۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۲۳۱۴۱

خـانواده اولين نهاد اجتماعـي، بستری برای عشق و آرامش

خانواده اولين نهادي است كه در آن انسان با جمع، ارتباط برقرار مي‌كند. بازگرداندن حس امنيت و در نتيجه، ايجاد عشق و حس دوست داشتن ميان اعضاي خانواده با برقرار شدن اصول اوليه در خانواده ايجاد مي‌شود.
خـانواده اولين نهاد اجتماعـي، بستری برای عشق و آرامش
به گزارش جهانبین نیوز خانواده اولين نهادي است كه در آن انسان با جمع، ارتباط برقرار مي‌كند. بازگرداندن حس امنيت و در نتيجه، ايجاد عشق و حس دوست داشتن ميان اعضاي خانواده با برقرار شدن اصول اوليه در خانواده ايجاد مي‌شود.

فلسفه تشكيل خانواده:
خانواده در آموزه‌هاي قرآني، از مقام و جايگاه ارزشي والايي برخوردار است. خانواده نخستين مقوله‌اي است كه پس از آفرينش انسان بدان اشاره شده است. قرآن از همان آغاز آفرينش، هرچه كه درباره حضرت آدم(عليه السلام) مي‌گويد، درباره همسرش نيز مي‌گويد و واژگان به گونه‌اي به كار برده شده که خود، نشان دهنده‌ي سرنوشت مشترك آنان است. از همان آغاز آفرينش، خانواده شكل گرفته است.

قرآن هدف تشكيل خانواده را ايجاد بستري براي آرامش مرد برمي‌شمارد؛ به سخن ديگر، مرد بي زن از نبود آرامش رنج مي‌برد. هر مردي تنها با همسرش مي‌تواند به اين آرامش دست يابد( روم، ۲۱ و اعراف، ۸۹)
قرآن در آيه ۱۸۷ سوره بقره، از لباس بودن زن و مرد براي يكديگر سخن به ميان مي‌آورد و مي‌فرمايد: «زنانتان براي شما جامه و پوشش هستند و شما نيز پوشش آنها هستيد».

از مزيتهايي كه قرآن براي پوشش بر‌مي‌شمارد، به نمونه‌هايي چون حفاظت از گرما و سرما و پوشيدن عيب‌ها مي‌توان اشاره كرد؛ از همين رو قرآن يكي از كاركردهاي خانواده را حفظ و نگهداري اسرار از ديگران و حتي از ديگر اعضاي خانواده مي‌داند.( تحريم، ۳ و ۴)

همچنين بايد عيب‌ها و زشتي‌هاي يكديگر را بپوشانند و يكي از عيب‌ها، هجوم شهوات است كه با ارضاي جنسي از راه مشروع پوشانده مي‌شود. از ديگر اهداف و فلسفه پديداري خانواده در نگرش قرآن، توليد نسل است؛ البته اين كاركرد در رتبه دوم اهميت قرار مي‌گيرد.

آرامش در خانواده:
اگر در تعريف سعادت و خوشبختي، آرامش و آسايش را مطرح كنيم، عنصر آرامش در درجه و مرتبه نخست قرار مي‌گيرد و در آرامش عنصر عاطفه و احساس حرف اول را مي‌زند.

راههاي تقويت و عواطف در خانواده:

۱- گفت و گوهاي محبت آميز:
يكي از راه هاي استحكام بنيان خانواده توجه به ارتباط كلامي است. اميرالمؤمنين علي«عليه السلام» مي‌فرمايند: «زيبا سخن بگوييد تا سخن زيبا سخن بشنويد» بعضي از عبارات آنقدر زيباست كه تا آخر عمر فراموش نمي‌شوند، رسول گرامي اسلام«صلي الله عليه و آله» با توجه به اين نكته فرمودند: «مردي كه به زنش بگويد من تو را دوست دارم، هرگز از دل بيرون نمي‌رود» و در مقابل نيز بايد از كلام زشت و مستهجن خودداري شود.
حضرت علي«عليه السلام» در اين‌باره مي فرمايند:«از گفتن سخنان مستهجن و ناپسند بپرهيزيد كه دل را پر از خشم و كينه مي‌كند.»

۲- صدا كردن با بهترين نام:
صدا كردن همسر با نامي كه بيشتر دوست دارد، در ايجاد الفت ميان زوجين تأثير بسزايي خواهد داشت. پيامبر گرامي اسلام(ص) توصيه فرموده‌اند براي افزايش مهر و صفا، مسلمانان همديگر را با نام زيبا و محترمانه صدا بزنند و فرمودند:«سه چيز دوستي و محبت را بين دو مسلمان افزايش مي‌دهد: الف) هنگام ملاقات با خوشرويي و چهره‌اي گشاد برخورد كند. ب) اگر مي‌خواهد در كنار او بنشيند، برايش جا باز كند. ج) به بهترين نامي‌ كه دوست دارد، او را صدا بزند.»

۳- سلام كردن به يكديگر:
سلام كردن به جمع خانواده و به ويژه زن و شوهر به يكديگر نشاط آور و فرحبخش است. امام صادق(ع) فرمود: «وقتي شوهر به خانه وارد مي‌شود، بايد به اعضاي خانواده سلام كند.»

۴- اظهار علاقه و ابراز محبت:
آنچه در اسلام تأكيد شده است و بنيان خانواده را تقويت مي‌كند و محبت را ميان زوجين افزايش مي‌دهد، اظهار و ابراز آن است؛ البته ابراز محبت خانم‌ها به شوهرهايشان از ويژگي خاصي برخوردار است. امام صادق(ع) در روايتي خطاب به خانم‌ها مي‌فرمايند:«زن براي موفقيت در زندگي از مراعات سه چيز ناگزير است از جمله آنها اظهار عشق و محبت به همراه طنازي و دلربايي و جلوه‌گري براي همسر خويش است.»

۵- هديه دادن به همسر:
احترام به شخصيت افراد در وجود آنان، عشق و محبت مي‌آفريند و هديه دادن نوعي احترام به طرف مقابل محسوب مي‌شود. پيامبر اسلام(ص) مي‌فرمايند:«مردي كه وارد بازار مي‌شود و تحفه‌اي براي خانواده‌اش مي‌خرد، اجر و پاداش او مانند كسي است كه نيازهاي نيازمندان را برمي‌آورد.» برخي كارهاي ديگر كه در ايجاد الفت ميان خانواده مؤثر است، دلجويي، استقبال، بدرقه، همدلي در انتخاب غذا، فراهم كردن مخارج خانواده و ... از جمله كليد‌هاي موفقيت در زندگي مي‌باشند.

يكي از اسرار كاميابي در زندگي مشترك، دقيق بودن در مسائل جزئي و ظريف است. از جمله صدا كردن همسر كه جزء امور روزانه زندگي خانوادگي است و در صورتي كه احترام‌آميز باشد، پژواكي از محبت و صميمت ايجاد خواهد كرد.

مركز مشاوره آرامش فرماندهي انتظامي استان چهارمحال و بختياري


انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۵۳:۱۶

28 Dec 2019