کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اردل رنگ و بوی محرم گرفت

21 شهريور 1397 ساعت 13:25

شور حسینی اردل را فراگرفته و در همه نقاط شهر و روستاهای این شهرستان علم ها و بیرق های سیاه رنگ برافراشته شده است که نشان از فرارسیدن ماه عزا و ماتم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایشان دارد.


به گزارش جهانبین نیوز، همزمان با مراسمات عزاداری اباعبدالله الحسین سالار شهیدان در شهرستان اردل هم مثل سایر جای جای نقاط کشور اسلامی برپاست و این روزها مساجد و حسینیه‌ها میزبان عزاداری حسینی می شوند .

کلیه تکایا مساجد و حسینیه ها از چند روز پیش از ماه محرم سیاه پوش می‌شوند و از روز اول ماه محرم مراسم عزاداری آغاز می‌شود مردم در دسته و هیات‌های زنجیر زنی و سینه زنی به مساجد و تکایا می‌روند و کسانی که نذر دارند نذورات خود را بین مردم پخش می‌کنند.


عزاداری ها در این شهرستان معمولا از شب چهارم محرم ، شکل رسمی به خود می گیرد و هیات‌های مذهبی با راه اندازی دستجات سینه زنی و زنجیر زنی در عزای شاه خوبان اشک ماتم می ریزند.
برپائی سفره های نذری حسینی از دیگر موارد قابل ذکر در مراسم عزاداری های مردمان این خطه در ماه محرم است ، در این مراسم همه مردم در پختن نذری و پخش آن حضور فعال دارند . و کمک کردن را سعادتی میداند که ابا عبدالله الحسین نصیب آنان کرده است .

سیاه پوشی در محرم
 
با پوشیدن لباس سیاه ونصب پرچم، یا ابا عبد الله الحسین وپرچم یا ابوالفضل العباس (ع)، نصب پارچه نوشته هایی از سخنان امام حسین (ع) بر سردر مساجد، حسینیه ها، تکایا،منازل، ادارات و نهادها یکبار دیگر حماسه عاشورا را در اذهان مردم یادآور می شوند واز اول محرم، محافل و مجالسی را سیاهپوش کرده، به یاد آن امام شهید به عزاداری می پردازند.

ادای احترام به ماه محرم

در این ماه مردها از اصلاح کردن و پوشیدن لباس نو اجتناب و همگی با پوشیدن لباس مشکی با صاحب عزا امام زمان (عج) هم ناله میشوند.
در این ماه چیزی که بسیار به چشم میخورد پایین بودن امار جرم و جنایت در کل کشوربخصوص در شهرستان اردل ، زیرا عاشقان ابا عبدالله در این ماه از بسیاری از مسائل حرام چشم پوشی می کنند.

مجالس در ماه محرم
مجالس سخنرانی، روضه‌خوانی، سینه‌زنی، زنجیرزنی، تعزیه خوانی از جمله مراسم ایام محرم درشهرستان است.
در ۱۰ روز اول ماه محرم در اردل هر یک به نام خاصی نامگذاری شده و نوحه‌خوانان و تعزیه خوانی هرشب بخشی از مصائب امام حسین (ع) را برای سوگواران بیان می‌کنند.
به جز روضه و عزاداری در مساجد، تکیه و حسینیه ها، سینه زدن نیز جزو دسته هایی برای نمایش است . از جمله سینه زنی به سبک سنگین که یکی از آداب مردم اردل در عزاداری سید الشهداست .

روز تاسوعای حسینی
مراسم تاسوعا همه ساله با تجمع خیل عظیمی از عزاداران حسینی در امام زاده عزیز (ع) شهر اردل برگزار می شود.
 
در این روزی خیل عظیمی از عزاداران حسینی و هیئت ها با برنامه ای که از قبل تدارک دیده شده است همراه با دسته های سینه زنی، زنجیر زنی و نوحه خوانی به آستان مقدس امامزاده عزیز(ع) شهر اردل می آیند و به صورت یک هیئت واحد به عزاداری می پردازند.
روز عاشورای حسینی
عزاداری‌های ماه محرم هر ساله با شورو شکوه خاصی و با حضور گسترده مسلمانان شیعیان حسینی در خیابان‌های این شهرستان برگزار می شود .
در ایام محرم در روز عاشورا همه هئیت ها از محل برگزاری هیئت های خود تا گلزار شهدا با سینه زنی و زنجیر زنی و نوحه خوانی به عزاداری ابا عبدالحسین (ع) می پردازند.
همه هئیت ها در گلزار شهدا جمع ودر قالب یک هیئت بزرگ شروع به عزاداری می کنند .
بعد از عزاداری نوبت به اجرای تعزیه می شود.
اجرای برنامه تعزیه با همان شیوه و سبک قدیمی در نقاط مختلف شهرستان از دیگر آداب و رسوم مردم اردل درایام محرم است که با استقبال خوب مردم این خطه مخصوصا جوانان و نوجوانان همراه است.

بعد از تعزیه همه عزاداران امام حسین (ع) برای اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا آماده و همگی در صفوف منظم شروع به خواندن نماز می کنند.
انتهای پیام/۵۷۰ه


کد مطلب: 40304

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/report/40304/اردل-رنگ-بوی-محرم-گرفت

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir