۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۴۲۳۳۹
جهانبين نيوز گزارش مي دهد/

اوقات فراغت یا اوقات بطالت؟!/ موازی کاری دستگاههای اجرایی، آسیب جدی برای برنامه های تابستانی دانش آموزان!

آغاز فصل تابستان، شروع دغدغه هاي خانواده ها و متوليان فرهنگي براي چگونگي پر كردن اوقات فراغت دانش آموزان و نوجوانان است.
اوقات فراغت یا اوقات بطالت؟!/ موازی کاری دستگاههای اجرایی، آسیب جدی برای برنامه های تابستانی دانش آموزان!
به گزارش جهانبین نیوز؛ اوقات فراغت دانش آموزان در اين فصل به دغدغه اي جدي براي والدين تبديل مي شود و آنها انتظار دارند تا اين اوقات به بهترين نحو سپري شده و به داشته ها و دانسته هاي دانش آموزان اضافه شود.

اگر از اوقات فراغت تابستان به خوبي استفاده شود مي تواند به دوراني اثرگذار و حتي به نقطه مهمي در زندگي دانش آموزان تبديل شود ولي هميشه چنين اتفاقي رخ نمي دهد.

عده اي تا نيمه شب پاي تلويزيون نشستن، ساعت ها ور رفتن بي هدف با رايانه، صبح ها تا ديروقت خوابيدن و بخش عمده روز را با كسالت سپري كردن شيوه اي رايج در نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان در شهرها مي دانند.


در اين ميان برخي از نوجوانان هم گروه هايي تشكيل مي دهند اما وقتي راهي مناسب براي گذران اوقات فراغت پيدا نمي كنند موجب نگراني والدين خود مي شوند.

بسياري از دانش آموزان، اوقات فراغت به ويژه تعطيلات تابستان را دوره استراحت مطلق مي دانند، آنها اين دوران را زماني براي فرار از فشار مدرسه تلقي مي كنند و فكر مي كنند كه بايد صرفا به استراحت بپردازند.

اين در حاليست كه به تجربه ثابت شده در صورتي كه آموزش هايي به شكل سرگرم كننده براي دانش آموزان تدارك ديده شود اوقات فراغت مي تواند نقطه عطفي در زندگي دانش آموزان باشد و حتي آينده آنها را تحت تأثير قرار دهد.
 


غلامرضا اميدزاده يکي از والدين دانش آموز شهر اردل تعطيلات تابستاني اصولاً براي همه، به غير از صبورترين، خلاق ترين و همين طور ثروتمندترين والدين، دردسري بزرگ به شمار مي رود.

ظهور گسترده تکنولوژي در شهرها و پر کردن نادرست اوقات فراغت از جمله بيدار نشستن نوجوانان تا پاسي از شب يا ساعت ها بازي بي هدف با رايانه و گوشي هاي هوشمند از مشکلات والدين در تابستان است که موجب مي شود نوجوانان دير از خواب بيدار شوند و بخش عمده اي از روز را به کسالت سپري کنند.

اميدزاده افزود:از ديگر مشکلات خانواده ها در اين روزها قرار گرفتن نوجوانان، به خصوص پسرها، در گروه هاي دوستي است که ممکن است براي پر کردن اوقات فراغت خود دست به اعمال نابهنجار و حتي بزهکاري بزنند.
 
وي اظهار کرد:بي توجهي به مقوله اوقات فراغت مي تواند در وقوع جرم موثر باشد. همان اندازه كه انسان به معيشت و كسب درآمد نياز دارد، به همان اندازه نيز به آرامش روح و روان نياز دارد و يكي از مولفه هايي كه مي تواند زمينه بهتر زندگي كردن را براي انسان فراهم آورد، اوقات فراغت است.


مهران ظفري رئيس هيئت رزمي و مسئول برگزاري کلاس هاي ورزشي در رشته تکواندو در شهرستان اردل در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز گفت:  دغدغه بسياري از والدين پرکردن اوقات فراغت بچه‌ها در تابستان است بنابراين پدر و مادرها از همين امروز مي‌توانند براي پر کردن اوقات فراغت کودکان به طور منظم و هدفمند برنامه ريزي نمايند.

ظفري افزود:برنامه ريزي آن‌ها براي اوقات فراغت بايد با مشورت و نظر فرزندان صورت گيرد، نه فقط با اعمال نظر والدين؛ در غير اين صورت، مهم‌ترين مشخصه مفهوم اوقات فراغت، يعني نبود الزام، کمرنگ مي‌شود و در نتيجه کارکردهاي مطرح شده جايگاه خويش را از دست مي‌دهند.

وي بيان کرد:والدين همواره بايد نقش راهنما داشته و فرزندان را با توجه به علايق و دلبستگي هايشان جهت پرورش استعدادشان ياري نمايند. برخي از والدين بچه‌ها را به کلاس‌هاي متعدد تقويتي و ورزشي مي‌فرستند و موجب خستگي آن‌ها مي‌شوند.
 
رئيس هيئت رزمي شهرستان اردل بابيان اينکه در بخش ورزشي در رشته  هيئت تکواندو 3 کلاس در شهرهاي اردل، کاج  و دشتک برگزار مي شود افزود: در اين کلاس ها 160 نفر در رده سني خردسال، نونهال و نوجوان برادران و 150 نفر خواهر فعاليت مي کنند.

ظفري افزود:خوشبختانه در اين رشته  در تمامي رده ها سني شهرستان اردل در مسابقات استاني و شهرستاني حائز رتبه گرديد.
 
وي بيان کرد:انتظار داريم  مسئولين  تصميم گيرنده در حوزه اوقات فراغت فعاليت مي باشند سعي کنند هماهنگ باشند و در روستاهاي محروم هم کلاس هاي اوقات فراغت را برگزار کنند چون اين مناطق واقع از هر گونه امکانات محرومند.


دستگاه هاي مسئول در حوزه اوقات فراغت از موازي کاري اجتناب کنند



محمود کياني فرماندار شهرستان اردل با تاكيد بر اهميت موضوع غني سازي اوقات فراغت و با بيان اينکه  دستگاه ها در حوزه اوقات فراغت از موازي کاري اجتناب کنند گفت: لازم است همه ارگان هاي فرهنگي از جمله ورزش و جوانان با آموزش پرورش، همكاري نزديك و تنگاتنگي داشته باشند.

کياني غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان را بدون مشاركت همگاني غير ممكن و محال دانست و گفت: با توجه به شرايط اجتماعي و اقتصادي مردم، لازم است از همه امكانات تفريحي و ورزشي براي پر كردن فصل تابستان دانش آموزان در شهر استفاده شود.

وي تصريح نمود: برنامه هاي اوقات فراغت نبايد كليشه اي تنظيم گردد، بايد با برنامه هاي خلاق، اوقات فراغت را به زمينه اي براي شكوفايي خلاقيت، تقويت نشاط و آمادگي دانش آموزان براي ورود به سال تحصيلي جديد تبديل نمود.


فرماندار شهرستان اردل  با اشاره به اين كه دانش آموزان بايد با محيط هاي كسب و كار آشنا شوند و مهارت به عنوان يك موضوع محوري وارد برنامه هاي اوقات فراغت شود، افزود: كار تيمي، هماهنگي، يكصدا شدن و مسئوليت پذيري بايد از تجارب اساسي دانش آموزان در برنامه هاي اوقات فراغت باشد.

کياني بر لزوم آشنايي دانش آموزان با ظرفيت هاي شهرستان در حوزه هاي علمي و فناوري تاكيد كرد و خاطرنشان ساخت: خودباوري بايد با شيوه هاي خلاق و نو و بدور از برنامه هاي حجمي صرف در دانش آموزان بوجود بيايد.

وي اظهار كرد: ذائقه جامعه هدف دانش آموزي در برنامه هاي اوقات فراغت در شهرها و مناطق مختلف، متفاوت است و بايد در تدوين برنامه ها لحاظ شود.

غني سازي اوقات فراغت سهم  تمام مناطق مي باشد
 

صفرعلي نجفي دبير کارگروه اوقات فراغت شهرستان اردل گفت: بحث اوقات فراغت بعنوان يكي از موضوعات چالش برانگيز و مهم در همه كشورها مطرح است و ما نيز با برنامه ريزي منسجم و متمركز براي اين موضوع در تلاشيم تا بهترين برنامه ها را انجام دهيم .

نجفي ادامه داد: در اين راستا اين ارگان از امكانات و ظرفيت هاي شهرستان بهره برده و در راستاي اجراي برنامه هاي متنوع و غني سازي اوقات فراغت نوجوانان و جوانان استفاده مي كند.

وي خبر از ثبت نام بيش از 350 نفر در رشته هاي مختلف ورزشي در 50 كلاس به منظور پر كردن زمان اوقات فراغت داد و گفت: ورزش مي‌تواند تك‌تك افراد جامعه را درگير كند و به جزئي از برنامه روزانه آنها تبديل شود تا اوقات فراغتي خوب و مفرح داشته باشند و سلامتشان ارتقا پيدا كند. 

دبير کارگروه اوقات فراغت شهرستان اردل با بيان اينکه غني سازي اوقات فراغت سهم  تمام مناطق مي باشد افزود: روستائيان از برخي امکانات رفاهي محرومند لذا برنامه هاي مربوط به به غني سازي اوقات فراغت براي دانش آموزان بايد بيشتر به مناطق محروم و روستايي سوق يابد.

به گزارش جهانبین نیوز  ؛ با توجه به اينكه در ايام تعطيلات تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان هستيم، لازم است كه ايام فراغت توسط همه مسئولان فرهنگي و همه مجموعه‌هايي كه فعاليت فرهنگي دارند با دقت كارشناسي و بررسي كامل شود.

در برنامه‌ريزي براي اوقات فراغت بايد از موازي‌كاري‌ها جلوگيري شود و مسئولان بدون هماهنگي با هم كار نكنند، اوقات فراغت را بستري مهم براي تجديد ارزش‌هاي معنوي و الهي و حيات انقلابي دانش‌آموزان بدانيم .


انتهاي  پيام/570ه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۲۹:۰۵

27 Dec 2019