کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مروری بر مشکلات تئاتر در چهارمحال و بختیاری

مظلومیت تئاتر بین مردم/ نبود سالن ثابت، زخمی عمیق بر پیکره تئاتر چهارمحال و بختیاری

24 شهريور 1397 ساعت 9:43

متاسفانه با وجود پیشینه طولانی تئاتر در ایران و پیوند آن با بسیاری از عقاید مردم این هنر هنوز نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند و بسیاری از مردم به علت نبود امکانات زیرساختی مناسب این هنر را آنگونه که باید نمی‌شناسند و در برنامه‌های آن‌ها نامی از تماشای تئاتر به چشم نمی‌خورد.


به گزارش جهانبین نیوز؛ پس زمینه تئاتر در ایران به دوران باستان (۶۴۱–۱۰۰۰ پیش از میلاد) بازمی‌گردد.

شروع اولین تئاتر و پدیده‌های بازیگری مردم این سرزمین را می‌توان در مراسم و تشریفاتی جستجو کرد که در آن‌ها به ستودن قهرمان‌های افسانه‌ای و ملی و تحقیر دشمن می‌پرداختند؛ که از این دست آثار می‌شود به سوگ سیاوش اشاره کرد.

تئاترهای اولیه ایرانی پیوند عمیقی با واقعه کربلا و سایر وقایع و زندگی پیامبران دارد که عموماً تعزیه نامیده می‌شود.

متاسفانه با وجود پیشینه طولانی تئاتر در ایران و پیوند آن با بسیاری از عقاید مردم این هنر هنوز نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند و بسیاری از مردم به علت نبود امکانات زیرساختی مناسب این هنر را آنگونه که باید نمی‌شناسند و در برنامه‌های آن‌ها نامی از تماشای تئاتر به چشم نمی‌خورد.

چهارمحال و بختیاری نیز از این موضوع مستثنی نیست و هنرمندان عرصه تئاتر در این استان نیز مشکلاتی دارند که باعث شده حرکت آن‌ها به سمت ایده‌آل‌ها با دشواری مواجه کند.

برای اجرای تئاتر در شهرکرد سالن ثابت و مشخصی وجود ندارد

سعید جوانبخت سرپرست گروه تئاتر دریژنو فرخشهر در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: گروه تئاتر دریژنو در سال ۶۵ در فرخشهر کار خود را آغاز کرد و نام دریژنو از سال ۶۹ برای گروه انتخاب شد این گروه در سال ۸۲ ثبت کشوری شد و من نیز از سال ۶۵ کار خود را در تئاتر آغاز کردم.

وی با بیان اینکه گروه ما متشکل از هفت نفر عضو اصلی و ۳۰ نفر عضو عادی است افزود: تئاتر همواره در استان و در کشور نیاز به حامی داشته چون اگر تئاتر حمایت نشود، نمی‌توان انتظار داشت در جایگاه خوبی قرار گیرد.

جوانبخت با اشاره به اینکه تئاتر باید مردمی شود و تماشاچی‌ها به سالن‌های اجرا وارد شوند، افزود: متاسفانه برای اجرای تئاتر در شهرکرد سالن ثابت و مشخصی وجود ندارد و همین موضوع باعث شده تا کمتر مورد توجه مخاطبان قرار گیرد، بنابراین باید طی چند سال در یک سالن ثابت و شناخته‌شده برای مردم کار شود و بعد از آن که مردم به دیدن تئاتر عادت کردند اقدام به فروش بلیط کنیم.


جوانبخت با بیان اینکه هیچ وقت زیرساخت خوبی برای اجرای تئاتر وجود نداشته تاکید کرد: هنرمندان این عرصه در استان ما با وجود مشکلات بسیار، در سطح کشور شناخته شده هستند و در ایران جایگاه خوبی دارند، ۱۷ گروه تئاتر ثبت شده در این استان فعال هستند که آثار خوبی ارائه می‌دهند.

تئاتر باید برای مردم قابل فهم باشد

وی بیان داشت: مشکل ما این است که تئاتر ایران بیمار است و مشکلات بسیاری دارد، می‌توان گفت بسیاری از مشکلات در این زمینه فقط خاص چهارمحال و بختیاری نیست.


جوانبخت بر ارائه تئاتر قابل فهم به مردم تاکید و خاطرنشان کرد: باید فعالان این عرصه دست از ساخت تولیداتی که برای مردم غیرملموس و گاها آزاردهنده است بردارند چون باید تولیدات تئاتر از جنس خود مردم بوده و با فکر و روح آن‌ها نزدیک باشد تا مردم بتوانند با تئاترهای ساخته شده ارتباط برقرار کنند.

سرپرست گروه تئاتر دریژنو فرخشهر با اشاره به برگزاری سی‌امین جشنواره تئاتر از ۱۴ تا ۱۷ شهریورماه در این استان گفت: ما در این جشنواره یک اثر با عنوان "مونس" داشتیم، جشنواره‌ها فرصت خوبی برای انتقال تجربیات هنرمندان هستند، اما بیشتر مخاطب این برنامه‌ها فعالان عرصه تئاتر می‌باشند و حضور مردم در جشنواره‌ها کم‌رنگ است که با تبلیغات بیشتر و انتخاب مکان‌های ثابت می‌توان از مخاطبان مردمی نیز در جشنواره‌ها بهره برد.


تئاتر هنوز آنگونه که باید به مردم معرفی نشده است

سرپرست گروه تئاتر دریژنو فرخشهر با اشاره به اینکه این گروه، یک گروه شناخته شده است و یکی از ۱۷ گروه ثبت‌شده در استان است بیان داشت: بحث بر شناخت گروه نیست بلکه بیشتر بحث ما بر شناخت خود تئاتر بین مردم است و اینکه باید چه کنیم که تئاتر برای مردم شناخته شود.

جوانبخت بیان داشت: ما خودمان را موظف کردیم آموزش را در برنامه‌های خود قرار دهیم بنابراین هر ساله دوره‌های بازیگری و کارگردانی برگزار می‌کنیم و هنرجویان بعد از طی آموزشی وارد عرصه تئاتر می‌شوند.


وی از افتتاح دانشگاه فرهنگ و هنر استان توسط گروه تئاتر دریژنو در فرخشهر در مهرماه امسال خبر داد و افزود: چهار رشته بازیگری، نمایش عروسکی، طراحی صحنه و گریم در این دانشگاه ارائه می‌شود و دانشجویان برای تحصیل در آن ثبت نام کردند، برخی از اساتید که برای تدریس انتخاب شدند از تهران هستند.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج


کد مطلب: 40312

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/40312/مظلومیت-تئاتر-بین-مردم-نبود-سالن-ثابت-زخمی-عمیق-پیکره-چهارمحال-بختیاری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir