کارگاه‌های پیش‌بینی شده در این دوره از کلاس‌های دوره‌ای کانون است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان چهارمحال و بختیاری بهره‌مندی از مربیان خلاق و توانمند در برپایی این کارگاه‌ها و ویژه‌برنامه‌های اوقات فراغت را ازجمله مواردی برشمرد که به صورت ویژه در این دوره از کلاس‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

برنامه‌های ورزشی تمامی رده‌های سنی را در استان تحت پوشش قرار می‌دهند

علیرضا تیشنیزی معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان چهارمحال وبختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار داشت: اداره کل ورزش و جوانان با زیرمجموعه‌ها و بازوهای اصلی که هیئت‌های ورزش هستند و پراکندگی و توزیع مناسبی که درسطح استان دارند، می‌توانند تمام رده‌های سنی را تحت پوشش قرار دهند.


وی با بیان اینکه ۵۰ هیئت در رشته‌های مختلف ورزشی در سطح استان فعالیت می کنند افزود: با شروع فصل تابستان موضوع اوقات فراغت جوانان مطرح می‌شود، در حال حاضر ثبت‌نام حدود ۱۰ هزار نفر در هیئت‌های مختلف ورزشی جهت تابستان صورت گرفته است.

خانواده‌ها در زمان ثبت‌نام از داشتن مجوز باشگاه‌های روزشی مطمئن شوند

تیشنیزی به نگرانی خانواده‌ها درخصوص اوقات فراغت فرزندان اشاره و خاطرنشان کرد: تعدادی از برنامه‌های ورزشی زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان و هیئت‌های ورزشی در شهرستان‌های نه‌گانه استان تشکل می‌شود که سازماندهی‌شده هستند و بر عملکرد آنها نظارت صورت می‌گیرد، کمیته ارزیابی، تحت نظارت واحد ارزیابی و نظارت و بازرسی اداره کل ورزش و جوانان استان تشکیل و مسئولیت نظارت بر نحوه عملکرد هیئت‌ها درخصوص اجرای برنامه‌ها را برعهده دارد.

وی در ادامه بیان داشت: تعدادی دیگر از برنامه‌ها درقالب باشگاه‌های ورزشی وکانون‌های مساجد، دارای مجوز هستند و با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان فعالیت می‌کنند.

معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه متاسفانه باشگاه‌هایی هستند که بدون مجوز فعالیت می‌کنند گفت: خانواده‌ها در زمان ثبت‌نام حتما از مجوز داشتن باشگاه مطمئن باشند، باشگاه‌ها و مراکز فرهنگی، طبق آئین‌نامه موظف هستند مجوز فعالیت را در معرض دید قرار دهند.

لزوم اجرای برنامه‌های اوقات فراغت در راستای وظایف تخصصی هر دستگاه و به دوری از موازی‌کاری

رئیس گروه ستاد ساماندهی امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اظهار داشت: برنامه‌های مرتبط با اوقات فراغت تابستان باید در راستای وظایف تخصصی هر دستگاه و دوری از موازی‌کاری برگزار شود، دستگاه‌های دولتی برای بهره‌مندی بهتر جوانان از امکانات اوقات فراغت باید با متولیان این امر همکاری کنند.

رئیس گروه ستاد ساماندهی امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان با بیان اینکه هر ساله برنامه‌های خوبی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان توسط این ستاد پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد: لازم است برای جذب جوانان به برنامه‌های اوقات فراغت از برنامه‌های جذاب استفاده شود.

اوقات فراغت آیینه تمام‌نمای فرهنگ یک جامعه است

مرضیه عالی پور کارشناس امور فرهنگی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد: اوقـات فراغت به‌عنوان نمايي از سـبک زندگـي، مقولـه‌اي اسـت کـه افـراد در طـي آن بـا آرامـش مي‌توانند علايـق و تمايلات خود را بـه کار گيرند و فرصتـي اسـت تـا ارزش‌ها و نگرش‌هاي پنهان خود را تعیين کرده، قـدرت و مقاومـت در عرصـه زندگي را به نمايش بگذارنـد.

وی تصریح کرد: از آنجا که در چنين اوقاتي، افراد نگراني جدي درخصوص طـرد يا ايجـاد تنـش در هنـگام نمايش رفتارهـاي خود ندارنـد، مي‌تواند زمينه را بـراي درک تحـولات آرام و پنهـان جامعـه فراهم کرده، ابـزار تجربي دقيق براي درک، فهم و اسـتنباط واقعيت‌هاي فرهنگـي در لايه‌هـاي مختلـف اجتماعي باشـد.

عالی پور ادامه داد: اوقات فراغت به این منظور است که فرد با رضایت خاطر به استراحت یا تفریح پرداخته و یا به‌منظور توسعه آگاهی بعد از اینکه از شغل اصلی خود آزاد می‌شود آن را برمی‌گزیند، که هر فرد بنا به سلیقه و علاقه خود آن را انتخاب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اوقات فراغت در همگان یکسان نیست و بنابر اهمیت آن در افراد مختلف جامعه متفاوت است بیان داشت: اوقات فراغت مي‌توانـد عاملـي در ايجـاد آرامـش و لـذت در زندگي به‌شـمار آيد و از طرفـي زمينـه رشـد و بالندگـي در افـراد را نيـز فراهـم آورد.

عالی پور با بیان اینکه گروهـي معتقدند عامل تفـاوت در ميزان و نحوه گذران اوقات فراغت جنسيت اسـت اذعان داشت: زنان معمولا در محیط خانه و خانواده به مراقبت‌های عاطفی و انجام امور خانگی مشغول هستند و مردان تحت حمایت این حوزه خصوصی قرار می‌گیرند و بهره می‌برند.

وی با اذعان بر اینکه زمينه‌ها و فعاليت‌هاي اوقات فراغت بســتگي بــه عوامــل گوناگوني دارد بیان داشت: تغييــرات گوناگــون اجتماعــي در جوامــع، ماهيت فراغت و نحوه گذران آن را دگرگون کرده اســت.

عالی پور اهم فعاليت‌ها و زمينه‌هاي گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان را يازده مورد عنوان کرد و گفت: ورزش، هنر، برنامه کانون‌های فرهنگی، برنامه‌های کانون‌های پایگاه مقاومت بسیج، سینما، کتاب‌خوانی، برنامه‌های رادیویی برنامه‌های تلویزیونی، مطالعه روزنامه و مجلات، پارک‌های شهری و گذران اوقات فراغت، اینترنت و رایانه از فعالیت‌ها و زمینه‌های گذران اوقات فراغت محسوب می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به جوان بودن جامعه ما و رشــد روزافزون انواع انحرافات بخصوص در بين دانش آ موزان، لازم است که به مسئله مهم اوقات فراغت توجه ويژه نمود تا بتوان با پرکردن اوقات فراغت در جهت مطلوب و رشــد ارزش‌هاي اجتماعي و اسلامي، از انحرافاتي که نسل جوان را تهديد مي‌کند به نحو مطلوبــي جلوگيري به عمل آورد.

انتهای پیام/1027ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۲۱:۲۹

2 Jan 2020