کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرپرست اتحاديه شرکت‌هاي تعاوني فرش دستباف روستايي استان:

ضرورت انعقاد قرارداد جديد با بافندگان فرش/ صادرات فرش در وضعیت نامناسبی قرار دارد

30 مهر 1393 ساعت 12:36

تامين اجتماعي قرارداد جديدي با بافندگان فرش منعقد نمي کند و بافندگاني که از قبل چندين سال بيمه قالي‌بافي داشته و به دلايلي فراموش کرده اند طي مدتي بيمه خود را پرداخت کنند قراداد آنها را حذف کرده است.


به گزارش جهان بین نیوز به نقل از مشکات برین، اسکندر ملک پور سرپرست اتحاديه شرکت هاي تعاوني فرش دستباف روستايي استان چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار مشکات برين، به صد هزار بافنده فرش در سطح استان اشاره کرد و گفت: از اين بين فقط پنجاه هزار نفر از آنها فعال مي باشند که به صورت فصلي مشغول به کار هستند.

وي افزود: اين عملکرد فصلي در فعاليت موجود در توليد فرش مي تواند آسيب‌رسان باشد و با تعامل مثبت بايد فرآيندهاي توليد اين هنر تقويت شود.

ملک پور، اصالت نقشه، ثبات رنگ و دقت در بافت را از مهم ترين ويژگي هاي فرش دستبافت استان عنوان کرد و گفت: هر منطقه بر پايه خرده فرهنگ ها و شرايط اقليمي و اجتماعي و تاريخي خود داراي طرح و نقشي متفاوت در حوزه فرش است.

وي ادامه داد: استفاده از رنگ هاي زيبا با استفاده از عصاره گل ها و گياهان و مواد اوليه طبيعي، طرح ها و نقش هاي متنوع از عوامل تقاضاي بالاي خريد فرش چهارمحال و بختياري است.

سرپرست اتحاديه شرکت هاي تعاوني فرش دستباف روستايي استان با اشاره به کم توجهي هاي صورت گرفته به هنر فرش منطقه اظهار کرد: در اين استان توليد مناسب است اما حلقه اتصال توليد با بازار ناقص مي باشد و مسئولان بايد در اين زمينه چاره جويي کنند.

وي با اشاره به اينکه صادر کننده نياز بازار را مي داند و با ضروري دانستن ارتباط مستقيم بين توليدکننده و صادر کننده، گفت: توليدکننده نبايد از بازار دور باشد تا بتواند اطلاعات خود را به روز کند و با در نظر گرفتن سليقه بازار توليد را رونق بخشد.

ملک پور اضافه کرد: جنبه هاي اشتغالزايي و کارآفريني فرش دستباف در کنار تاثير اجتماعي و شناساندن آن به عنوان شغل مکمل براي درآمدزايي خانوارها قابل توجه است.

وي در ادامه به اقدامات جديد تامين اجتماعي اشاره کرد و گفت: تامين اجتماعي قرارداد جديدي با بافندگان فرش منعقد نمي کند و بافندگاني که از قبل چندين سال بيمه قالي‌بافي داشته و به دلايلي فراموش کرده اند طي مدتي بيمه خود را پرداخت کنند قراداد آنها را حذف کرده است.

سرپرست اتحاديه شرکت هاي تعاوني فرش دستباف روستايي استان بيان کرد: دولت بايد مشکل قراداد بافندگان جديد را حل کند زيرا اين شرايط آسيب هاي زيادي به اين هنر مي رساند.

وي عنوان کرد: بيش از ۸۵ درصد از فرش توليد شده استان به کشورهاي اروپايي، آسيانه ميانه، آمريکاي جنوبي، چين، آلمان و کشورهاي حوزه خليج فارس صادر مي شود که ما مستقيما صادرکننده نيستيم.

ملک پور اعلام کرد: از اواخر سال گذشته وضع صادرات و مصرف داخلي به دليل شرايط اقتصادي در وضعيت نامناسبي قرار گرفت.

وي با اشاره به بالا رفتن۲۰ درصدي قيمت تمام شده مواد اوليه براي بافنده و پايين آمدن دستمزدها، اعلام کرد: با وجود بالا رفتن هزينه ها و کم شدن دستمزدها، ولي به دليل وجود آمار بيکاري بالا در استان و تامين مخارج خانوارها، افراد باز هم تمايل به بافتن فرش دارند و در مقابل قيمت هر متر مربع فرش نسبت به سال گذشته پايين آمده است.

سرپرست اتحاديه شرکت هاي تعاوني فرش دستباف روستايي استان گفت: در بين طرح هاي که در استان بافته مي شود، طرح فرش" سرو و کاج"چهارمحال و بختياري به عنوان اصيل ترين طرح مطرح است.

وي افزود: تمايل مردم استانهاي مختلف براي خريد فرش متفاوت است به طوريکه مردم استان خودمان و استان اصفهان بيشتر تمايل به خريد طرح هاي به سبک خشتي را دارند و ديگر استانها طرح هاي جديد به دليل داشتن رنگ روشن را انتخاب مي کنند.

ملک پور خاطر نشان کرد: فرش نقش چالش تري چهارمحال و بختياري در استان هاي مختلف کشور و کشورهاي حوزه خليج فارس، اروپا، آمريکا و کانادا طرفداران فراوان دارد.

انتهاي پيام /
 


کد مطلب: 18459

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/report/18459/ضرورت-انعقاد-قرارداد-جديد-بافندگان-فرش-صادرات-وضعیت-نامناسبی-قرار

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir