۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
کد مطلب : ۳۶۱۰۱
زنگ خبر گزارش مي دهد؛

خرده فروشان مجبور به تبعيت از عمده فروشان هستند/ قيمت پايين‎تر دليل فروش محصولات خارجي

مغاز هاي خرده فروشي چاره اي جز خريد از عمده فروشان ندارند،پس وقتي عمده فروشان فقط کالا هاي خارجي عرضه مي کنند و کالاهاي ايراني بسيار کم است،خرده فروشان مجبور هستند که کالاي خارجي تهيه کنند
خرده فروشان مجبور به تبعيت از عمده فروشان هستند/ قيمت پايين‎تر دليل فروش محصولات خارجي
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  خبرنگار زنگ خبر: با توجه به دستور مقام معظم رهبري  از سال 92 و توجه به اقتصاد مقاومتي طي سال هاي اخير فعاليت هاي فرهنگي براي استفاده از اجناس داخلي و کمک به کارخانجات و نيروي کار کشور ازسوي برخي مراکز فرهنگي دنبال مي شود اما تا همت عمومي از سوي مسئولان و مردم صورت نگيرد نمي شود به پياده سازي کامل اقتصاد مقاومتي اميد داشت.

فصل خريد لوازم التحرير از چند روز ديگر آغاز مي شود؛ فصلي كه در آن لوازم التحرير رنگارنگ براي چشم نوازي دانش آموزان به نمايش گذاشته مي شود تا آنها براي شروع سال تحصيلي اقلام مورد نياز خود را خريداري كنند.


شهريور به پايان نزديک است و تب و تاب گشايش مجدد مدارس باعث رونق برخي بازارها ازجمله نوشت‌افزار شده، درحالي که براساس آمار ارائه شده سهم توليدات داخلي نوشت‌افزار از کل بازار چند ده‌ ميلياردي ايران کمتر از پنج درصد بوده و اکنون بازار نوشت‌افزار کشورمان در تسخير توليدات چين، هندوستان و برخي کشورهاي اروپايي است.

 اما آيا واقعا توليد‌کنندگان ايران توان تامين نيازهاي بازار نوشت‌افزار کشور را ندارند؟

 يا اينکه مشکلات ديگري باعث شده تا صنعت توليد نوشت‌افزار کشورمان به حاشيه برود و اکنون شاهد جولان انبوهي از توليدات خارجي با تصاوير و نمادهاي خارجي داخل بازار باشيم؟

اما مسئله وضعيت لوازم التحرير دانش آموزان تنها به مسئله فرهنگي آن ختم نمي شود، بلکه سهم آن در توليد داخلي نيز حائز اهميت است، موضوعي که با وجود درجه بالاي اهميت، اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 از اين رو خبرنگار زنگ خبر سري به بازار نوشت‌افزار زده تا دريابد جايگاه توليدات ايراني در سبد خريد خانواده دانش‌آموزان چقدر است و براي رفع مشکلات توليد اين محصولات در ايران چه اقدام‌هايي بايد صورت گيرد؟

اکبري يکي از فروشندگان با سابقه لوازم التحرير در گفت‌وگو با خبرنگار زنگ خبر بیان داشت: فروشمان تقريبا مانند سال قبل است البته هرچه به پايان شهريور ماه نزديک مي شويم خريداران بيشتر مي شوند اما باز هم نمي توان گفت که راضي کننده است.

وی تاکید کرد: اجناس خارجي و ايراني در کنارهم فروش مي روند اما استقبال از اجناس خارجي بيشتر است چراکه تنوع محصول آنها زيادتر است.

اکبري با بيان اينکه هنوز اجناس با طرح هاي خارجي طرفداران بيشتري دارد، افزود: تقاضا براي طرح هاي ايراني وجود دارد اما به دليل قيمت پايين تر خارجي ها  لوازم التحرير ايراني کمتر فروش مي رود.

اين فروشنده اضافه کرد: البته بايد تأکيد کنم محصولات داخلي نيز نسبت به سال‌هاي گذشته از کيفيت و تنوع طرح بيشتري برخوردار شدند، اما نبود حمايت لازم از توليدات و توليدکنندگان داخلي و عدم تبليغ صحيح اين محصولات توسط رسانه‌ها، باعث ذهنيت بعضاً اشتباه دانش‌آموزان و والدين آنها شده است.


وي بيان کرد: همان‌طور که مي‌دانيم بهترين فصل فروش کسب و کارهاي مربوط به صنف نوشت‌افزار، نيمه شهريورماه و اوايل فصل آغاز مدارس است درحالي که دقيقا در همين زمان شاهد هجوم انبوهي از دستفروشان و برگزاري غيراصولي نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم کالا در اقصي نقاط کشورمان هستيم.

اکبری افزود: ما مغاز هاي خرده فروشي چاره اي جز خريد از عمده فروشان نداريم، پس وقتي عمده فروشان فقط کالا هاي خارجي عرضه مي کنند و کالاهاي ايراني بسيار کم است مجبور هستم که کالاي خارجي تهيه کنيم.

قيمت تمام شده لوازم التحرير ايراني بالا است

حيدري يکي ديگر از فروشندگان لوازم التحرير ضمن  اشاره به  قيمت تمام شده محصولات ايراني در مقايسه با محصولات خارجي تصريح کرد: متأسفانه قيمت لوازم التحرير ايراني به خصوص دفتر يادداشت نسبت به کالاي مشابه خارجي گران تر است.

وی ادامه داد: بر همين اساس دفاتر خارجي با هر قيمتي و تصويري در بازار اشباع شده است اما دفاتري که طرح و تصاوير اسلامي و ايراني دارند مورد ظلم قرار گرفته اند.

وي افزود: وقتي مصرف کننده قيمت ها را مقايسه مي کند شاهد اختلاف قيمت بالايي است اما برخي افراد به خاطر اعتقادات محکمي که دارند به دنبال لوازم التحرير  ايراني مي روند اما کساني که خيلي اعتقاد ندارند با ديدن قيمت بالاي دفاتر ايراني به سراغ دفاتر خارجي مي روند.

سليمي يکي ديگر از فروشندگان لوازم التحرير است که در گفت‌وگو با خبرنگا زنگ خبر اظهار کرد: نظارت در بازار لوازم التحرير بسيار پايين است، با چرخي در بازار مي توانيد مشاهده کنيد که حتي دکه ها و کفش فروشي ها و حتي دست فروش ها اقدام به فروش لوازم التحرير مي کنند اما کسي جلوگيري نمي کند.

وی گفت: آنها چون زير نظر اصناف نيستند اجناس خود را به هر قيمتي مي فروشند و خود به فروش  و در آمد ما  در اين ايام لطمه وارد مي کند.

سليمي بیان داشت: به نظر من با نظارت دقيق مي توان سياست ها را به سمتي برد که لوازم التحرير داخلي بيشتر از چيني عرضه شود تا از توان داخلي و نيروي کار کشور حمايت شود.

وي با تاکيد بر اينکه کيفيت  کالاهاي ايراني از اجناس چيني بهتر است، اضافه کرد: اجناس چيني تنها ظاهر جذاب و متنوعي دارند در صورتي‌که لوازم‌التحرير ايراني با کيفيت بهتر عرضه مي‌شوند و از لحاظ قيمت تفاوتي با اجناس چيني ندارند.

انتهاي پيام1026ج /520ز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۱۵:۰۲

28 Dec 2019