۰
plusresetminus
کارشناس مسائل اجتماعی گفت: مهریه همان‌طور که از نامش پیداست، روزگاری قرار بوده موجب مهر و الفت زن و شوهر شود، در حال حاضر به‌صورت یکی از عوامل اصلی آسیب‌زننده به زندگی زناشویی درآمده است.
مهریه عامل اصلی آسیب‌ به زندگی‌ مشترک زوج‌های جوان/ چشم و هم‌چشمی معضلی اساسی برای دختران و خانواده‌های آن‌ها
محمد رحیمی، کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز، با اشاره به سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی و فاطمه علیهماالسلام مهم‌ترین مانع برای ازدواج جوانان این شهرستان را مشکل اشتغال عنوان و اظهار کرد: هم‌اکنون در بین نسل جوان ازدواج به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی این قشر به حساب می آید.
 
وی گفت: در شرایط حاضر فراهم نشدن شرایط ازدواج جوانان باعث شده تا این مسئله به معضلی تبدیل شود تا آنجا که هر نهاد و ارگانی چه در حیطه مسئولیت خود و یا خارج از آن باید تدبیری جهت ایجاد شرایط لازم برای تسهیل در امر ازدواج جوانان بیندیشد.
 
رحیمی اضافه کرد: دراین‌بین نمی‌توان از مشکلات دیگر که سد راه ازدواج جوانان هستند همچون مسکن، افزایش هزینه‌های زندگی، هزینه‌های سرسام‌آور ازدواج، نداشتن درک متقابل، توقعات بیش‌ازحد خانواده‌ها و تغییر معیارهای انتخاب همسر به‌سادگی گذشت.
 
بسیاری از جوانان به دلیل بی‌پولی و نداشتن درآمد کافی ازدواج نمی‌کنند
 
رحیمی ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان، حل مشکل مسکن جوانان توسط دولت، ازجمله در اختیار قرار دادن خانه‌های استیجاری باقیمتی مناسب و ترغیب خیرین برای کمک به ازدواج جوانان را از راهکارهای کاهش مشکلات ازدواج جوانان بیان کرد.
 
 وی تصریح کرد: بسیاری از جوانان به دلیل بی‌پولی و نداشتن درآمد کافی ازدواج نمی‌کنند، در حال حاضر با هر یک از جوانان فامیل که در مورد ازدواج صحبت می‌کنم هیچ‌کدام برنامه‌ای برای ازدواج ندارند و بیشتر آن‌ها نداشتن امنیت شغلی را یکی از دلایل عدم ازدواج خود می‌دانند.
 
رحیمی بیان داشت: تا وقتی «مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان» حل نشود هر اقدامی برای افزایش ازدواج به بن‌بست می‌خورد چون وقتی شغل و درآمدی برای گذران زندگی نباشد زوجین برای رهایی خود تن به طلاق می‌دهند.
 
کسی را سراغ ندارم که واقعاً  علاقه‌ای به تشکیل خانواده نداشته باشد
 
آقای محمدی یکی از شهروندان فارسانی در پاسخ به سؤال ما در مورد علت تأخیر در ازدواج جوانان، می‌گوید: فقط و فقط «مشکلات اقتصادی»، کسی را سراغ ندارم که واقعاً و از ته دل علاقه‌ای به تشکیل خانواده نداشته باشد. وقتی درآمد کافی برای تأمین حداقل‌های زندگی وجود ندارد چطور از یک جوان توقع داریم که ازدواج کند؟
 
مسائل اقتصادی و شغلی اولین دلیل تأخیر ازدواج جوانان است

یکی دیگر از موانع جوانان در راه ازدواج بیکاری یا نداشتن امنیت شغلی است. امروزه با توجه به رکود اقتصادی جهانی، نرخ بیکاری در همه جوامع، به‌ویژه جوامع درحال‌توسعه ازجمله ایران افزایش‌یافته است.

کاهش فرصت‌های شغلی در بخش دولتی و همچنین افزایش میزان اشتغال زنان با حقوق و مزایای پایین‌تر از مردان، موجب بیکاری بسیاری از مردان جوان که نان‌آور اصلی خانواده محسوب می‌شوند، شده است. بعضی از جوانان نیز بااینکه ممکن است در حال حاضر درآمد خوبی داشته باشند، به دلیل نامطمئن و مبهم بودن آینده شغلی‌شان، می‌ترسند نسبت به ازدواج اقدام کنند.
 
آقای یداللهی که به گفته خودش یکی از دهه شصتی‌هایی که در صف انتظار ازدواج مانده است، می‌گوید: مسائل اقتصادی و شغلی اولین دلیل تأخیر ازدواج جوانان است.
 
وی اضافه کرد: بیکاری، درآمد کم، نبود امنیت شغلی به یک دغدغه حل نشدنی برای جوانان تبدیل‌شده است و جوان امروز با دیدن تورم و گرانی آینده‌ای را می‌بیند که حتی یک‌خانه کوچک و خودرو برای همسر و فرزندش نمی‌تواند تأمین کند.
 
چشم و هم‌چشمی یک معضل اساسی برای دختران و خانواده‌های آن‌ها
 
یکی دیگر از مسائل مالی و اقتصادی که باعث می‌شود تعدادی از دختران ازدواج خود را به تأخیر بیندازند، عدم استطاعت مالی خانواده برای تهیه جهیزیه است. رسم بردن جهیزیه که به‌منظور کمک به جوانان برای شروع یک زندگی جدید ایجادشده، در حال حاضر به دلیل چشم و هم‌چشمی به یک معضل اساسی برای دختران و خانواده‌های آن‌ها تبدیل‌شده است.

مهریه قرار بود موجب مهر و الفت زن و شوهر شود

یکی دیگر از سنت‌های پسندیده‌ای که متأسفانه امروزه از آن سوءاستفاده می‌شود، مهریه است. مهریه همان‌طور که از نامش پیداست، روزگاری قرار بوده موجب مهر و الفت زن و شوهر شود، در حال حاضر به‌صورت یکی از عوامل اصلی آسیب‌زننده به زندگی زناشویی درآمده است.
 
 بانک‌ها از وجود منابع محدود پرداخت وام 10 میلیونی می‌گویند
 
خانم حیدری گفت: درحالی‌که برای دریافت وام ۱۰ میلیونی ازدواج اقدام کرده‌ایم، شعب بانک‌ها از نبود بودجه برای پرداخت وام سخن گفته و اعلام می‌کنند که باوجود منابع محدود توان پرداخت  وام ۱۰ میلیونی را نداشته و یا اینکه وام‌های دیگر قرض‌الحسنه نیز در اولویت قرار داشته و باید برای اعطای آن به متقاضیان درصد مانده اقدام کنند.

انتهای پیام1026ج /590پ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۰۹:۴۵

27 Dec 2019