:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> زباله هاي خانگي در حال تبديل از مشکل به تهديدي زيست محيطي در شهرستان کيار | جهان بین
۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۳۵۰۰۲

زباله هاي خانگي در حال تبديل از مشکل به تهديدي زيست محيطي در شهرستان کيار

زباله هاي خانگي در حال تبديل به يک از مهمترين مشکلات محيط زيستي شهرستان کيار و حتي استان چهارمحال وبختياري هستند که بايد اقدامي عاجل اما علمي براي حل اين مشکل کرد.
زباله هاي خانگي در حال تبديل از مشکل به تهديدي زيست محيطي در شهرستان کيار
به گزارش جهانبین به نقل از کیار بيدار، يکي از مهمترين معضلات و مشکلات زندگي امروزه مساله زباله و پسماند است که هر چه زمان مي گذرد متاسفانه در حل اين مساله کم توان تر مي شويم.

با توجه به سبک زندگي که در پيش گرفته ايم زندگي اغلب افراد زندگي مصرفي است که روزانه هر خانواده حجم قابل توجهي از زباله را توليد مي کند وبه همين اندازه در به خطر انداختن و تخريب محيط زيست خود مشارکت بي چون و چرا مي کند. زباله ها در حال اشغال اراضي و اماکن داراي قابليت کشاورزي و نزديک به منابع آب هستند اما بي آنکه متوجه اين تهديد بالقوه باشيم روز بروز بر سرعت پيشرفت اين عامل تهديد مي افزائيم.

زباله هاي توليدي ما انسان ها به دليل تنوعي که دارند هوا، خاک، آب و مناظر زيباي اطرافمان را آلوده مي سازند تا با آلودگي محيط زيست و در ادامه نابودي آن، انسان نابودي خود بدست خود را آغاز نموده باشد.

متاسفانه يکي از مناطق و استان هاي کشور که به شدت با تهديد زباله ها روبروست استان چهارمحال و بختياري است. تامين ۳۰درصد آب مورد نياز کشور با دو رودخانه مهم زاينده رود و کارون، وجود کوه هاي برفگير فراوان ودر کنار آنها دره هايي که مامن و پناه گاه حيات وحش است و از سويي دشت هايي که بدليل کيفيت خاک و حاصلخيز بودن از قابليت بالاي کشاورزي برخوردارند شرايطي را در استان چهارمحال و بختياري ايجاد کرده است که نمي توان زباله ها را ناديده انگاشت و بايد براي آنها فکري اساسي کرد.

يکي از راه هاي دور کردن زباله ها از زندگي مردم استان چهارمحال و بختياري دفن زباله ها در معادن و محل دفن زباله هاست که هر چند راهي ساده و راحت است اما بيشترين خطر را براي موجودات زنده، آب، خاک و هوا دارد و در نهايت باعث نابودي محيط زيست مي شود.

در خصوص مسائل و مشکلات ناشي از زباله ها يکي از دانش آموختگان مرتبط با حفاظت از محيط زيست در گفتگو با کيار بيدار گفت: دفن زباله به عنوان راهکاري براي حل مشکلات زباله ها اصلا راهي مقبول و مورد تائيد نيست و در صورت دفع زباله به اين روش مسائل و مشکلات زير براي شهر، روستا، محل دفن، اراضي اطراف ايجاد مي شود.
۱- انتخاب محل دفن و خاکبرداري و ايجاد گودال براي دفن زباله ها پوشش گياهي منطقه را مخدوش مي کند و باعث مي شود منظره اي زشت و ناپسند ايجاد شود.

۲-بدليل انتقال زباله ها به صورت درهم اعم از پلاستيک، شيشه، باقي مانده مواد غذايي و .....در مدت کوتاهي تلي از زباله هاي متعفن در محل انباشته مي شود.

۳-انباشته شدن زباله ها باعث مي شود در وهله اول حيوانات ولگرد در اطراف مدفن زباله پرسه بزنند که با وجود حجم آلودگي ايجاد بيماري در اين حيوانات امکان انتقال بيماري هاي خطرناک به ديگر حيوانات و حتي انسان ها ايجاد مي شود.

۴- دفع زباله در محل دفن زباله لازمه خاکپوشاني مداوم و مکرر است که اغلب بدليل هل انگاري مسئولان و عدم انجام خاکپوشاني اغلب در محل هاي دفن زباله شاهد آتش سوزي توسط زباله گردها و همچنين پراکنده شدن زباله هاي سبک در اراضي کشاورزي و ....محل ها دفن زباله هستيم.

۵-يکي از بدترين آثار دفن زباله ها بدليل انتشار شيرابه ها در منابع آب هاي زير زميني آلودگي منابع آب هاي زير زميني است که باعث مي شود آب هاي زير زميني هم از نظر ميکروبي و هم از نظر شيميايي به شدت آلوده و غير قابل استفاده حتي براي مصارف کشاورزي شوند.

وي افزود: با وجود همه ي مسائل و مشکلاتي که با دفن زباله ها صورت مي گيرد اما هنوز بسياري از شهرداري ها و دهياري هاي استان چهارمحال و بختاري از روش دفن زباله استفاده مي کنند و متاسفانه اين شيوه دفع زباله کماکان ادامه دارد که بايد براي نجات محيط زيست استان زيباي چهارمحال و بختياري اقداماتي سريع اما بر اساس اصول علمي انجام شود.

در ادامه دهيار روستاي تشنيز در خصوص دليل انتخاب دفع زباله به روش دفن به خبرنگار کيار بيدار گفت: با وجود همه ي مسائل و مشکلاتي که دفن زباله در پي دارد اما شهرداران و دهياران شهرها و روستاهاي استان بدليل حفظ سلامت مردم و براي حفظ نظافت زيبايي شهر و روستاي تحت مسئوليتشان ناچاراند به هر روشي که مي توانند زباله ها را از محل زندگي مردم دور کنند اما چون در اين راستا با محدوديت هاي بسياري که مهمترين آنها محدودي هاي مالي است روبرو هستند اولين راهکاري که براي دفع زباله بر مي گزينند ايجاد محل دفن زباله است که نه ضامن سلامت مردم است و نه هيچ يک از استاندارد هاي جهاني سلامت و محيط زيستي آن را تائيد مي کنند.

مدير عامل تعاوني دهياران فجر شهرستان کيار هم در اينباره به کيار بيدار گفت: شايد در گذشته که شهرها و روستاهاي شهرستان کيار و حتي استان چهارمحال و بختياري بافتي سنتي داشتند و در اغلب خانه ها نگهداريي احشام و طيور مرسوم بود اصلا کسي در مورد زباله ها فکر هم نمي کرد اما با تغيير سبک زندگي مردم کم کم زباله ها به مشکل تبديل شدند و متاسفانه اين مشکل در حال تبديل به يک تهديد هم براي سلامت انسان ها و هم براي محيط زيست هستند.
انتهاي بخش اول
گزارش: پريسا احمدي تشنيزي
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۴:۱۰:۳۵

30 Dec 2019