۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۳۳۸۳۸

شلمزار 35کيلومتر

شلمزار مرکز شهرستان کيار استان چهارمحال و بختياري است. موهبات الهي و موقعيت جغرافيايي اين شهر ويژگي هاي خاصي به اين شهر بخشيده است.
شلمزار 35کيلومتر
گزارش جهانبین به نقل از  پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار:
در لغت نامه دهخدا به شلم در دايره المعارف علي اکبر دهخدا به معني کتيرا مي باشد و لذا شلمزار به معني کتيرا زار يعني جايي که کتيرا در آن بسيار مي رويد مي باشد اکنون نيز گياه کتيرا در کوه هاي اطراف وجود دارد. البته وجه تسميه هاي ديگري نيز بيان شده که سنديت محکمي ندارد از قبيل شالم زر يعني کسي که شالي از طلا دارد اين حاکي از حکايتي است که دريکي از کتب ارامنه ساکن شلمزار قديم نوشته شده که بيان کننده داستاني از نبرد پهلوان شاه عباس با يک مرد تنومند و قوي از ارامنه شلمزار بوده است و ديگر آنکه برخي گفته‌اند شلمزار به معناي دشتي است که در آن شلم (گياهي از خانواده کتيرا) مي‌روييده و برخي گفته‌اند شلم با ضمه تلفظ شده و به معناي محلي بوده که پس از بارندگي همراه با گل و شل مي‌شده‌است.

طبق سرشماري نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰جمعيت شلمزار برابر با ۸۶۷۰نفر اعلام شده است .
اهالي مرکز شهرستان کيار در بخش هاي مختلف به کار مشغولند اما به طور خاص رانندگي خودرو هاي سنگين، فعاليت در بخش کشاورزي و دامداري، فعاليت در کارخانه آب معدني واقع در مجاورت چشمه معروف اين شهر از مهمترين فعاليت هاي اهالي شلمزار است .
شلمزار به دليل قرار گيري در دشتي پهناور و همچنين برخورداري از منابع آبي وافر و خدادادي يکي از مراکز مهم کشاورزي در شهرستان کيار است که اين استعداد ها باعث شده است بخش اعظمي از نيروي کار اين شهر در بخش کشاورزي مشغول فعاليت باشد.
يکي از ويژگي هاي شلمزار دارا بودن از سابقه ي برجسته ي تاريخي و در کنار آن چشم انداز هاي گردشگري و چشمه هاي پر آب است که در فصول گرم سال پذيراي مهمامان بسياري از سراسر کشور است.
از جمله آثار تاريخي و باساني شلمزار مي توان به قلعه صمصام السلطنه، حمام قديمي دوران صفويه و حمام گرکعلي اشاره کرد.
همچنين در ضلع جنوب شرقي اين شهر باغ معروفي به نام "چنار سبز" قرار دارد که بقاياي قلعه اي قديمي در آن مشهود است.
معروفترين چشم انداز هاي طبيعي شلمزار هم درياچه شلمزار، دامنه کوه سوخته، گردنه ييلاقي زره است که براي گردشگران محيطي امن و آرام را فراهم آورده است.
داشته هاي شلمزار به همين موارد ختم نمي شود چرا که جوانان مستعد، کوشا و فعال شلمزار در عرصه ي ورزش در ميدان هاي جهاني نيز افتخارات بسياري کسب کرده اند و نمونه اي از اين افتخارات کسب مدال هاي جهاني و آسيايي توسط برادران صميمي در رشته ي دو و ميداني است.
يکي از خصوصيات جالب شلمزار فاصله ي ۳۵کيلومتري آن با ديگر شهر ها و روستاهاي استان چهارمحال و بختياري است به طوري که اين فاصله اين مسله را در ذهن متبادر م سازد که شلمزار قلب استان چهارمحال و بختياري است.

جالب است بدانيد شلمزار از شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختياري ۳۵کيلومتر، از فرخشهر مرکز بخش فرخشهر ۴۵کيلومتر، از دستگرد مرکز دهستان دستگرد ۳۰کيلومتر، از دزک آخرين روستاي کيار ۲۵کيلومتر، از بروجن مرکز شهرستان بروجن ۶۰کيلومتر، از بلداجي مرکز بخش بلداجي ۳۵کيلومتر، از ناغان مرکز بخش ناغان ۳۵کيلومتر، از اردل مرکز شهرستان اردل ۳۵کيلومتر، از فارسان مرکز شهرستان فارسان ۳۵کيلومتر و از جونقان مرکز بخش جونقان ۱۵کيلومتر فاصله دارد.
نزدکترين شهرها و روستاها به شلمزار هم روستاهاي سلم، تشنيز، خراجي و جعفر آباد و شهرهاي دستنا و گهرو هستند که در کنار هم يکي از کانون هاي جمعيتي را با جمعيتي نزديک به ۴۰۰۰۰نفر را پديد آورده اند.
يکي از توانمدي هاي شلمزار که سال هاي سال امکان اشتغال جوانان را فراهم کرد و کمک شاياني به اقتصاد شهر شلمزار کرد . مانع از تشديد مهاجرت از شلمزار به ديگر نقاط شد کارخانه آب معدني سيرنگ در مجاورت درياچه شلمزار بود که متاسفانه توقف فعاليت اين کارخانه باعث شده است مشکلات بسياري براي مردم و خصوصا اشتغال در شهر شلمزار ايجاد شود.
قرار گيري شلمزار در مجاورت شهرک صنعتي تشنيز، کارخانه آب ميوه بهنوش گهرو، پمپ بنزين، گاز و ...اين شهر را به يکي از ۴راه هاي ارتباطي استان هارمحال و بختياري بدل کرده است که مي طلبد برنامه ريزان و دست اندر کاران مواهب و ويژگي هاي اين منطقه از استان را در برنامه ريزي هاي کلان خود لحاظ نمايند.
شلمزار در طول سال هاي دفاع مقدس جوانان بسياري را تقديم راه اسلام و انقلاب نموده است که گلستان شهدا شلمزار به عطر حضور اين شهدا گرانقدر خوشبو و معطر شده است.
همچنين در ضلع شرقي شلمزار تپه ي نور الشهدا شلمزار افتخار قرار گيري آرامگاه ۵شهيد گمنام را دارد.
انتهاي پيام/۵۸۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۱۶:۴۰

27 Dec 2019