کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری:

مسجد مرکز و مبدأ حرکت فرهنگی است /مسجد می‌تواند اثرگذارترین و موثرترین کار فرهنگی و تربیتی را انجام دهد

1 ارديبهشت 1394 ساعت 20:02

نماینده ولی فقیه در استان گفت: مسجد مرکز و مبدأ حرکت فرهنگی است که باید ارتقاء فکر ، فرهنگ و تربیت انسان ملکوتی و جوان ربّانی به صورت جدی در مساجد صورت بگیرد.


به گزارش جهانبین نیوز حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد در گردهمایی دست‌اندرکاران ، متولیان و ائمه جماعات مساجد شهرستان فارسان با تاکید بر اینکه مساجد باید آباد و مرکز تربیت باشند، اظهارکرد: اگر جوانان ما از مساجد دور بشوند به طور قطع طعمه گرگ‌های درنده امروز جامعه خواهند شد.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه مساجد تنها تکیه‌گاه اصلی جوانان برای مصون ماندن از گرگ‌های امروز جامعه هستند، افزود: در این تردید نداشته باشید که گرگ‌های درنده به اشکال متفاوت و در عرصه‌های مختلف همچون فضای‌مجازی ، ماهواره ، ایجاد فرقه‌های جدید و نوظهور و شبهه‌افکنی‌ها برای منحرف کردن ذهن جوانان از مسیر دین و ارزش‌های ناب اسلامی کمین کرده‌اند و می‌کوشند آنان را طعمه خود کنند.

حجت الاسلام نکونام با تاکید بر اینکه تنها مکانی که باید کار فرهنگی و دینی در متن باشد مسجد است، تصریح کرد: در شرایطی که متأسفانه کار فرهنگی و دینی در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و دیگر مراکز فرهنگی در حاشیه قرار گرفته است، مساجد باید پویا و با انگیزه و دغدغه‌مند کار فرهنگی و دینی را در متن فعالیت‌های خود قرار بدهند و هر چه می‌توانند در آبادانی دینی و فرهنگی مساجد کوشا باشند.

امام جمعه شهرکرد با اشاره به در حاشیه قرار گرفتن کار دینی و فرهنگی در دستگاه هاب فرهنگی ، مدارس و دانشگاه‌ها، گفت: تا زمانی که فعالیت‌های دینی و فرهنگی در مدارس و دانشگاه در حاشیه باشد نمی‌توان انتظار داشت که یک دیپلم متدین از آموزش و پرورش و در دیگر مقاطع از دانشگاه‌ها خروجی داشته باشیم.

حجت الاسلام نکونام ضرورت‌ توجه جدی به کار فرهنگی و تبلیغی‌ در مساجد را به‌ روحانیون‌ خاطرنشان‌ کردو گفت: مسجد مرکز و مبدأ حرکت فرهنگی است که باید ارتقاء فکر ، فرهنگ و تربیت انسان ملکوتی و جوان ربّانی به صورت جدی در مساجد صورت بگیرد که تنها متولی و مربی این امر روحانیت هستند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان خطاب‌ به‌ طلاب و ائمه‌ جماعات،‌ اظهارکرد: طلاب لباس طلبگی به تن کرده‌اند که مربی و راهنمای مردم باشند و با موعظه ، تذکر و نصحیت رسالت و نقش تربیتی در جامعه ایفا کنند بر همین اساس روحانیون‌ باید منبر، تبلیغ‌ و تبیین‌ معارف دینی را به‌ عنوان‌ یک‌ کار اصلی و ضروری‌ خود در مساجد بدانند.

وی در ادامه امام جماعت را مدیر و اداره کننده اصلی مسجد دانست و گفت: مسجد کارکرد اصلی‌اش کار فرهنگی و تربیتی است بنابراین مدیریت مسجد هم باید با کسی باشد که کار فرهنگی انجام می‌دهد بر همین اساس مسئولیت این امر مهم بر عهده امام جماعت مسجد است.

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر اینکه دیگر ارکان مسجد همچون هیئت امنا ، پایگاه های بسیج و کانون فرهنگی باید حول محور امام جماعت نقش خودشان را به صورت ویژه ایفا کنند افزود: به یقیین مدیریت فرهنگی مسجد توسط امام جماعت هیچ گونه تداخل و کمبودی در وظایف اَرکان دیگر مسجد ایجاد نخواهد کرد بنابراین همگان باید نقش خودشان را در آبادانی و مهیا کردن مسجد برای حضور نمازگزاران به خوبی ایفا کنند.

رئیس ستاد زکات استان ضرورت افزایش روز به روز تعداد نماز گزاران و اکتفا نکردن به حداقل نمازگزار موجود در مساجد را مورد تاکید ویژه قرار داد و گفت: یکی از آرزوهای من این است که روزی را ببینم که در مساجد شهرکرد و شهرستان‌های دیگر استان یک نفر نباشد که با مسجد ارتباط نداشته نداشته باشد بلکه همه باید با مسجد گره بخورند و ارتباط مستمر داشته باشند.

وی تحقق این آرزوی مهم را در گرو تلاش و همت امام جماعت ، هیئت امنا و دیگر ارکان مسجد عنوان و تصریح کرد: هیئت امنا باید مسجد را از نظر تأمین امکانات ، نیازها و لوازم اولیه مهیاکنند و امام جماعت و دیگر اَرکان نیز به اندازه خودشان باید نقش تربیتی و دینی را ایفا کنند که در سایه چنین همراهی و تعاملی نمازگزاران مسجد افزایش پیدا می‌کنند.

خطیب جمعه شهرکرد در ادامه سخنان آغاز هر گونه کار تربیتی و دینی در جامعه را از مساجد دانست چرا که هیچ دستگاهی نمی‌تواند نقش و تأثیرگذاری مسجد را داشته باشد برهمین اساس تنها و تنها مسجد می‌تواند اثرگذارترین و موثرترین کار فرهنگی و تربیتی را انجام بدهد.

نماینده ولی فقیه در استان بر لزوم ایجاد یک ارتباط پیوسته بین فرزندان با مساجد تاکیدکرد و گفت: بیایم فرزندانمان را به واسطه ارتباط با مسجد بیمه کنیم چرا که در سایه این ارتباط آنان از بسیار از آفات و بلایا مصون خواهند ماند.

رئیس ستاد اقامه نماز استان مردم را متولیان اصلی مسجد دانست و گفت: یکی از افتخارات و بالندگی‌های شیعه آن است که هیچ‌گاه در طول تاریخ تشییع مساجد ، حوزه‌های علمیه و روحانیت به دولت‌ها وابسته نبوده و نخواهند بود ؛ البته دولت‌ها در مواقعی کمک‌هایی داشته‌ و گوشه‌ای از کار را گرفته‌اند که این کمک‌ها در حاشیه بوده و نه متن.

وی افزود: مساجد باید با یک نگاه خودباورانه ، خود اتکا به ظرفیت‌های و امکانات مردمی و درونی و جذب خیران و کمک‌های مردمی نیازهای مالی خود را تامین کنند.



انتهای پیام/1020ج


کد مطلب: 21925

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/21925/مسجد-مرکز-مبدأ-حرکت-فرهنگی-می-تواند-اثرگذارترین-موثرترین-کار-تربیتی-انجام-دهد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir