۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۳۳۶۳۶

اردل بهشت پنهان ايران سرافراز

بهشت پنهان ايران با قدوم گردشگران نوروزي کشف مي شود.
اردل بهشت پنهان ايران سرافراز
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از هفت چشمه، شهرستان اردل با دارا بودن بيشترين چشم انداز ها و مناظر طبيعي همانند سالهاي قبل پذيراي خيل عظيمي از گردشگران مي باشد، مختصري از جاذبه هاي گردشگري شهرهاي شهرستان اردل را در زير برايتان شرح مي دهيم.



"شهر اردل"

اردل يکي از شهرهاي استان چهارمحال و بختياري است، اين شهر مرکز شهرستان اردل مي‌باشد و مردمان آن داراي گويش،موسيقي وآداب بختياري هستند.

شهر اردل داراي چشم‌اندازهاي بسيار زيبايي و ديدني بوده و آب و هواي آن در تابستان خنك و در زمستان سرد مي باشد.مناظر ديدني که مشاهده ميشود از باغهاي اطراف شهر اردل است.

فاصله شهر اردل تامرکز استان،شهرکرد ۸۰ کيلومتر است و از بهترين سوغاتهاي شهر اردل گليم، تندار،خورجين،لباس محلي بختياري،روغن خوش،قارا و کشک و...است.


" شهر سرخون"

شهرسرخون مرکز بخش ميانکوه از توابع شهرستان اردل در۱۳۰ کيلو متري جنوب مرکز استان چهارمحال بختياري (شهرکرد) و در يک کيلو متري جاده ارتباطي استان، به استان خوزستان قرار دارد علاوه بر مرکز بخش ميانکوه بودن اين شهر مرکز تجمع طايفه اولاد حاجعلي از ايل هفت لنگ نيز مي باشد.
اين شهرازتجمع سه روستاي سرخون اولياء ، سرخون قيصري وده شهبازي تشکيل شده است
اين شهراز طبيعت زيبا و اب و هواي مناسب براي زندگي وکشاورزي برخوردار است به تناسب با همين شرايط در اين شهر کشاورزي در سطح خوبي انجام مي گيرد کاشت عمده در اين شهر برنج، گندم، جو، شبدر، نخود و… است.

اين شهر از هر سه بخش کشاورزي ، صنعت و خدمات برخوردار است:

۱- کشاورزي :چون فعاليت عمده مردم اين شهر است.

۲- صنعت: در بخش صنعت اين شهر به تازگي در حال تحول است زيرا کارخانه آب معدني در اين شهر در حال احداث مي باشد و در حدود ۵۰ درصد پيشرفت داشته است و صنايع دستي نيز رونق خوبي داشته است.

۳-خدمات: و در بخش خدمات به دليل اينکه اين شهرمرکز بخش مي باشد ادارات زيادي به وجود امدن ،ادارات اموزش وپرورش بخش ميانکوه، دادگاه عمومي بخش ميانکوه، کميته امداد امام خميني، بخشداري ميانکوه، اداره برق، نيروي انتظامي و بانکهاي صادرات و کشاورزي در اين شهرهستند.
اميد است در پايان، اين تحقيق راهنماي خوبي براي شناساي شرايط اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، مذهبي و طبيعي اين شهر باشد.



"شهر دشتک"

شهر دشتک از توابع شهرستان اردل و در در۹۲ کيلومتري شهرکرد قرار دارد.

اين شهر با جمعيت بيش از۱۲۰۰۰ نفر بزرگ‌ترين شهر شهرستان اردل بشمار مي‌رود.

در اطراف روستا رودخانه دره گرم و دم دره از سرشاخه‌هاي اصلي کارون جريان دارند. دشتک زادگاه پژمان بختياري از شاعران نامي کشور مي‌باشد.ميزان بارندگي دردشتک خيلي زياد بوده و ارتفاع برف گاه تا ۱٫۵متر هم مي‌رسد.اما در سال‌هاي اخير ميزان بارش کمتر شده‌است. زبان مردم لري بختياري بوده و اهالي اين شهراز دو شاخه اصلي ايل بختياري يعني ۷لنگ و ۴ لنگ متشکل گرديده‌اند.البته اکثريت مردم ۷لنگ مي‌باشند.
از چشمه‌هاي معرف آن مي‌توان به چشمه دولاب-دره بيدها- تيچقا-سيگل-بنيوستان-دره گرم- سرآسياب پير- تک تک آب – دره باغ رانام برد.

در شرق اين شهر دره‌اي بنام دره شور وجود دارد که ابي کاملاًشور در آ«جريان داشته و معدن طبيعي نمک مي‌باشد که همه ساله اهالي دشتک و روستاهاي همجوار نمک آن را برداشت مينمايند. علاوه بر آن در گذشته سنگهاي گچ را از محل مذکور برداشت کرده و با کوره‌هاي سنتي گچ استحصال مي‌کردند. گفته مي‌شود در دره مذکور نشانه‌هايي از ذخاير نفتي بدست آمده‌است.

در جنوب شهر رگه عظيمي از شن آماده وجود داشته که از اين رگه از چندين روستاي سمت شرق روستا شروع شده و تاکيلومترها به سمت غرب امتداد مي‌يابد که کارشناسان ميزان آن را بسيار عظيم برآورد کرده‌اند. از محصولات کشاورزي شهر مي‌توان به انگور -بادام-گردو-سيب ترش- آلوچه-زردآلو-گندم -جو- عدس- و… اشاره کرد. در دشتک ۱۰ مدرسه دولتي و ۸ مدرسه غير انتفاعي فعاليت مي‌کند.

موقعيت جغرافيايي

دشتک در مختصات جغرافيايي ۳۲ درجه و ۹ دقيقه عرض شمالي، و ۵۰ درجه و ۲۷ دقيقه طول شرقي قرار دارد. از جنوب به رشته کوه‌هاي ميلي و از شمال به کوه سالداران و احمد ليوه منتهي مي‌شود.شهر دشتک در فاصله۹۲کيلومتري از شهرکرد مرکز استان قرار دارد.

آب و هواي اين منطقه در تابستان گرم و در زمستان سرد و خشک مي‌باشد. بارندگي در اين منطقه نسبتاً زياد بوده ولي در ساليان اخير به دليل تغييرات آب و هوايي و خشکسالي‌ها قدري از ميزان بارش کاسته شده است.

در اطراف دشتک دره‌ها ومناطق حاصلخيزي وجود دارد که بيشتر باغ‌هاي اين منطقه در اين مکان‌ها هستند. در شرق اين شهر دره‌اي وجود دارد(دره شور) که در آن آب بسيار شوري روان است (از نظر زمين شناسي گنبد نمکي باعث بوجود آمدن آن شده است که احتمالاً نفت هم در زير آن وجود دارد).

اين دره معدن طبيعي نمک مي‌باشد. همچنين از جنوب تا غرب دشتک رگه‌هاي عظيمي از معدن طبيعي شن وجود دارد که مردم دشتک و اطراف از آن براي تهيه شن جهت فعاليت‌هاي عمراني استفاده مي‌کنند.



"شهر کاج"

کاج يکي از شهرهاي بخش اردل و در۱۵کيلومتري اين شهرستان ودر۷۵کيلومتري مرکز استان واقع شده است و با توجه به قابليتهاي بسيار زيادي که دارد در تاريخ ۱۳۹۲/۱/۶ به شهر ارتقاءيافته است .
از نظر موقعيت جغرافيايي در دامنه کوه زيباي سالداران و در حاشيه رود خروشان کاج که از سرچشمه هاي کوهرنگ سرازير ميشود و به رودخانه کارون ميريزد واقع شده است که داراي طبيعت منحصر به فردو زيبايي است.

مکانهاي توريستي و گردشگري

شهر کاج به واسطه موقعيت خاص جغرافيايي که در آن واقع شده داراي اماکن تفريحي وزيارتي بسياري است ازجمله مکانهاي زيارتي اين شهر پير حاجت-شاه ولي-پير بلوطک، مادر سليمان،شاه چراغ ،پير ارزنک، بوده که درنقاط زيباي دامنه کوه هاي اطراف شهر و در حاشيه رودخانه واقع شده اند و مردم به واسطه علائق و اعتقادات مذهبي در اين اماکن که طبق اخبار و شواهد باقي مانده يا محل گذر معصومين بوده و يا مقبره پير يا مرشدي قابل احترام بوده است ،نذر و نياز و يا مراسم مذهبي خود را به جاي مي آورند.

ازنقاط تفريحي شهر ،چم کاج-باغ نسه- چشمه کاج ،گلال-بيشه-وپارک ساحلي قو که در حاشيه رودخانه در سال ۱۳۹۲ توسط شهرداري احداث شده است ميباشد و به دليل طبيعت باصفاي خود توجه گردش گران زيادي را به خود جلب کرده است.

از دير باز درکوههاي اطراف شهر پرندگان وجانوران شکاري زيادي از جمله کبک-گوزن-خرس و.....وجود داشت که اکنون به علت صيد بي رويه و دلائل ديگر بسيار کمتر ديده ميشوند. رودخانه کاج محل زندگي نوع خاص از ماهي بوده که متاسفانه اين مورد نيز به علت عدم نظارت صحيح بر صيد و شکارچيان بسيار زيان ديده و در حال حاضر ماهي رودخانه اي کمتر وجود دارد ولي در اطراف رودخانه سرمايه گذاران اقدام به احداث مزارع بسيار زياد پرورش ماهي کرده اند که باعث ايجاد اشتغال و کار افريني بسيار خوبي شده است.

انتهاي پيام1022ج /۵۷۰ه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۵۱:۰۵

30 Dec 2019