۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۳۷۵۵۱
رئيس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختياري:

بودجه سال آينده کشور بودجه اي متفاوت است

رئيس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختياري گفت: بودجه سال 1397 کل کشور يک بودجه متفاوت است.
بودجه سال آينده کشور بودجه اي متفاوت است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر؛ حبيب الله وفايي رئيس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختياري شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه هاي گروهي چهارمحال و بختياري تأکيد کرد: به طور کلي در بيان وضع موجود و خلاصه اي از اقدامات دولت طي ۴ سال گذشته لازم است بگويم بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور به عنوان نخستين لايحه بودجه دولت دوازدهم و مطابق ماده ۱۸۶ آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي که زمان ارائه لايحه بودجه سالانه تا پانزدهم آذر ماه هر سال را مشخص کرده، خوشبختانه در موعد مقرر به مجلس شوراي اسلامي تقديم شد.

وي افزود: پنجمين بودجه دولت تدبير و اميد در حالي به مجلس شوراي اسلامي ارائه شد که اقدامات مؤثر و در نتيجه موفقيت هاي ارزشمندي در حوزه هاي مختلف و ازجمله بازسازي اقتصاد صورت پذيرفت.

وفايي تصريح کرد: رشد اقتصادي دو رقمي، تورم تک رقمي و اشتغالزايي بالاي کل کشور در پايان سال ۱۳۹۵ بخشي از دستاوردهاي دولت يازدهم به شمار مي رود.

وي بيان داشت: موفقيت اين دولت در مهار تورم لجام گسيخته دستاوردي ستودني در حوزه اقتصاد کلان کشور به شمار مي رود و عملکرد شاخص تورم نشان مي دهد نرخ تورم سالانه از سال ۱۳۹۲ روند نزولي داشته و از خرداد ۱۳۹۵ وارد دامنه تک رقمي شده، به طوري که که ميانگين نرخ تورم سالانه منتهي به اسفند ۱۳۹۵ به ۸/۶ درصد کاهش يافته و در پنج ماهه نخست سال جاري نيز همچنان تک رقمي بوده و نرخ تورم سالانه منتهي به شهريور ماه به ۸/۷ درصد رسيده است.

رئيس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختياري اضافه کرد: لازم است اشاره اي داشته باشيم به وضعيت بودجه در سنوات گذشته که براساس آن شاهد درآمدهاي نفتي بالا در نيمه دوم دهه ۸۰ و اوايل دهه ۹۰ بوديم که از يک سو منجر به افزايش منابع عمومي دولت و از همين رو افزايش هزينه ها و افزايش سطح انتظارات مردم از دولت شده و از سويي ديگر انگيزه دولت براي افزايش درآمدهاي پايدار بودجه اي کاهش يافته است.

وي عنوان داشت: شروع تحريم هاي ظالمانه و به دنبال آن کاهش قيمت نفت به نصف در سال هاي اخير منجر به کاهش شديد منابع نفتي قابل دسترس دولت گرديده و از اين رو مي بايست افزايش درآمدهاي پايدار در دستور کار قرار مي گرفت که موفقيت هاي بسيار خوبي نيز در اين زمينه کسب شد.

وفايي اظهار کرد: اعتبارات هزينه اي طي سال هاي ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ حدود ۷۳ درصد و اعتبارات تملک دارائي هاي سرمايه اي در همين دوره بيش از ۹۰ درصد رشد يافت.

وي ادامه داد: با در نظر گرفتن روندهاي پيش گفته لزوم اصلاحاتي در بودجه ۱۳۹۷ اجتناب ناپذير بوده و لذا به طور اجمال مي توان گفت بودجه سال ۱۳۹۷ بودجه اي متفاوت از بودجه سال هاي گذشته خواهد بود.

رئيس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختياري در خصوص اهداف کلان بودجه ۱۳۹۷ بيان کرد: تحقق رشد اقتصادي ۸ درصدي، ايجاد ۹۵۵ هزار فرصت شغلي براي جوانان و از بين بردن فقر مطلق تا پايان برنامه ششم توسعه از جمله اهداف کلان اقتصادي بودجه سال آينده خواهد بود.

وي با اشاره به ويژگي هاي لايحه بودجه سال ۱۳۹۷ يادآور شد: به منظور تحقق اهداف کلان بودجه اصلاحات ساختاري در تدوين بودجه سال آينده ايجاد شده که بودجه ريزي مبتني بر عملکرد، افزايش شفافيت و انضباط بودجه اي و حرکت به سمت تمرکز زدايي از مهمترين اصلاحات مورد نظر بوده است.

وفايي عنوان کرد: توجه ويژه به اولويت هاي برنامه اي و از جمله مسائل مهمي نظير آب، محيط زيست، مقابله با آلودگي هوا و ريزگردها، حمل و نقل ريلي و عمومي، توجه به مسکن و بافت هاي فرسوده از ويژگي هاي ممتاز لايحه بودجه سال آينده خواهد بود.

وي اظهار داشت: توجه ويژه به توليد و اشتغال از طريق اشتغال گسترده با مشارکت عمومي و خصوصي و نيز با توجه به صادرات غيرنفتي از ديگر ويژگي هاي بودجه سال آينده است.

رئيس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: عنايت ويژه به عدالت اجتماعي و تلاش براي حذف فقر مطلق و بهبود بهداشت و سلامت مردم يکي از ويژگي هاي برتر اين بودجه بوده که الزامات مورد نياز براي دستيابي به اين هدف مهم در احکام و جداول بودجه مورد توجه قرار گرفته است.

وي گفت: در حوزه اعتبارات هزينه اي، هدفمند کردن اعتبارات هزينه اي از طريق برقراري ارتباط بين اعتبارات هزينه اي و اهداف کمي دستگاه، تعيين اعتبارات هزينه اي دستگاه بر مبناي بهاي تمام شده فعاليت ها، افزايش اعتبارات استان ها، انگيزه دارکردن مديران براي افزايش بهره وري و صرفه جويي در اعتبارات از بارزترين ويژگي هاي اعتبارات هزينه اي در لايحه بودجه خواهد بود که براي بار نخست در بودجه هاي سنواتي مورد توجه قرار گرفته است.

وفايي تأکيد کرد: لازم به ذکر است که بودجه تمام دستگاه هاي اجرايي چهارمحال و بختياري سال آينده بر مبناي بودجه ريزي بر مبناي عملکرد خواهد بود.

وي در خصوص تمرکز زدايي بودجه ۱۳۹۷ افزود: در راستاي تمرکز زدايي و کاهش اختيارات، سهم استان ها در اعتبارات هزينه اي از ۴/۳ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۳/۲۴ درصد در سال ۱۳۹۷ افزايش يافته است.

رئيس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختياري تصريح کرد: در حوزه اعتبارات عمراني نيز سهم استان ها به بيشتر از ۳۰ درصد در سال ۱۳۹۷ مي رسد و تعداد ۸۶۸ طرح تملک دارايي سرمايه اي ملي به صورت استاني اجرا خواهد شد.

وي با اشاره به بازار کار بودجه ۱۳۹۷ بيان داشت: در حوزه اشتغال با هدف ايجاد ۹۵۰ هزار فرصت شغلي در کشور، برنامه اشتغال گسترده در سه حوزه اشتغال فراگير، اشتغال عشايري و روستايي و اشتغال حمايتي با محوريت رسته هاي اولويت دار در بخش هاي گردشگري، کشاورزي، صنايع دستي، صنايع تبديلي و تکميلي و همچنين مداخلات سياستي از طريق مشوق هاي بيمه اي سهم کارفرما، کارورزي دانش آموختگان، ظرفيت سازي، توسعه نهادي، کارآفريني و کسب و کار نوآورانه مورد عمل قرار خواهد گرفت.

وفايي اضافه کرد: در همين راستا هدف گذاري لازم بين بخش هاي مختلف اقتصادي و همچنين پيش بيني تأمين منابع مالي مورد نياز با تعيين دستگاه اجرايي متولي به طور دقيق مشخص شده و ابلاغ خواهد شد.

وي عنوان داشت: در سال ۱۳۹۷ سهم هر استان از منابع براي توسعه اشتغال به شوراي برنامه ريزي و توسعه آن استان ابلاغ مي شود تا پس تبيين سياست هاي اشتغال استان سهم شهرستان ها تعيين و ابلاغ گردد.

رئيس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختياري در خصوص مشارکت عمومي و خصوصي بودجه ۱۳۹۷ اظهار کرد: از جمله نکات بسيار حائز اهميت در زمينه افرايش توليد و اشتغال پايدار در اين بودجه توجه به رويکرد مشارکت عمومي و خصوصي در پروژه هاي عمراني است.

وي ادامه داد: هم اينک تعداد زيادي پروژه هاي نيمه تمام ملي و استاني در بخش هاي مختلف از جمله حمل و نقل، صنعت و معدن، آب، کشاورزي، سلامت، گردشگري و غيره در کشور وجود دارد.

وفايي بيان کرد: تکميل و بهره برداري از اين طرح ها که افزون بر ۷۱ هزار پروژه است مستلزم صرف هزينه هاي بسيار زيادي خواهد بود و زمان بسيار طولاني طول نياز دارد که به اتمام برسند.

وي يادآور شد: به دليل اينکه اهرمي بودن بودجه يکي از ويژگي هاي ممتاز بودجه سال ۱۳۹۷ خواهد بود از طريق مشارکت عمومي در خصوص امکان اتمام آن ها در زمان کمتر و با صرف هزينه کم و بهره وري بيشتر ميسر خواهد بود.

رئيس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختياري عنوان کرد: از ويژگي هاي برتر بودجه سال آينده در اين زمينه امکان اهرمي کردن منابع بودجه اي از طريق وجوه اداره شده و يارانه سود تسهيلات و همچنين امکان استفاده از منابع صندوق توسعه ملي، بانک ها، بازار سرمايه و تأمين مالي خارجي است.

وي اظهار داشت: از تبعات مثبت حاصل از مشارکت عمومي خصوصي مي توان از منابع حاصل از صرفه جويي در پروژه هاي عمراني و تفويض اختيار و ايجاد انعطاف در شرايط واگذاري، امکان آزاد سازي قيمت براي کالاها و خدمات مرتبط با طرح، ارائه تضامين لازم ازسوي دولت و همچنين امکان تغيير کاربري بعضي از پروژه ها قبل از واگذاري نام برد.

وفايي در خصوص تخصيص اعتبارات عمراني خاطرنشان کرد: در سال آينده رويکرد ويژه دولت در تخصيص اعتبارات عمراني، اعطاء اعتبار به پروژه هاي مشارکت عمومي خصوصي خواهد بود.

وي گفت: به عبارتي اولويت نخست دولت در سال آينده آن دسته از طرح هايي خواهد بود که از محل پروژه هاي مشارکتي به مرحله اجراء در مي آيند.

رئيس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختياري تأکيد کرد: پيش بيني شده که در سال آينده افزون بر ۶۸ هزار ميليارد تومان فقط به اين دسته از پروژه ها اختصاص يابد.

وي افزود: بدين صورت که سهم دولت به ميزان ۱۵ هزار ميليارد تومان به صورت قطعي اختصاص مي يابد و در کنار آن اختصاص مبلغ ۱۷ هزار ميليارد تومان از منابع صندوق توسعه ملي و همچنين مبلغ ۳۰۰ هزار ميليارد ريال از محل بازارهاي پولي و مالي و تنها با آورده بخش خصوصي به ميزان ۶ هزار ميليارد تومان افزون بر ۶۸ هزار ميليارد تومان به پروژه هاي مشارکتي اختصاص خواهد يافت.

وفايي تصريح کرد: فهرست اين پروژه ها در پيوست شماره (۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ براي اطلاع متقاضيان به چاپ رسيده است.

وي در خصوص عدالت اجتماعي بودجه ۱۳۹۷ بيان داشت: تلاش براي حذف فقر مطلق و بهبود بهداشت و سلامت مردم مهمترين اهداف دولت دوازدهم در بودجه سال آينده خواهد بود.

رئيس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختياري اضافه کرد: البته در نظر است طي اقدامات سال هاي بعدي و تا پايان برنامه ششم شاهد حذف کامل فقر مطلق در کشور باشيم.

وي عنوان داشت: در گام نخست افزايش پرداخت نقدي مستمري بگيران در ابتداي سال ۱۳۹۷ مهمترين اقدام دولت در اين زمينه خواهد بود.

وفايي اظهار کرد: به طور مثال مستمري يک خانوار يک نفره در سال جاري که برابر ۵۳ هزار تومان و يارانه وي ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در مجموع ۹۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده، در صورت تصويب لايحه بودجه ۹۵ هزار تومان از محل افزايش سرانه هدفمندي يارانه ها موضوع تبصره ۱۴ مطابق ماده ۷۹ قانون برنامه ششم دريافت مي کند که در اين صورت جمع دريافتي يک خانوار يک نفره به صورت ماهانه در سال ۱۳۹۷ به ۱۹۳ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسيد.

وي ادامه داد: به عبارتي ساده تر يک خانوار يک نفره ماهانه ۱۹۳ هزار و ۵۰۰ تومان ماهانه دريافت خواهد کرد.

رئيس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختياري بيان کرد: به همين ترتيب يک خانوار پنج نفره که مستمري ۱۰۰ هزار توماني دريافت مي کند به علاوه يارانه هاي سال ۱۳۹۶ که برابر ۲۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان است و در حال حاضر مبلغ ۳۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان دريافت مي کند، مبلغ ۳۶۵ هزار تومان نيز از محل افزايش سرانه هدفمندي دريافت مي کند که در مجموع در سال ۱۳۹۷ هر ماه برابر ۶۹۲ هزار و ۵۰۰ تومان دريافت خواهد کرد.

وي يادآور شد: در گام دوم کاهش فقر مطلق از طريق تحت پوشش قرار دادن تمام افراد با در آمد کمتر از ميزان مستمري نهادهاي حمايتي عملياتي خواهد شد.

وفايي عنوان کرد: پيش بيني مي شود بين ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار خانوار مشمول دريافت مابه التفاوت شوند که اين خانوارهاي جديد تحت پوشش کميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي قرار مي گيرند.

وي اظهار داشت: همچنين کودکان شيرخواره رها شده، انواع معلولان متقاضي کمک و کودکان کار مي توانند در شمول اين طرح قرار گيرند که با فرض تحت پوشش قرار گرفتن ۷۰۰ هزار خانوارهاي جديد و با فرض صفر بودن درآمد فعلي آن ها ميزان پرداختي فوق خانوارهاي تحت پوشش موجود و خانوارهايي را که جديد ثبت نام مي کنند را راستي آزمايي مي کند و بر آن اساس خانوارهايي که شرايط لازم را ندارند حذف خواهد کرد.

رئيس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: از اين رو در سال آينده با عنايت به ملاحظات اقتصادي کشور و کاهش تعداد از يارانه بگيران يک بانک اطلاعاتي افراد واجد شرايط تهيه و افراد مورد نظر شناسايي خواهند شد.

وي گفت: سپسس براساس معيارهاي مربوطه افراد تحت پوشش کميته امداد امام خميني (ره) پالايش مي شوند و در صورت تأمين منابع مالي خط مستمري تا حذف خط فقر مطلق افزايش خواهد يافت.

وفايي تأکيد کرد: در اين زمينه علاوه بر پرداخت مستمري ماهانه، دولت منابعي را در برنامه توسعه اشتغال خود صرف تأمين يارانه براي ايجاد اشتغال حمايتي براي افراد تحت پوشش قرار خواهد داد.

وي در خصوص نهاد سازي بودجه سال ۱۳۹۷ افزود: براي اجراي سياست هاي هدفمندي يارانه ها قرار است سازمان هدفمندي يارانه ها در سال آينده به صندوق رفاه اجتماعي با مأموريت حذف فقر مطلق ايجاد شود.

رئيس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختياري تصريح کرد: بديهي است بخشي از منابع ناشي از حذف يارانه بگيران متمکن صرف حذف فقر مطلق و بخشي صرف بهبود بهداشت و سلامت آحاد جامعه مي شود.

وي درباره جمع بندي بودجه سال ۱۳۹۷ بيان داشت: در بودجه سال آينده با هدف کمک به توليد و اشتغال به بخش هاي گردشگري،صنعت، معدن، کشاورزي، صنايع دستي، آي تي، آي سي تي، و حمل و نقل عمومي و ريلي توجه ويژه شده است.

وفايي اضافه کرد: ضمن اينکه به مقوله صادرات غيرنفتي از طريق مشوق هاي لازم توجه شده است.

وي عنوان داشت: در اين بودجه به اولويت هاي برنامه اي از جمله آب، محيط زيست، حمل و نقل عمومي و ريلي و بافت هاي فرسوده توجه گرديده است.

رئيس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختياري اظهار کرد: تنوع در تأمين منابع مالي براي پروژه هاي عمراني و تجهيز حداکثري منابع در اين زمينه در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت و بر اين مبنا علاوه بر منابع عمومي و در آمدهاي اختصاصي، از محل منابع صندوق توسعه ملي و تسهيلات بانکي براي پروژه هاي مشارکتي نيز استفاده خواهد شد.

وي ادامه داد: بخشي از منابع نيز قرار است به عنوان آورده بخش خصوصي براي پروژه هاي مشارکتي مورد استفاده قرار گيرد.

وفايي بيان کرد: ايجاد فرصت هاي شغلي و توجه به عدالت اجتماعي از ديگر ويژگي هاي بارز اين بودجه خواهد بود که در کنار هدفمندي يارانه ها براي نخستين بار از زمان اجراي آن تاکنون و استفاده منابع حاصله در جهت کاهش فقر مطلق و بهداشت و سلامت جامعه بودجه سال ۱۳۹۷ را از ساير بودجه ها متمايز مي سازد.

انتهاي پيام/۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۱۲:۴۸

1 Jan 2020