۰
plusresetminus
يکي از عادت‌هاي غلطي که بين ما ايراني‌ها رايج و هيچ اقدامي براي فرهنگ‌سازي و رفع آن از سوي مردم و مسئولين صورت نگرفته است ريختن زباله توي کوچه و خيابون و معابر است.
زباله‌هایی که بر زیبایی چهره شهر چنگ می‌زنند/ فرهنگ‌سازی و وضع قانون کلید حل مشکل
به گزارش جهانبین نیوز، يکي از عادت‌هاي غلطي که بين برخی از ما ايراني‌ها رايج و هيچ اقدامي براي فرهنگ‌سازي و رفع آن از سوي مردم و مسئولين صورت نگرفته است ريختن زباله در کوچه و خيابون و معابر است؛ فرهنگ غلطي که نسل به نسل به فرزندان انتقال مي‌شود و فکري به حال بهبود وضعيتش نشده است و شاهد اقدامي از سوي سازمان‌هاي ذي صلاح نبوديم.

وقتي در شهر قدم مي‌زنيم يا سوار بر خودرو درحال عبور از خيابان‌ها هستيم روي زمين، توي جوي آب و در چمن مي‌توانيم زباله‌هايي را ببينيم که به دليل بي‌توجهي شهروندان روي زمين افتاده و اين درحالي است که وجود سطل‌هاي زباله در معابر انگار اصلاً‌ به چشم مردم نمي‌آيد.

خيلي مواقع شاهد هستيم که شهروندان اگر زباله‌اي در دست داشته باشند و در نزديکي خود سطل زباله‌اي مشاهده نکنند بدون آنکه دقايقي صبر کنند تا با ديدن سطل زباله آن را در سطل بیاندازند، بي‌درنگ آشغال‌هاي خود را بر روي زمين ريخته و بدون توجه به عواقب آن راه خود را در پيش مي‌گيرند.


از طرفي متاسفانه اين عادت غلط از سوي بزرگترها انجام مي‌گيرد و ناخودآگاه به فرزندان نيز منتقل مي‌شود.

متأسفانه شهروندان ما به محيط زيست خود توجه چنداني ندارند، و حتي برخي مواقع با آگاهي کامل زباله‌هاي خود را در سطح شهر رها مي‌کنند.

همانطور که وقتي زباله‌اي در منزل باقي بماند گذشته از بوي نامطبوع موجب جذب جانوران و حشرات مي‌شود، وجود زباله در سطح شهر که فضاي بيشتري براي حضور جانوران را در خود دارد علاوه‌بر بوي نامطبوع و جذب حشرات موجب جذب حيواناتي همچون گربه و موش شده و به دنبال آن شاهد پخش شدن آشغال‌ها توسط حيوانات در سطح معابر خواهيم بود.

حفظ و ارتقاي سطح سلامت امري است حياتي که بايد به آن بيشتر توجه کرد و ازجمله عوامل تهديدکننده سلامت مي‌توان انباشت زباله‌ها در معابر و جوي‌ها را نام برد که خود باعث ايجاد بوي نامطبوع و گسترش بيماري‌هاي ميکروبي مي‌شود.



ريختن زباله امروزه با گسترش شهرنشيني مي توان يک ناهنجاري تلقي کرد

ريختن زباله‌ها توسط مردم بخصوص کسبه در سطح شهر به عادتي نامطلوب و ناپسند تبديل شده که امروزه با گسترش شهرنشيني مي‌توان آن را يک ناهنجاري تلقي کرد که باعث به خطر افتادن سلامت جامعه مي‌شود.

ريختن زباله‌ها در جوي‌هاي آب منجربه راکد ماندن آب و ایجاد لجن مي‌شود لذا باید بگوییم جوي‌هاي آب، سطل زباله‌هايي نيستند که هر يک از افراد به خاطر راحتي خود بلافاصله آشغال‌ها را با پا روانه این جوي‌ها مي‌کند.


مردم بايد بدانند وجود زباله در سطح شهر از زيبايي شهر نيز مي‌کاهد

مردم بايد بدانند وجود زباله در سطح شهر نه‌تنها موجب بروز بيماري‌ها به‌خصوص در فصل گرما مي‌شود بلکه از زيبايي شهر نيز مي‌کاهد يکي از دلايل بسته شدن جوي آب و سرريزشدن آنها نيز تفکر غلط افرادی است که با ريختن زباله‌هاي خود در جوي‌هاي آب بر اين باورند که آب زباله‌ها را شسته و با خود مي‌برد و هيچ مشکلي براي محيط زيست و شهروندان پيش نمي‌آيد اين درحالي است که وجود زباله در جوي‌ها عامل اصلي سرريز شدن جوي‌ها و بسته شدن خيابان‌ ها در زمان بارش باران و همچنين حضور موش‌ها در اين محل‌ها مي‌شود.

توليد زباله امري اجتناب‌ناپذير است اما علاوه بر آگاه‌سازي مردم، فرهنگ‌سازي در اين خصوص امري ضروري است.

راهکارهاي زيادي از سوي مسئولين شهرداري و محيط زيست براي بهبود اين وضعيت در شهرها به کار گرفته شده است مانند گذاشتن تابلوهاي در مناطق مختلف شهر با مضمون شهر ما خانه ما، لطفاً آشغال نريزيد، نظافت نشانه ايمان است، ولي اين موضوع آنقدر براي مردم عادي شده که باز هم با ديدن اين تابلوها کمتر پيش مي آيد که شاهد ريختن آشغال‌ها در سطح‌هاي زباله باشيم.

شايد اگر براي مردم قوانين تعيين کنيم و به نحوي مانند برخي کشورها که پليس حق جريمه کردن افراد را دارد که آشغال بر روي زمين مي‌ريزند، عملکردي مشابه انجام دهيم وضعيت از آنچه هست بهتر شود.
 
  انتهای پیام1026ج /590پ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۱۴:۰۹

29 Dec 2019