۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
کد مطلب : ۲۱۷۳۸

قالیبافی از هنرهای بسیار باسابقه و مشهور چهارمحال و بختیاری

استان با دارابودن یکصدهزار بافنده قالی هفتادهزار دارقالی بافی و تولید سالانه چهارصدهزار مترمربع فرش مرغوب ، از قطب های تولید قالی در کشور محسوب می شود.
قالیبافی از هنرهای بسیار باسابقه و مشهور چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز قالی کلمه ای است که ریشه ترکی دارد و با توجه به اینکه حرف (ق) در ترکی تلفظ (گ) دارد، کم کم گالین به قالی تغییر نام یافت . کلمه قالی به معنی بافته ای است که بر روی دار (افقی یا عمودی) انجام می شود.

قالیبافی از هنرهای بسیار باسابقه و مشهور استان است و شهرت فرش های استان به فراسوی مرزهای جغرافیایی کشور رسیده و همگان این هنر از مردم این دیار را به خوبی می شناسند. استان با دارابودن یکصدهزار بافنده قالی هفتادهزار دارقالی بافی و تولید سالانه چهارصدهزار مترمربع فرش مرغوب ، از قطب های تولید قالی در کشور محسوب می شود.

وفور مواداولیه پشم (به لحاظ وجود دام) ذوق و حوصله بافندگان ، اصالت طرحها و نقوش، رنگ آمیزی منحصربفرد و ... از پتانسیل های بالقوه و بالفعل آن است. که علیرغم مسائل و مشکلات بوجود آمده در مسیر این هنرصنعت ملی طی دهه های اخیر همواره فراز و نشیب های زیادی را به خود دیده است که خوشبختانه به لحاظ ویژگی های خاص آن صدمه جدی بر پیکر آن وارد نشده است و برغم معضلات همچنان پر صلابت مسیر خود را دنبال می کند.

فرش استان به لحاظ تکنیک خاص در بافت (گره دوپیچ)، کاربرد رنگ های سنتی، استفاده از مواداولیه مرغوب، پشتوانه و فرهنگ غنی مردم، طرح ها و نقوش بسیار متنوع و ... از کیفیت و استحکام بالایی برخوردار است . به همین سبب به قالی های استان فرش آهنین می گویند.

وجود قومیت های مختلف و ذوق سرشار بافندگان، ارزش افزوده این هنر ملی و ... موجب گردیده است که طرح ها و نقوش بسیار متنوعی که با بهره گیری از طرح ها و نقش های اسلیمی، ختایی، هندسی و موتیوها و نگاره های سنتی در منطقه معروف گردد که در اینجا به تعدادی از آنان اشاره می شود:

فرش خشتی (۱۸۰ نوع طرح و خشت)، گل مینا، لچک ترنج، هقه ای، سروکاج، کاوری، درختی، محرابی، محرمات، گل فرنگ، زیگلر (شلمزاری)، کف ساده، یلمه، گل پتو و ...

علاوه بر آن قالی های ذهنی باف (بدون نقشه)، ایلیاتی و محلی دیگری وجود دارند که ویژگی های منحصربفرد دارند، مانند قالی قهفرخی، قالی باباحیدری، قالی دشتکی، قالی بلداجی ، قالی اولاد و ...



انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۰۰:۱۴

2 Jan 2020