۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۲۳۰۹۷

آداب و رسوم ماه رمضان در فرهنگ مردم لردگان+ عکس

ماه رمضان در لردگان مانند ساير شهرستان ها و استانها اهميت ويژه‌اي دارد و مردم اين شهرستان با آداب و رسوم خاص خود در اين ماه به ميهماني خدا مي‌روند.
آداب و رسوم ماه رمضان در فرهنگ مردم لردگان+ عکس
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سلام لردگان، آداب و رسوم ماه مبارك رمضان يكي از مباحث مهم فرهنگ مردم است كه به واسطه قدمت خود، از قداست ويژه اي برخوردار است. متأسفانه در زندگي شهري و ماشيني، بسياري از اين سنت‌هاي زيبا به بوته فراموشي سپرده شده اند و بسياري ديگر نيز كم رنگ تر شده اند و از آنجا كه اين رسوم زمينه ساز همبستگي در جامعه به ويژه در ميان آحاد ملل مسلمان است، اهميت فراواني نيز دارد.

غبارروبي مساجد يکي از رسوم پيشواز ماه رمضان در لردگان است.
در لردگان روزهاي آخر شعبان براي مردم اين شهر اهميت ويژه‌اي دارد سبب شده‌ است مردم به اين ماه مبارک توجه ويژه‌اي داشته باشند، مردم لردگان همزمان با نزديک شدن ماه رمضان روزه مي‌گيرند و با غبارروبي مساجد و مکان‌‌‌هاي مذهبي و خانه هاي خود به پيشواز ماه ميهماني خدا مي‌روند.
 

تلاوت و ختم قرآن کريم در مساجد و حسينه هاي اين شهرستان از مهم‌ترين آداب مردم شهرستان لردگان در ماه رمضان مي باشد.



 
رؤيت هلال ماه
يکي از آداب ماه مبارک رمضان ديدن هلال اين ماه شريف است. در کتاب «سنن النبي» به نقل از «تهذيب» شيخ طوسي (ره) ذکر شده است: آنچه از سنت رسول خدا (ص) ثابت شده، اين است که آن حضرت خود، متصدى رؤيت هلال ماه مبارک رمضان مي شد.
ماه رمضان به ماه مبارک نام برده مي‌شود چون ماه تهذيب نفس و اخلاق است و همه سعي دارند که با اداي فرايض ديني و برپايي نماز جماعت از ثواب اين ماه بيشتر بهره مند شوند. در اين ماه صله رحم را به جاي آورده و به فقرا و محرومان و آشنايان افطاري مي‌دهند. در شب‌هاي قدر و احيا که شب نزول قرآن است. در روضه خواني شهادت حضرت علي (ع) شرکت کرده به سوگواري مي‌پردازند زنان و مردان شب‌هاي قدر را احيا نگه مي‌دارند تا صبح بيدار مي‌مانند دعا مي‌خوانند و قرآن بر سر مي‌گذارند.


خانه تكاني
قبل از فرارسيدن اين ماه، مردم لردگان، به زدودن آلودگي از چهره خانه و محله خويش مي‌پردازند، درواقع با نظافت و خانه تكاني به پيشواز بهار قرآن مي‌روند تا بتوانند با فراغت و آسودگي خيال به انجام تكاليف ديني خويش بپردازند.
 
پاكيزگي تنها به محيط خانه محدود نگشته و پير و جوان با طيب خاطر در نظافت اماكن عمومي‌ محله خود مشاركت مي‌كنند و مساجد و حسينه ها را جهت برگزاري مراسم گوناگون ماه رمضان آماده مي‌سازند. در شهرستان لردگان نيز، خادمين مساجد، مسجد را آب و جارو كرده و فرش هاي مساجد را شستشو مي دهند.

 
تشخيص وقت سحر
از قديم  الايام، براي بيدار شدن در سحرهاي ماه مبارك رمضان و تشخيص وقت دقيق سحر و انجام اعمال مخصوص از وسايل و روش‌هاي گوناگوني استفاده مي‌كردند. بعضي از اين روش‌ها امروزه نيز متداول و برخي منسوخ شده اند. از جمله بانگ خروس، روشن كردن چراغ‌هايي در نقاط مرتفع شهر، صداي مناجات از گلدسته‌هاي مساجد، جار كشيدن در كوچه‌ها، كوبيدن ديوار همسايه و غيره از روش‌هاي پيشين بوده و امروزه مردم به وسيله زنگ تلفن و ساعت و راديو و تلويزيون متوجه زمان دقيق سحر مي‌شوند.
 
سحري
روزه گيران براي به جا آوردن اعمال سحر و خوردن سحري معمولاً ساعت يا ساعاتي قبل از اذان و با شنيدن صداي مناجات و يا زنگ ساعت بيدار مي‌شوند و بعد از وضو گرفتن و خواندن دعاهاي سحر نيت مي‌كنند براي وضوگرفتن و خواندن دعاهاي سحر و سپس شروع به خوردن سحري مي‌كنند كه معمولاً غذاهاي گرم و پختني است كه در اغلب موارد همراه با برنج است.
 
در سحرها، خانواده‌هاي لردگاني بچه‌هاي پنج و شش ساله خود را نيز بيدار مي‌كنند تا به بيدار شدن در سحرها و سحرخيزي و روزه گرفتن عادت كنند. روزه گيران بعد از صرف سحري و چاي، نيت روزه مي‌كنند. تا چند دقيقه قبل از اذان صبح هر چه مي‌خواهند تناول مي‌كنند و پيش از اذان دهان و دست خود را پاك و تميز مي‌شويند، تا نماز صبح را به جاي آورند.
 
شب نشيني
يكي از مراسمي ‌كه در گذشته رونق بيشتري داشت و امروزه كم و بيش اجرا مي‌شود، ديدار از دوستان و آشنايان بعد از افطار است.
در اين مجالس افراد فاميل و يا دوستان دور هم جمع مي‌شوند و ضمن تناول شب چره با داستان گويي و اجراي بازي به شب نشيني مي‌پردازند. از جمله از اين بازي ها بازي کوس بازي، منج بازي و ده هاي بازي محلي ديگر آنها را سرگرم مي‌كند و اگر فصل زمستان باشد، همگي دور كرسي مي‌نشينند و از گرماي مطبوع آن لذت مي‌برند.


انتهاي پیام1020ج / 630 ل
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۰۵:۵۵

30 Dec 2019