کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مديرمسئول روزنامه جوان و کارشناس مسائل سياسي کشور

شهيد درياقلي سوراني درست فهميد،درست تصميم گرفت،درست عمل کرد،و الان به عنوان يک شهيد شاخص معرفی می شود

10 آذر 1395 ساعت 14:24

همزمان با روز شهرستان بن و شهادت درياقلي سوراني يانچشمه اي سومين يادواره اين شهيد بزرگوار و 64 شهيد بخش شيدا برگزار شد.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از خبرنگار زنگ خبر ؛همزمان با روز شهرستان بن و شهادت درياقلي سوراني يانچشمه اي  سومين يادواره اين شهيد بزرگوار و 64 شهيد بخش شيدا برگزار شد.
 
زندگي نامه شهيد درياقي سوراني
 درياقلي سوراني در تاريخ نهم آبان سال ۱۳۵۹ و در جريان حمله ي عراق به ايران، در بيست کيلومتري شهر آبادان متوجه تحرکات شبانه عراقي ها براي حمله غافل گير کننده به اين شهر شد و به سرعت با دوچرخه خود را به آبادان رسانده و با فرياد، مردم را از ماجرا آگاه ساخت.

 مردم نيز با شنيدن فريادهاي التماس گونه او از خانه‌ها بيرون آمدند و با هر چه در دست داشتند، از چوب و چاقو و بيل و کلنگ به سمت منطقه ذوالفقاري حرکت کردند.
 سوراني سپس پياده به سمت مقر سپاه پاسداران دويده و نيروهاي خودي را از حمله عراقي ها آگاه مي سازد. وي پس از ساعتها مقاومت در کشاکش اين ماجرا بر اثر ترکش خمپاره مجروح و در راه بيمارستان در قطار به مقام والاي شهادت نائل مي شود. با مقاومت مردم، نيروهاي عراقي در تصرف آبادان ناکام مانده و مجبور به عقب نشيني شدند.
شهيد سوراني در بهشت زهراي تهران به خاک سپرده شده است و به تازگي مقبره ي اين شهيد رونمايي شده است.
سيداصغر موسوي فرمانده سپاه ناحيه شهرستان بن با تسليت فرارسيدن ايام رحلت جانگداز پيامبر مهربانى و عشق، حضرت محمد مصطفي(ص) و شهادت مظلومانه سبط اکبر پيامبر (ص)،امام حسن مجتبي(ع) و شهادت غريبانه حضرت ثامن الحجج علي بن موسي الرضا (ع) به پيشگاه مقام معظم رهبري و  مسلمانان جهان بخصوص مردم ولايت مدار شهرستان بن در  اين يادواره  گفت : اين ايام که مقارن شده است با حزن آل الله و هفته بسيج اين توفيق نسيب شده است که به واسطه رشادت مردان آسماني دور هم جمع شده و يادي از اين بزرگ مردان تاريخ بکنيم.

وي با قرائت پيام مهم مقام معظم رهبري در رابطه با دو حادثه مهم حمله انتحاري در حله و حادثه  ي قطار در سمنان گفت:اين حادثه ناگوار و غيرقابل اغماض قلوب همه مردم اين سرزمين را جريحه دار و ايران عزيز را داغدار کرد،انفجار تروريستي حله و شهادت زائران کربلاي حسيني و فاجعه اي که در مسير ريلي زائران حرم رضوي حادث شد؛ اگرچه ريشه هاي متفاوت داشتند اما داغ هايي به سنگيني يکديگر بر دل خانوده هاي قربانيان و همه هموطنان نوع دوست ما نهادند.


برنامه‌ريزي و اقدامات لازم و خوب براي شناساندن بيشتر شهيد درياقلي سوراني به عنوان دلاور مردي از اين استان

موسوي تاکيد کرد: براي شناساندن بيشتر شهيد درياقلي سوراني يانچشمه‌اي به عنوان دلاور مردي از اين استان، بايستي برنامه‌ريزي و اقدامات لازم و خوبي انجام شود.

وي افزود : شهيد درياقلي سوراني يانچشمه اي با مشاهده نيروهاي عراقي در حاشيه رودخانه بهمن شير که درحال احداث سد براي تصرف آبادان بود و اطلاع‌رساني به موقع آن به نيروهاي نظامي و بسيجي حاضر در آن منطقه موجب گشت تا نيروهاي رزمنده ما با آمادگي کامل در برابر دشمن بايستند و مانع سقوط آبادان شدند.
 

" عبدالله گنجي " مديرمسئول روزنامه جوان و کارشناس مسائل سياسي کشور نيز در اين مراسم با تشکر از برگزارکنندگان اين يادواره،گفت: بسيار زيباست که همه ي اختلاف ها و تفاوت سليقه ها وقتي که به شهدا مي رسد از بين مي رود.

وي افزود : اينکه از تمامي اقشار کودک، زن، مرد، پير، جوان و حتي از تمامي مسئولين بواسطه ي اين شهدا دور هم جمع مي شوند که در هيچ زمان و جاي ديگر اين توانايي براي جمع کردن افراد به دور يکديگر وجود ندارد و بايد قدر و ارزش اين ها را دانست.
شهداي مدافع حرم يک مبلٌغ جديدي براي انقلاب اسلامي بودند
مديرمسئول روزنامه جوان گفت : شهيد آويني : بعضي ها خيال کردند که آن چيزي که با خرمشهر آغاز شد و با والفجر10به پايان رسيد و بعد از مرصاد از ظاهر اجتماع به باطن آن هجرت کرد ديگر تمام شد؛اينگونه نيست ،الحمدلله شما نشان داده ايد که تمام نشده است و اين مسيرنوراني همچنان ادامه دارد و فکر مي کنم که شهداي مدافع حرم يک مبلٌغ جديدي بودند براي اين مسير ،و با آوردن شهداي حرم اين نسل امروز متوجه مفهوم شهيد،پدر شهيد،مادر شهيد مي شوند و اين تجربه اي است که به همين منوال نسل به نسل منتقل مي شود.

انتخاب به موقع و گرفتن تصميم درست مي تواند يک اتفاق ناب را بيافريند،که شهيد سوراني نيز اين چنين بوده است
گنجي با اشاره به گمنام بودن درياقلي سوراني تا چند سال پيش گفت : چه اتفاقي مي افتد که در بين هزاران شهيد يک نفر بسيار برجسته مي شود، و مي شود شهيد درياقلي سوراني و از لابه لاي تاريخ بيرون مي آيد تا نسل جوان او را به عنوان يک شهيد شاخص بشناسند؟!و زماني که به پاسخ اين سوال فکر مي کنيم مي بينيم که به فرموده ي مقام معظم رهبري انتخاب  به موقع و گرفتن تصميم درست مي تواند يک اتفاق ناب را بيافريند،که شهيد سوراني نيز اين چنين بوده است و تنها در يک لحظه حرکت اين شهيد از ايجاد يک فاجعه جلوگيري کرده است و مي توان گفت يک لحظه و يک تصميم مي تواند فرد را درتاريخ جاودانه کند و اين جاودانگي مربوط به يک تصميم درست در يک لحظه ي خاص است.


انقلاب اسلامي پرتويي ازنهضت عاشورا است
وي گفت : انقلاب اسلامي پرتويي ازنهضت عاشورا است، در واقعه ي کربلا افراد بسياري بودند که دل هاشان با امام حسين (ع) بود اما ايشان را همراهي نکردند و پشيماني پس از آن ديگر سودي برايشان نداشت اين همان گرفتن تصميم درست در يک لحظه است..

انقلاب اسلامي ما به درست فهميدن ها،درست عمل کردن ها،درست تصميم گرفتن ها و... بسيار نياز داريم وبايد به آن بسيار توجه شود
وي تصريح کرد: مقام معظم رهبري مي فرمايند: حضرت مسلم در خانه ي هاني بن عروه حضور داشت و عبيدالله اين موضوع را متوجه شد و هاني بن عروه را خواست و بازداشت کرد؛طايفه ي هاني به دارالحکومه رفتند  و سراغ هاني بن عروه را گرفتند و هاني  در زندان با حالت زخمي و رنجور بود و عبيدالله به خاطر همين موضوع گفت به طايفه اش بگوييد هاني مهمان ماست و ما در رابطه با يک سري موضوعات با هم در حال صحبت هستيم و پس از پايان صحبت هاي ما به منزل باز مي گردد.
 مقام معظم رهبري مي فرمايند در آن لحظه اگر خبر درست به طايف و مردمي که در دارالحکومه به دنبال هاني بن عروه آمده بودند مي رسيد در همان جا دارالحکومه را تحت اختيار خود در مي آوردند و اصلا واقعه ي کربلا اتفاق نمي افتاد اما يک دروغ و يک لحظه باعث شد تا مسير براي هميشه عوض شود.در انقلاب اسلامي ما به اين درست فهميدن ها،درست عمل کردن ها،درست تصميم گرفتن ها و... بسيار نياز داريم وبايد به آن بسيار توجه شود.
 
 شعر زير هم سروده دکتر محمدرضا تركي، براي شهيد درياقلي سوراني است:
 آن سوي نخل ها، پُر سرباز دشمن است.
اين شهر ِ در محاصره، شهر تو و من است.
دشمن نفوذ کرده و اين شهر بي پناه
اينک به زير چکمهّ ناپاک دشمن است.
درياقلي! رکاب بزن، يا علي بگو
چشم انتظار همت تو، دين و ميهن است.
اي مرد اهل درد، بنازم به غيرتت
اين خانه‌ها هنوز پر از کودک و زن است.
فردا ـ اگر درنگ کني ـ کوچه‌هاي شهر
ميدان جنگ تن به تن و تانک با تن است.
از راه اگر بماني و روشن شود هوا
تکليف شهر خاطره‌هاي تو روشن است!
درياقلي! رکاب بزن، گرچه سهم تو
از اين ديار، ترکش و يک مشت آهن است.
درياقلي! به وسعت درياست نام تو
تاريخ در تلفظ نام تو الکن است.
هي مرد ِ مرد از نفس افتاده‌اي مگر ؟!
همپاي مرگ، کار تو امشب دويدن است.
چون موج ها، به دامن ساحل نمي خزي
دريايي و طريقت دريا، تپيدن است
 
انتهاي پيام1026ج /520ز


کد مطلب: 31951

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/31951/شهيد-درياقلي-سوراني-درست-فهميد-تصميم-گرفت-عمل-الان-عنوان-يک-شاخص-معرفی-می-شود

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir