کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آقای کواکبیان! قضاوت درباره برجام را به مردم بسپارید

15 آبان 1396 ساعت 9:49

روز گذشته مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در دانشگاه شهرکرد و در جمع دانشجویان این دانشگاه درخصوص برجام و بدعهدی‌های آمریکایی‌ها سخن گفت.


به گزارش جهانبین نیوز؛ روز گذشته مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در دانشگاه شهرکرد و در جمع دانشجویان این دانشگاه درخصوص برجام و بدعهدی‌های آمریکایی‌ها سخن گفت.

وی در سخنان خود مدعی شد ما با افتخار برجام را پذیرفتیم و در آن زمان ترامپی وجود نداشت، حال جای این سوال وجود دارد که چرا وقتی برای یک قرارداد تا این اندازه وقت و سرمایه هزینه می‌شود با تغییر رئیس جمهور یک کشور همه چیز باید تمام شود؟ آیا نباید پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص صورت می‌گرفت؟ چرا به تذکرات رهبر انقلاب در این زمینه و غیرقابل اعتماد بودن آمریکا توجه نشد؟ و آیا این شیوه عمل پایمال کردن خون شهدای هسته‌ایی نیست؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود به سال ۹۲ و مشکلات اقتصادی آن دوران اشاره کرد و مدعی شد برجام برخی از این مشکلات را از سر راه مردم برداشته اما آیا با این همه بیکاری، تعطیلی کارخانه‌ها، دانشجویان ناامید از بازار کار و... و درحالی که بنابر اعلام مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی ۶۰ هزار بیکار در استان کوچکی چون چهارمحال و بختیاری وجود دارد، می‌توان این موضوع را قبول کرد.

دکتر کواکبیان بر این باور هستند که برجام روابط بین‌المللی کشور را بهبود بخشیده اما گویا وی فراموش کرده که با وجود برجام چه اهانت‌هایی به ملت ایران شد و در همین دوران بود که نه‌تنها عزت به پاسپورت ایرانی باز نگشت بلکه ترامپ از حضور ایرانیان در آمریکا جلوگیری کرد، یادمان نرود که در دوران پسابرجام مادر تحریم‌ها که به زعم کارشناسان در سال‌های بعد از انقلاب بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران بودند تصویب شدند و در همین دوران بود که دیپلمات‌های ما برای یک ملاقات چند دقیقه‌ایی با وزیر امور خارجه عربستان زانو زدند و اگر سخنرانی رهبر معظم انقلاب و قدرت نظامی کشور نبود هرگز نمی‌توانستیم پیکر شهدای منا را از عربستان پس بگیریم.

عضو فراکسیون امید مجلس یکی دیگر از دستاوردهای برجام را فروش روزانه ۲ میلیون بشکه نفت عنوان کرد درحالیکه خام‌فروشی برای کشور هیچ سودی ندارد و بارها تاکید شده اقتصاد وابسته به نفت باید بساطش برچیده شود و بنابر گفته خود وی نفتی که سال‌هاست به فروش رسیده و درآمد آن صرف ساخت هیچ زیرساختی نشده فروشش بصورت خام دستاوردی نیست، دستاورد برجام باید بر سر سفره‌های مردم بیاید، دستاورد برجام باید امیدها را به جوانان دانشجوی ما برگرداند، شرایط زندگی مردم هیچ نشانی از دستاوردهای برجام به خود نمی‌بیند.

کواکبیان در جایی دیگر به این موضوع اشاره داشت که سیاست‌های اروپا در گذشته علیه ایران بوده و امروز تغییر کرده است، جای این سوال است چه اتفاقی افتاده که این سیاست‌ها تغییر کرده آیا این نیز بازی دیگری برای کنترل کشور نیست؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت هنوز برای زمانی که برجام لغو شود برنامه‌ایی نداریم چطور این سخن را باید در دانشگاه به کار برد وقتی سیاست‌مداران برای آینده برنامه‌ایی ندارند از مردم و جوانان چه انتظاری باید داشت.

وی مدعی شد تا قبل از برجام کسی انرژی هسته‌ای در ایران را به رسمیت نمی‌شناخت و ایران مانند یک قاچاقچی در دنیا شناخته شده بود و این هم دستاوردی از برجام است اما در جایی دیگر این مطلب را مطرح کرد که با لغو برجام دوباره آب سنگین اراک را در عرض ۶ ماه به حالت اول در می‌‌آوریم پس این چه دستاوردی است؟

کواکبیان با اشاره به تعیین مواضع ایران در بحث کردستان عراق و قدرت نظامی ایران در منطقه یکی دیگر از پایه‌های قدرت را قدرت دیپلماسی دانست اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که قدرت دیپلماسی ایران در بحث برجام عملا شکست خورد و این سپاه پاسداران و سردار سلیمانی بود که ما را به قدرت در منطقه و دنیا رساند اما در بحث اقتصاد و سیاست خارجه ما کجای دنیا ایستاده‌ایم این قضاوتی است که مردم باید داشته باشند.

عضو فراکسیون امید مجلس به بزرگ‌نمایی برخی در بحث برجام اشاره کرد اما مردم این را از یاد نمی‌برند که رئیس جمهور برجام را هدیه خدا عنوان کرد و این خود مسئولان بودند که برجام را منجی کشور می‌دانستند و این را هم فراموش نمی‌کنیم که تنها دستاورد دولت تدبیر و امید در این چهار سال همین برجام بوده است.

همچنین نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود به بیکاری و رکود در کشور اشاره داشت اما بعد از گذشت بیش از چهار سال از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید آیا این منطقی است که هنوز این مشکلات وجود داشته باشند؟ بی‌انصافی است اگر هنوز هم بخواهیم مشکلات را گردن دولت قبل بیاندازیم.

به گزارش جهانبین نیوز؛ این جلسه برای پاسخ کواکبیان به سوالات دانشجویان برگزار شد درحالی که عملا وی از پاسخ گویی به سوالات دانشجویان منتقد طفره رفته و به این دانشجویان با بی‌اعتنایی برخورد کرد.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج


کد مطلب: 36975

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/36975/آقای-کواکبیان-قضاوت-درباره-برجام-مردم-بسپارید

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir