۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۳۸۰۲۶

خشکسالي هست، اما اميدوار به لطف خدا هستيم

خشکسالي ساليان سال است که گريبان کيار و مردمانش را گرفته است و سال به سال هم بر شدت آن افزوده مي شود اما مردمان کيار همچنان اميدوار به لطف الهي هستند.
خشکسالي هست، اما اميدوار به لطف خدا هستيم
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کيار بيدار روزهاي بدون بارش زمستان ۹۶ و آفتاب داغ آن که زمستان را به بهار بدل کرده است نه تنها خوشحال کننده نيست که ادامه اين روند خبر از وقوع فاجعه زيست محيطي، غذايي، اجتماعي، انساني در شهرستان کيار مي دهد.

شايعات بسيار است و هر کس حرفي مي زند، يکي از بارش هايي که در راه است، خبر مي دهد و ديگري از دستيابي کشورها به فن آوري باردار کردن ابرها جهت بارش باران و ديگري از فن آوري خنثي سازي ابرهاي بارور براي عدم بارش، هر چه هست اکنون شاهد خشکسالي شديد و طولاني مدت در شهرستان کيار هستيم.

هيچکس وقوع چنين وضعيتي در شهرستان کيار را به خاطر ندارد، حتي سالخورده ترين اهالي، پيرمردان و پيرزنان از روزگاري سخن مي گويند که در اثر بارش طولاني و سنگين برف همه راه ها بسته مي شد و مردم در روستاهايشان به دليل بسته شدن کوچه ها مجبور به حفر تونل برفي مي شدند.

برکت از مردم گرفته شده است

حاج اميدعلي يوسفي از ريش‌سفيدان روستاي خراجي به خبرنگار کيار بيدار گفت: برکت از مردم گرفته شده است، روزگاري به قدري آب در شهرستان کيار بود که در روستاهايي که زمين هاي پهناور و مسطح داشتند برنج کاري مي کردند اما الان آب براي خوردنمان هم پيدا نمي شود.

اين آفتاب سوزان نشان از بدبختي و فلاکت مردم است

يکي از ديگر از حاضران در جمع پيرمرداني که روبروي آفتاب و در کنار ديوار در حال سپري کردن وقت خود بودند به خبرنگار کيار بيدار گفـت: اين موقع سال و اين آفتاب سوزان نشان از بدبختي و فلاکت مردم است و اگر بارندگي ها به همين منوال باشد سال آينده همه مان بايد راه سفر از اين ديار را در پيش گيريم.


زمستان ۱۳۸۳ آخرين زمستان پربارش در شهرستان کيار بود، بارش برف سنگين در بهمن ماه و بارش شديد باران باعث شد در روستاهاي دزک، گشنيزجان، سر تشنيز، خراجي، تشنيز، سلم سيل راه بيفتد و خانه هاي بسياري تخريب شود و بعد از آن خشکسالي آغاز شد و اکنون ۱۳سال است که آسمان کيار بخيل شده است و ديگر خبري از برف و باران نيست.

۱۳سال است خشکسالي شديد در کيار و شهرستان‌هاي اطراف همه چيز را خشکانده و نابود کرده است، رودخانه خشک شد، چشمه‌ها يکي پس از ديگري آبي براي جوشش ندارند، چاه ها سال به سال عميق تر مي شوند و تعداد زياد از چاه ها هم با وجود عميق تر شدن آبي ندارند.


چاه آب دیگر کفاف زمین‌هایمان را نمی‌دهد

حاج نادرقلي ميرزايي از کشاورزاني است که مزرعه خود را با چاه سيراب مي کند در گفتگو با کيار بيدار گفت: تابستان امسال بدليل کاهش ارتفاع آب چاه نتوانستيم محصولات کشاورزي خود را آبياري نمائيم و مجبور به عميق تر نمودن چاه کشاورزي خود شديم.

زماني جوانان از کيار براي يافتن کار به ديگر نقاط همچون اصفهان و تهران مهاجرت مي کردند در حالي که در کيار هنوز اميد به جريان زندگي وجود داشت، در آن سال ها کيار آب داشت اما کشاورزي سود آنچناني نداشت اما اينک کيار نه جاي ماندن است و نه رفتن دردي از مردم درمان مي کند.

ديگر آبي براي کشاورزي وجود ندارد

سيد محمد حسيني از اهالي روستاي تشنيز که روزگاري به شغل کشاورزي اشتغال داشت و اکنون به رانندگي تريلي مشغول شده است گفت: روزگاري با داشتن اندک زمين کشاورزي مي‌توانستيم زندگي بگذرانيم، هر چند همان موقع هم زندگي سختي هاي خودش را داشت اما حداقل اين بود که هر شخصی بيکار بود با اجاره کردن زمين کشاورزي به شغل کشاورزي روي مي آورد و در کنار ايجاد اشتغال مي توانست به توليد محصول هم بپردازد اما حالا ديگر همان کشاورزي را هم نمي توان انجام داد چراکه ديگر آبي براي کشاورزي وجود ندارد.

وي افزود: يکي از حاصلخيزترين اراضي کشاورزي در شهرستان کيار زمين هاي کشاورزي روستاي تشنيز است اما بدليل اينکه اين زمين ها از رودخانه کيار سيراب مي شوند و متاسفانه پايان خردادماه سال جاري اين رودخانه کاملا خشک شد کشاورزان اين روستا نتوانستند زمين هاي خود را زير کشت بهاره ببرند.

 
مردمان اين سرزمين نااميد نيستند و هنوز چشم اميدشان به ذات اقدس الهي است. هنوز کشاورزان زمين راشخم مي زنند و بذرافشاني مي کنند، هنوز مردمان کيار چشم انتظار لطف الهي هستند تا بار ديگر چشمه ها بجوشد و رودخانه کيار خروشان و مواج راه کارون در پيش گيرد.

گزارش از پريسا احمدي تشنيزي

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۲:۴۷:۳۱

29 Dec 2019