۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۱۹۴۲۹
روحانی در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد:

می‌ترسم به مرزی برسیم که قبح فساد اقتصادی شکسته شود/ امروز زیرمیزی‌ها روی میز آمده

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید دقیق‌تر نظارت کنیم، گفت: می‌ترسم به مرزی برسیم که قبح فساد اقتصادی شکسته شود، امروز زیرمیزی‌ها به روی میز آمده است.
می‌ترسم به مرزی برسیم که قبح فساد اقتصادی شکسته شود/ امروز زیرمیزی‌ها روی میز آمده
به گزارش جهان نیوز به نقل از خبرگزاری فارس،‌ سخنرانی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد صبح در سالن اجلاس سران اظهارداشت: همه ما در بیانات و اظهاراتمان در طول نهضت اسلامی از رژیم گذشته به عنوان رژیم فاسد پهلوی یاد می‌کردیم یکی از دلایل حرکت مردم در برابر رژیم سابق این بود که آن رژیم هم فاسد بود و هم مفسد.

وی افزود: مردم انقلاب کردند تا کشور از فساد پاکسازی شود، مردم انقلاب کردند تا هیچ مفسدی بر صندلی حکومت و ریاست تکیه نزنند.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: اگر خدایی ناکرده ما در مبارزه با فساد ناتوان باشیم این به مفهوم ضعف انقلاب اسلامی، ناتوانی انقلاب و دست نیافتن به یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی است.

روحانی خاطرنشان کرد: موضوع فساد از دیدگاه مردم به این گونه است که یا مسئولین می‌دانند و در برابر فساد نمی‌ایستند پس خود آلوده‌اند پس کل نظام و انقلاب زیر سوال است یا آنکه نمی‌دانند و یا اگر می‌دانند در مبارزه ناتوانند پس دولت اسلامی دولتی ناکارآمد است.

وی افزود: چه فاسد بودن نظام و چه ناکارآمد بودن نظام که یکی از این دو مورد قضاوت مردم است به معنای آن است که ما به یکی از مهم‌ترین اهداف انقلاب دست نیافته‌ایم، مبارزه با فساد و ریشه‌کنی آن آرمانی همچون استقلال، مبارزه با استعمار، مبارزه با استبداد و ایجاد حاکمیت ملی است و باید در ردیف این موارد آن را شمرد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اینکه امام راحل در زمینه مبارزه با فساد و تباهی در بخش های مختلف سخن می‌گفت و فرمان می‌داد و تاکید می‌کرد و اینکه مقام معظم رهبری مسئله فساد را در کنار فقر و تبعیض قرار داده است و خواسته است که جامعه ما از فقر و فساد و تبعیض مبرا باشد به معنای اهمیت این هدف مهم برای همه مسئولین است.

هدف اولیه ما در دولت یازدهم این است که کشور از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از معضلات و مشکلاتی که در سال‌های گذشته با آن مواجه بوده رهانیده شود. اگر در سال‌های گذشته مردم از تورم بالای ۴۰ درصد در فشار بودند و اگر کشور دارای رشدی نبود و یا حتی رشد منفی منهای ۹ درصد در ضمن دو سال و اگر بیکاری مشکل روشن همه خانواده‌ها به شمار می‌رفت و اگر مسائل اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی ما نگران‌کننده بود مردم در حماسه سیاسی ۲۴ خرداد شرکت کردند تا دولتی کار را آغاز کند که بتواند این معضلات را حل و فصل کند.

وی افزود: هدف این حرکت مردم ایجاد دولتی بود که بتواند برای معضلات اصلی و اساسی جامعه راه‌حل پیدا کند و اگر این دولت در پیدا کردن این راه حل ناتوان باشد و یا راه‌حلی پیدا کند و توان اجرای آن را نداشته باشد به معنای بی‌توفیقی و ناکارآمدی این دولت است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما دو معیار بیشتر نداریم که یکی رضایت خداوند است که تشخیص آن خیلی مشکل نیست اما تبیین و لمس آن شاید برای همه جامعه آسان نباشد اما معیار دوم رضایت مردم است.



رئیس‌جمهوری با بیان اینکه باید با فساد مبارزه کنیم، گفت: ما باید همزمانی که با تورم، رکود و بیکاری مبارزه می‌کنیم با فساد نیز به مبارزه بپردازیم.



روحانی ادامه داد: متاسفانه فساد وجود دارد و یک روزه هم تمام نمی‌شود و همه باید تمام توان‌مان را بکار بگیریم که قدم به قدم این فساد کاهش یابد و این رویکرد باید برای مردم ملموس باشد.



وی اضافه کرد:‌مردم باید ببینند که یک اراده جدی در سطح مسئولان بالا و میانی در مبارزه با فساد وجود دارد.



رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز اهدافی نظیر رونق اقتصادی، شکستن رکود، توانمند کردن کشور، بالا بردن قدرت ملی، افزایش ثروت ملی و گسترش علم و دانش را در جامعه دنبال می‌کنیم، گفت: رسیدن به رقابت علمی، اقتصادی و رونق اقتصادی بدون حضور بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست و باید به این توجه کرد که بخش خصوصی نمی‌تواند با وجود فساد حضور یابد و رقابت کند.

روحانی اظهارداشت: حالا بگذریم از جاهایی که انحصار وجود دارد و خود آن عامل فساد است؛ باید با انحصارها مبارزه کنیم و هر چیزی مدیریتش انحصاری باشد مشکل‌آفرین است.

وی اضافه کرد: حالا برخی جاها شاید بیشتر باید نظارت کرد اما باید نظارت قوی‌تر را مدنظر قرار داد و شرایط رقابت را در همه امور فراهم کنیم.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: هر چه رابطه مردم برای حل مسائل روزمره از رو در رو شدن با کارمند کاهش یابد تاثیرگذاری بهتری روی بخش نظارت انجام می‌گیرد.

روحانی ادامه داد: به جای اینکه مردم در اداره‌ای با ۲۰ کارمند مواجه شوند آن را به یک نفر کاهش دهیم که این کار باعث نظارت بهتر روی آن فرد خواهد شد و فساد را کم می‌کند.

وی یکی دیگر از راه‌های مبارزه با فساد و نظارت بهتر را گسترش دولت الکترونیک دانست و گفت: ما باید دولت الکترونیک را گسترش دهیم و مردم نیاز به مراحعه نداشته باشند و همه مکاتبات از طریق الکترونیکی انجام پذیرد و این بعد نظارتی را بهتر و قوی‌تر خواهد کرد و فساد کاهش می‌یابد.

رئیس‌جمهور بر گسترش فناوری‌های نوین برای مقابله با فساد تاکید کرد و گفت: باید از فناوری‌های نوین در مقابل فساد بهره بگیریم و البته اولین مبارزه ایجاد فرهنگ دینی و اعتقادی است؛ که داشتن وجدان هم می‌تواند تاثیرگذاری مناسبی با فساد داشته باشد.

روحانی ادامه داد: باید رابطه مردم و کارمندان به حداقل برسد و این مهم هم در بعد نظارتی و هم در زمینه‌های مختلف اثرگذاری مناسبی دارد.

وی در ادامه بر از بین بردن تجمیع قدرت تاکید کرد: باید تجمیع قدرت را از بین ببریم. با تجمیع یک قدرت در نهاد فساد درست می‌شود؛ اگر تفنگ، پول، قدرت، روزنامه، سایت و تبلیغات در یک جا جمع شد حتما فساد است؛ دنیا عقلش رسیده که قدرت‌ها را تخریب کرده است.

رئیس‌چمهور در ادامه یادآور شد: ما در مجلس یک سال گرفتار بودیم که دستگاه اطلاعاتی کشور را به دستگاه نظامی بدهید که در این باره صحبت‌ها زیاد شد و از امام(ره) سؤال کردیم و سپس ما یک وزارتخانه درست کردیم. کار سختی بود برای اطلاعات درست کردن وزارت اطلاعات اما این کار را کردیم که مجلس نظارت کند و در وزارت اطلاعات هم گفتیم نیروی مسلح وجود نداشته باشد که بتوان کنترل کرد والا اگر تفنگ، روزنامه، قدرت و خبرگزاری را همه در یک نهاد جمع کردیم ابوذر و سلمان هم باشد فاسد می‌شود.

روحانی ادامه داد: اینها اشکال‌آفرین است و تجمیع قدرت در یک جا فساد است؛ چرا قوای سه‌گانه درست شد؟ یک دولتی درست می‌کردید که خودش قانون وضع کند و اجرا کند.

وی اضافه کرد: تفکیک قوا برای کنترل قدرت است و حتی بالاترین مقام کشورمان یعنی رهبر معظم انقلاب هم بر قانون اساسی اهتمام دارند.

روحانی تصریح کرد: حتی شاهدیم در کنار رهبری نیز مجلسی درست شده تا بتواند در شرایطی روی صفات این مقام هم نظارت کند و این هم در زمان امام(ره) و حضور ایشان به امضا رسید و این اصول درست شد.

روحانی با مطرح کردن این پرسش که چرا این اصول درست شده،‌گفت: ‌تمامی اینها به این خاطر است که هر قدرتی که رویش نظارت نباشد مشکل پیش می‌آید؛ نظارت بر هر موردی و هر جنبه‌ای را باید درست کنیم تا فساد ایجاد نشود.

وی به تبیین معنای فساد و گستره آن پرداخت و گفت: البته فساد معنای گسترده‌ای دارد مثلا اگر اولویت‌ها را عوض کنیم فساد است یعنی اگر در جایی به جای اینکه جاده بسازیم، سد بسازیم این به معنای فساد است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در اولویت برنامه‌ها، تخصیص منابع و توجه به آنها اگر عادلانه رفتار نشود به معنای فساد است.

روحانی تاکید کرد:‌ البته در قانون اساسی ما دستگاه‌های ناظری همچون بازرسی کشور، دیوان عدالت و سایر دستگاه‌های نظارتی وجود دارد که اینها برای حساب شده بودن نظارت‌ها است.

وی اضافه کرد:‌ما باید در نظارت‌ها دقیق‌تر نظارت کنیم و اهم و مهم را مورد توجه قرار دهیم؛ بر همه چیز توان نظارت نداریم و باید در نظارت اولویت‌بندی کنیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در زمینه قضاوت نیز پرونده‌های فراوانی وجود دارد و در دست رسیدگی است،‌گفت: بخش زیادی از این پرونده‌ها درباره انواع فسادها باشد اما باید آن را اولویت‌بندی کنیم.

روحانی ادامه داد: اگر پرونده مهمی را زودتر رسیدیم و مردم مطلع شدند این بازدارندگی پدید می‌آورد و مناسب است چرا که هدف اصلی ما بازدارندگی است.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر در کشوری قبح رشوه، قبح دزدی و قبح فساد از بین برود باید به خدا پناه برد. چرا که در جایی که قبح شکسته شود به جایی می‌رسد که حکم خدا و راه خدا زیر پا گذاشته می‌شود و نعوذبالله قانون هم مسخره می‌شود؛ نعوذبالله قرآن هم مورد استهزا قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد:‌می‌ترسم به مرزی رسیده باشیم که قبح فساد در حال شکسته شدن باشد.

روحانی با بیان اینکه در گذشته اصطلاح زیرمیزی مطرح می‌شد، گفت: قدیم می‌گفتند زیرمیزی ولی الان می‌گویند روی میزی؛ اگر از زیرمیزی شد روی میزی چه باید کرد؛ آیا ما باید در برابر فساد عقب‌نشینی کنیم یا بگوییم نمی‌توانیم؟ باید بدانیم این به معنای زیر پا گذاشتن امر به معروف و نهی از منکر است و به معنی از دست دادن نظام و انقلاب است.

وی اضافه کرد: شاید این تعبیر تندی باشد اما بدانید ادامه فساد گسترش آن و تعمیق فساد به معنی در خطر افتادن نظام و انقلاب است.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد:‌ مردم نوکر اسم نظام نیستند؛ مردم نوکر اسلام، جمهوریت و آراء عمومی هستند؛ مردم می‌خواهند هم اسلام و هم جمهوریت اجرا شود.

روحانی ادامه داد:‌جایی که رضای عامه و خاصه مردم باشد رضای حضرت ولیعصر(عج) نیز همانجا است.

وی بر مبارزه جدی با فساد تاکید کرد و گفت: باید ایستادگی کرد و کمربندها را محکم ببندیم.

رئیس‌جمهوری به دیدار چند ماه گذشته خود با رهبر معظم انقلاب و ارائه گزارش درباره فساد اشاره کرد و گفت: چند ماه قبل خدمت ایشان رسیده و گزارشی را ارائه کردم و ایشان فرمودند در این زمینه جدی باشید؛ تا هر کجا باشد حمایت می‌کنیم.



روحانی ادامه داد: وقتی رهبر معظم اینگونه حساس است و روی این مسئله پافشاری می‌کند اگر قوای سه‌گانه به همین نسبت پافشاری کند و مردم به صحنه آمده و مطالبه کنند، به این مهم رسیدگی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه مبارزه با فساد غیر از نظارت مسئولان،‌ نظارت عامه را می‌خواهیم و این باعث می‌شود تا ولایت را نسبت به هم اعمال کنیم.

رئیس‌جمهور در ادامه بر امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد و گفت: چرا یک رسانه تهمت می‌زند؟ چرا برخورد نمی‌شود؟ چرا یک رسانه‌ای یک قوایی را هجو و استهزا می‌کند و برخورد نمی‌شود؟ چرا یک رسانه‌ای یکی را بزرگ و دیگری را خوار می‌کند؟ چرا عده‌ای به عنوان کار خیر و با تابلوی خیریه به صحنه می‌آیند و مشکل درست می‌کنند؟

روحانی ادامه داد: باید به طور جدی با فساد مبارزه کنیم و این وظیفه همه مسئولان و مردم است.



روحانی خاطرنشان کرد: چرا زمانی که یک رسانه تهمت می‌زند و در واقع منکری را مرتکب می‌شود با آن برخورد نمی‌شود. چرا وقتی رسانه‌ای قوه‌ای را هجو و استهضاء می‌کند با آن برخورد نمی‌شود. چرا یک رسانه فردی را بزرگ و دیگری را خوار می‌کند برای اهداف آینده خود و با آن برخورد صورت نمی‌گیرد؟ چرا عده‌ای به نام کار خیر و خیریه تابلو می‌زنند و زیر آن به فساد می‌پردازند و چرا با اینگونه اقدامات برخورد نمی‌شود.



وی افزود: همه باید به صحنه بیاییم. اول رئیس‌جمهور و قوای مجریه، مقننه وقضائیه و بعد مردم؛ نهادهای مدنی، روزنامه‌ها، تبلیغات و آحاد مردم به صحنه بیایند.



رئیس‌جمهور اظهار داشت: دستگاه اجرایی و مسئولان به تنهایی نمی‌توانند و باید تمام سندیکاها، انجمن‌ها، احزاب، گروه‌ها و همه نقش خود را ایفا کنند. تمام سازمان‌های مردم‌نهادی که این امر به آنها مربوط می‌شود و همه روزنامه‌ها و سایت‌ها صدا و سیما به صحنه بیایند بدون رسانه و بدون مبارزه عمومی و بدون حضور جامعه مدنی و حضور مردم ما نمی‌توانیم به مقصد برسیم.



روحانی خاطرنشان کرد: برای مبارزه با فساد مقررات صحیح، شفاف و کوتاه است هرچه کار مردم کوتاه‌تر شود فساد در آن وارد می‌شود و هرچه مقررات دست و پاگیر‌تر باشد فساد در آن وارد می‌شود. همه چیز باید شفاف شود. درخت فساد در تاریکی رشد می‌کند.



وی افزود: مجلس شورای اسلامی هم باید قوانینش شفاف و مانع باشد و هم نظارت آن و از همه مهمتر قوه قضائیه است که پایان راه است و باید بتواند به طور دقیق، سالم و عادلانه به موضوعات رسیدگی کند و اگر خدای ناکرده فساد به قوه قضائیه برسد باید گفت وای به وقتی که بگندد نمک.



رئیس‌جمهور اظهار داشت: قضات، قوه قضائیه و دستگاه‌های نظارتی ما همه باید به صحنه بیایند و این تعارف و شعار نیست.



روحانی در پایان گفت: امیدوارم که بتوانیم فساد را ریشه‌کن کرده و همه مسئولان و مردم و قوای سه‌گانه دست در دست یکدیگر با فساد مبارزه کنیم.



انتهای پیام/ ۱۰۲۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۰۶:۳۲

10 Jan 2020