۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۳۵۶۴۹

حفظ سلامت و محيط زيست کيار در گرو جمع آوري و دفع استاندارد زباله ها

زباله هاي خانگي شهرستان کيار به دليل جمع آوري سنتي و با هجمي رو به رشد در حال تهديد سلامت اکوسيستم شهرستان کيار هستند.
حفظ سلامت و محيط زيست کيار در گرو جمع آوري و دفع استاندارد زباله ها
به گزارش جهانبین به نقل از کيار بيدار شهرستان کيار با دارا بودن ۴شهر، ۲بخش و ۵۴ روستا با جمعیتی نزدیک به 60000نفر و همچنين قابليت بسيار بالاي گردشگري، کشاورزي، منابع آبي بسيار مناسب، هواي پاک و مردمي قانع و بي آلايش يکي از شهرستان هاي ۹گانه استان چهارمحال و بختياري است که در قلب اين استان قرار گرفته است.

شهرستان کيار در واقع ۴راه ارتباطي استان چهارمحال و بختياري است به طوري که در اين ۴راه جاده هاي ارتباطي مهم کشور به يکديگر متصل و ترافيک توزيع مي شود.

کيار از شمال و شمال شرق با شهرستان شهرکرد، از غرب با شهرستان هاي فارسان و اردل، از جنوب با شهرستان هاي لردگان و بروجن و از شرق با شهرستان بروجن همجوار است و به دليل اين همجواري سالانه بار سنگين ترانزيت جنوب به مرکز و شمال کشور از استان چهارمحال و بختياري عبور مي کند.

قابليت گردشگري شهرستان کيار هم در کنار ظرفيت بالاي ترانزيتي شهرستان کيار علتي ديگر است که خصوصا در ايام بهار و تابستان مکان ها و گردشگاه هايي همچون چشمه گنديان خراجي، قلعه دزک، درياچه شلمزار، دالان بهشت گهرو، باغات انگور ناغان، ساحل کارون در منطقه مشايخ و ....باعث مي شود خيل عظيم جمعيت وارد شهرستان کيار شود.

در کنار اين مزايا وجود آب مناسب و دشت هاي پهناور در شهرستان کيار هم باعث مي شود کشاورزي و باغداري و کسب و کار در عرصه ي کشاورزي نيز در شهرستان کيار رونق يابد و شهرستان کيار مستعد تبديل به يکي از شهرستان هاي موفق در زمينه کشاورزي شود.

با وجود همه امکانات و استعداد هاي ياد شده در شهرستان کيار اما فقدان يکي از زنجيرهاي عرصه ي توليد تا مصرف باعث شده است شهرستان کيار در سال هاي اخير با معضلي جدي روبرو شود به طوريکه بيم آن مي رود اين معضل به بحراني زيست محيطي و غير قابل جبران تبديل شود و آن مساله موضوع زباله هاي توليدي در شهرستان کيار است که در حال تبديل از مشکل به بحران است.

رئيس اداره حفاظت از محيط زيست شهرستان کيار در خصوص مساله زباله ها به کيار بيدار گفت: در حال حاضر سيستم جمع آوري زباله در شهرستان کيار چه در شهرها و چه در روستاها راه اندازي شده است و در شهرها همه روزه و در روستاها حداقل يک هفته يکبار زباله هاي خانگي مردم جمع آوري و دفع مي گردد و در واقع چهره ي حال حاضر شهرها و روستاهاي شهرستان کيار چهره اي عاري از زباله هاي خانگي است اما آنچه باعث شده است زباله ها سلامت شهرستان کيار را تهديد کنند محل دفع يا دفن زباله هاي خانگي شهرستان کيار است که در حال تهديد سلامت آب، خاک، هوا، حيوانات و انسان هاست.

مرداني افزود: متاسفانه ساليان سال است که جمع آوري زباله در شهرستان کيار به صورت سنتي مرسوم است و بايد اين سيستم سنتي به سيستمي بروز و با قابليت تفکيک زباله از مبدا، تبديل زباله به کمپوست يا انرژي و در نهايت دفن زباله هاي غيز قابل بازيافت تبديل شود.

وي در اين خصوص گفت: مطالعات اوليه احداث کارخانه بازيافت و توليد کمپوست در شهرستان کيار انجام شده است که در صورت فراهم شدن شرايط و تامين اعتبار لازم اين مهم انجام مي شود.

مدير عامل تعاوني دهياران فجر شهرستان کيار در خصوص چگونگي جمع آوري و دفع زبالها در شهرستان کيار به کيار بيدار گفت: بر اساس پژوهش انجام شده در شهرستان کيار توسط تعاوني دهياران فجر شهرستان کيار ميزان زباله توليدي و همچنين نوع زباله هاي خانگي نقاط مختلف بخش مرکزي کيار برآورد شده است که به واسطه ي بافت، سبک زندگي و نوع نيازهاي مختلف شهرستان کيار مي توان با کمي اغماض آن را به کل شهرستان کيار تعميم داد و از اين روي مي توان گفت برنامه اي جامع براي زباله ها در شهرستان کيار انديشيد.

اصغريان افزود: طبق پژوهش انجام شده چند نکته اساسي در خصوص زباله هاي خانگي در شهرستان کيار را بايد مد نظر قرار داد و سپس اقدام به برنامه ريزي در خصوص مساله زباله ها نمود.

۱-مهمترين مساله عدم تفکيک زباله ها در شهرستان کيار است. عدم فرهنگ سازي در خصوص تفکيک زباله ها در شهرستان کيار باعث شده است يک کبسه زباله حاوي انواع مختلف پسماند ها اعم از قابل بازيافت، قابل تبديل به کمپوست و غير قابل بازيافت وجود داشته باشد و بر همين اساس اصلي ترين مساله اي که بايد در مساله حل زباله ها در شهرستان کيار در نظر گرفت مساله تفکي زباله از مبدا است که بايد همه ي دستگاه هاي فرهنگي در راستاي ايجاد فرهنگ تفکيک زباله پيشگام شوند و در ادامه مردم نيز با بسته هاي تشويقي از اين طرح استقبال نمايند.

۲-مساله ي مهم ديگر در خصوص زباله ها در شهرستان کيار محل جمع آوري زباله هايي است که از درب منازل اهالي شهر ها و روستاهاي شهرستان کيار برداشته مي شود و پس از انتقال به نقاط خارج از شهرها و روستاها بدون رعايت کمترين استاندارد هاي زيست محيطي در طبيعت رها مي شوند که متاسفانه رها سازي زبالها در طبيعت باعث مي شود:
۱-آب هاي زير زميني به واسطه شيرآبه همراه زباله ها که اغلب ۷۰درصد وزن زباله ها را تشکيل مي دهند آلوده و به مرور زمان آلوده، سمي و غير قابل استفاده شوند.

۲-وزش باد باعث پراکندگي زباله هاي سبک در فضاي اطراف محل هاي دفن زباله مي شود

۳-آتش سوزي هاي مکرر توسط افراد زباله گرد باعث آلودگي هواي اطراف معادن زباله مي شود.

۴-ترکيب مواد مختلف موجود در زباله هاي تفکيک نشده همچون مواد داراي خاصيت بازي و اسيدي باعث واکنش هاش شديد شيميايي و به هم خوردن ph آب هاي زير زميني مي گردد.

۵-انباشته شدن انبوهي از زباله در مکان ها دفن زباله عملا نابودي آن محل و غير قابل استفاده شدن زمين را براي ساليان سال رقم مي زند.

۶-عدم تجميع زباله ها باعث آلوده شدن بيش از ۲۰نقطه در شهرستان کيار شده است.

گزارش: مهدي بهزادي تشنيزي


انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۲۷:۵۵

27 Dec 2019