کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خشک شدن جوانه‌هاي اقتصاد مقاومتي در مزارع اردل/شاليکاران اردلي از بدقولي مسئولين جهاد کشاورزي کلافه شدند

5 تير 1397 ساعت 8:44

خشکسالی‌های اخیر و بي‌توجهي مسئولين جهاد کشاورزي نسبت به انتقال آب کشاورزي از رودخانه بهشت‌آباد به دشت اردل باعث خشک شدن نيمي از شاليزارهاي شهر اردل شده است و اين امر باعث گلايه مردم از مسئولين شده است.


به گزارش جهانبين نيوز، برنج، مهم‌ترين محصول شهرستان اردل است و در سرتاسر اين خطه مي‌توان شاليزارهاي بسياري را که زير كشت اين محصول هستند دید.


يكي از مهم‌ترين كارهاي مردان و زنان بختياري در اين ديار، کشت نشاء و برداشت برنج است. کشت نشاء برنج كه در اواسط خردادماه‌ آغاز مي‌شود، از سخت‌ترين و طاقت‌فرساترين كارهاي كشاورزي به حساب مي‌آيد و مردان و زنان بختياري بايد پا در آب، دانه دانه نشاء‌هاي برنج را در خاك فرو كنند.

در شاليزاري هر قطعه زمين کشاورزي با مرزبندي‌هايي از زمين کناري مشخص مي‌شود اين مرزها از گِل فشرده ساخته مي‌شوند و حدود ۳۰ سانتي‌متر ارتفاع دارند، ماهيت اين مرزها علاوه‌بر متمايز کردن آن بخش از زمين، اين است که در ابتداي زمان کاشت برنج، بتوانند آب مورد نياز شاليزارها را حفظ کنند، چراکه محیط کشت برنج بايد پر از آب باشد تا بوته‌ها به خوبي به بار بنشينند. وقتي بوته برنج شروع به رسيدن و زرد شدن کرد، آب را مي‌بندند تا زمين خشک شود تا براي برداشت برنج‌ بتوانند وارد شاليزار شوند.

نکته قابل توجه اين است كه تمام كارهاي مربوط به كاشت و برداشت برنج، به صورت گروهي انجام مي‌شود و همسايگان با ياري و مساعدت يكديگر، كار را به سامان مي‌رسانند.

شالي کاران اردلي از بدقولي مسئولين جهاد کشاورزي کلافه شدند
اين بار پاي صحبت‌هاي شاليکاراني مي‌نشينيم که تمام سختي به عمل آوردن برنج را از لحظه کاشت دانه دانه شالي در زمين تا برداشت را به خود مي‌دهد تا به اميد ارائه محصولي که هم کيفيتش بالا باشد و هم از فروشش روزگار بگذراند.


حاجي بابا انصاري يکي از برنجکاران اردلي در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ ضمن گلايه از بي‌توجهي مسئولين به‌خصوص مسئولين جهاد کشاورزي نسبت به انتقال آب کشاورزي به دشت اردل و خشک شدن نيمي از شاليزارهاي شهر اردل اظهار کرد: کمبود آب برنجکاران شهر اردل را رنج مي دهد و ديگر هيچ اميدي به برداشت برنج ندارند.


وي افزود: با اين حال انتظار مي‌رود مسئولان براي مشکل کم‌آبي در اين منطقه تدبيري بيانديشند و قبل از کاشت اين محصول آب‌ به دنبال راه چاره باشند تا برنجکاران اين منطقه که کشت برنج کار اصلي و منبع درآمد آنهاست دچار چنين مشکلاتي نشوند.

انصاري بيان کرد: مسئولين جهاد کشاورزي يک سالي است که وعده انتقال ۲۰۰ ليتر آب از رودخانه بهشت آباد به دشت اردل را دادند اما اين هم يکي ديگر از وعده هاي سرخرمني مسئولين بود که شالي کاران و کشاورزان اردل را کلافه کرد.

انتهاي پيام1026ج /۵۷۰ه


کد مطلب: 39601

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/report/39601/خشک-شدن-جوانه-هاي-اقتصاد-مقاومتي-مزارع-اردل-شاليکاران-اردلي-بدقولي-مسئولين-جهاد-کشاورزي-کلافه-شدند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir