کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کشت زعفران، تحولي در کشاورزي/ طلاي سرخ کام توليد کننده بروجني را شيرين کرد

30 آبان 1396 ساعت 13:14

يکي از بانوان کارآفرين اهل بلداجي در راستاي توليد و اشتغال در عرصه‌هاي اقتصاد مقاومتي با همکاري بسيج سازندگي گام‌هاي مؤثري را در کشت طلاي سرخ برداشته است.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کلار، زعفران گران ترين محصول کشاورزي جهان و مهم ترين محصول صادراتي کشورمان ايران است که به غير از مصرف زياد داخلي همه ساله مقدار قابل توجهي ارز با صادرات زعفران وارد کشور مي شود.

زعفران با کمترين وزن، گران ترين محصول زراعي محسوب مي شود که با يک سال کاشت آن مي توان چند سال برداشت کرد و به همين دليل اين طلاي سرخ در زمينه درآمدزايي و اشتغال آفريني از اهميت به سزايي برخوردار است.

کشت زعفران يکي از کشت هاي جايگزين براي محصولات پرآب به شمار مي رود که اگر کشاورزان به سمت کشت اين محصول حرکت کنند، با صرفه اقتصادي که اين محصول دارد مي توانند کشاورزي خود را متحول کنند.

از آن جايي که شهرستان بروجن با مشکل کم آبي و بحران آب مواجه است کشاورزان اين منطقه مي توانند با تغيير الگوي کشت زعفران اين محصول با ارزش و گران قيمت را براي کاشت انتخاب کنند زيرا در برابر محصولاتي مانند سيب زميني به آب خيلي کمتري نياز دارد و مي‌تواند به عنوان يک محصول در مناطقي که با بحران کم‌آبي روبه‌رو هستند مورد توجه قرار گيرد.

بانوي کارآفرين: برداشت ۲.۵ کيلوگرم در سال چهارم کشت

مريم خدارحمي توليد کننده طلاي سرخ در شهرستان بروجن که در سال چهارم کشت موفق به برداشت دو کيلو نيم زعفران شده است مي گويد: زعفران گياهي است که يک بار کشت و هشت سال برداشت مي شود و بازدهي خوبي دارد.

وي با بيان اين که ۸ جريب و نيم به طور جداگانه زير کشت داريم و امسال سال ششم است که زعفران برداشت مي کنم، گفت: در دو جريب رميني که آبياري به صورت غرقابي بود يک کيلو و نيم زعفران برداشت کرديم.

خدارحمي با بيان اين که برداشت آبياري باراني نسبت به غرقابي کمتر است، افزود: گل چيني زعفران را با حدود ۱۵ نفر کارگر انجام مي دهيم که بازدهي خوبي هم دارد.

وي در ادامه با اشاره به اين که پاک کردن گل ها سخت تر و نياز به افرادي بيشتري دارد، افزود: زعفران يک بار کشت و هشت سال برداشت مي شود.

دريافت ۲۰۰ ميليون ريال تسهيلات از بسيج سازندگي

اين توليد کننده با اشاره به اين که در چهارمين سال، برداشت ما با آبياري غرقابي به دو کيلو و نيم رسيد، گفت: در آبياري باراني زمين ۱۰ سانت زيادتر خيس نمي خورد به خاطر همين يک کيلو زعفران بيشتر برداشت نکرديم.

خدارحمي ضمن بيان اين که گلبرگ هاي زعفران آرامبخش و براي اعصاب مفيد است، گفت: زعفران براي تزيئن غذا استفاده مي شود و از گلبرگ هاي آن مربا هم توليد مي کنيم.

وي گفت: ۲۰۰ ميليون ريال از بسيج سازندگي سپاه تسهيلات گرفتم که توانستم با آن دستگاه تيلر براي شخم زني زمين، سم و پياز براي کشت خريداري کنم.

وي گفت: در سال اول ۳۰۰ گرم، سال دوم ۷۰۰ گرم، سال سوم ۹۰۰ گرم و در سال چهارم که بيشترين گل دهي را دارد موفق به برداشت دو کيلو نيم زعفران شديم.

انتهاي پيام1022ج /۵۴۰ ک


کد مطلب: 37216

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/37216/کشت-زعفران-تحولي-کشاورزي-طلاي-سرخ-کام-توليد-کننده-بروجني-شيرين

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir