کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تکدي گري آبستن معضلات اجتماعي

5 مرداد 1396 ساعت 9:35

آسيب هاي اجتماعي يکي از مسايل موردتوجه جامعه بشري از گذشته تا به امروز مي‌باشد که تکدي گري از بزرگترين اين معضلات است.


به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از بام ايران خبر؛ با گسترش انقلاب صنعتي و بزرگ شدن دامنه نيازمندي‌هاي انسان و به دنبال آن احساس ناکامي و محروميت از خواسته‌ها موجب گسترش اعتياد، فساد، دزدي، انحرافات جنسي و ساير آسيب‌ها شده است.

خيلي از اين آسيب‌ها در دوره هاي مختلف وجود داشته اما در هر دوره برخي از آنها از اهميت بيشتري برخوردارند و برخي زاده يک دوره خاص هستند.

يکي از مسائل مورد توجه مطالعات جامعه‌شناسي، تکدي‌گري است که با ساخت‌هاي اجتماعي- اقتصادي هر جامعه‌اي در ارتباط است.

تکدي‌گري در شهر‌‌ها از معضلات اجتماعي است؛ آنان که با گدايي کردن حيات مي‌گذرانند، نه تنها به کار توليدي نمي‌پردازند، يا خدمتي ارائه نمي‌دهند، بلکه در مسير‌هاي انحرافي قدم مي‌گذراند. در اين حالت، جامعه آسيب‌ديده و مغشوش مي‌شود و در نهايت راه براي هنجارشکني هرچه بيشتر باز مي‌شود.

تکدي گري، عوارض و مخاطرات زيادي دارد. بخشي از مطالعات مقطعي و روبنايي روي اين پديده، درباره مسائلي نظير درآمد، مسکن، فقر مادي، فقر فرهنگي، ناکامي اقتصادي، نابساماني اجتماعي، و سرانجام، دستگيري و بازپروري سخن مي گويد. عده اي سعي کرده اند اين مشکلات و مخاطرات را تعديل کنند و در نتيجه، آن را به گردن فرد انداخته نشان دهند که تکدي گري امري طبيعي و پذيرفتني است که مي شود آن را ناديده گرفت و با آن کنار آمد.

برخي محققين ضمن بررسي هاي خود به ريشه ها، شيوه ها، انگيزه ها، پيامدها و راههاي رفع تکدي گري، نظر داشتنه اند، اين ريشه ها شامل پيري و از کارافتادگي، مسائل خانوادگي، اعتياد، مهاجرت، معلوليت و غيره مي شود.
 

تکدي گري از طريق شيک پوشي مانند شمشير دولبه است

تکدي گري به سبک شيک پوشي چندان موفقيت آميز نخواهد بود: مردم براي آنکه حس نوعدوستي شان تحريک شود بايد دلشان بسوزد و احساس همدردي کنند.

طبيعتا مردم براي کسي که خيلي خوش تيپ است چندان احساس ترحم نمي کنند مگر اينکه اين آدم ها بخواهند از شيوه کلاهبرداري استفاده کرده و حس اعتماد مردم را جلب کنند.

آدم هايي که به شخص ديگري کمک مي کنند بايد احساس کنند طرف مقابل نياز به کمک دارد وگرنه لباس خوب پوشيدن و درخواست کمک کردن مانند شمشير دولبه است.

ممکن است خيلي ها با ديدن ظاهر فرد به او کمک نکنند و از طرف ديگر عده اي دست به کمک بزنند. چون معتقد هستند فردي که چنين شيک و شسته رفته درخواست کمک مي کند حتما به او فشار بسياري آمده که حاضر شده در اين شرايط دست ياري به سوي ديگران دراز کند و غرور خود را بشکند؛ براي همين به او کمک مي کنند.
 


متکدیان در شهر زياد شده اند/ چرا مسئولين کاري نمي کنند

يکي از شهروندان در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر اظهار کرد: برخي از اين گداها دارای نقص عضو هستند و برخي ديگر با چهره هاي بسيار بد وارد شهر شده اند که چهره شهر را بهم ريخته است.

خانم حسيني بيان داشت: برخي از اين گداها مشکلات اخلاقي هم دارند که متاسفانه کسي جلو آن ها را نمي گيرد و اين ممکن است موجب معضل اجتماعي شود که ديدن چنين صحنه هايي براي شهروندان هم ناخوشايند است.

وي بيان داشت: استان چهارمحال و بختياري در اين فصل مسافران زيادي دارد اما اکثر آن ها علي رغم اينکه از استان و جاذبه هاي آن تعريف زيادي نموده اند اما از خود گدايان بي‌شمار در شهر گلايمند هستند.

حسيني از مسئولين امر خواست که هرچه زودتر براي جمع آوري اين گدايان که به معناي واقعي يک معضل اجتماعي هستند اقدام کنند.



تکدي‌گري معضلي اجتماعي در شهرکرد

حميد ملک پور فرماندار شهرستان شهرکرد در گفتگو با خبرنگار بام ايران خبر گفت: حضور متكديان در سطح شهر علاوه‌بر برهم زدن چهره شهر، آسيب‌هاي اجتماعي را نيز به دنبال خواهد داشت كه بايستي ساماندهي متكديان در دستور كار مديران و مسئولان قرار گيرد.

وي تكدي‌گري را يكي از آسيب‌هاي اجتماعي عنوان كرد و اظهار داشت: متاسفانه يك تا دو گروه در زمينه تكدي‌گري در شهركرد فعاليت مي‌كنند كه از خارج از استان به داخل هدايت مي‌شوند و در چهارراه‌ها، ترمينال‌ها و مكان‌هاي پرتردد حضور دارند.

فرماندار شهرستان شهركرد به وجور خلل قانوني درخصوص برخورد با متكديان اشاره كرد و گفت: اين افراد پس از جمع‌آوري طبق قانون به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در مراكز بهزيستي نگهداري مي‌شوند و متاسفانه همين امر عامل شروع مجدد فعالت اين افراد است.

ملك پور خاطرنشان كرد: تكدي‌گري در شهركرد دو نوع است كه تعدادي از آنان نياز به مكاني براي نگهداري در فصول سرد سال دارند كه شهرداري متولي اين امر است و برخي ديگر از متكديان كه از خارج به داخل استان مي‌آيند و نياز به نگهداري موقت دارند كه مقام قضايي تشخيص مي‌دهد كه اين افراد به صورت موقت در چه مكاني اسكان كنند و بهزيستي را مكلف به اين كار كرده‌اند.

وي اضافه كرد: همه دستگاه‌هاي متولي بايد با تعامل سازنده و همكاري، اين معضل اجتماعي را به شكل مطلوب ساماندهي كنند.

گزارش: مرضيه عالي پور هفشجاني

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب


کد مطلب: 35560

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/35560/تکدي-گري-آبستن-معضلات-اجتماعي

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir