کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سیر صعودی افزایش قیمت‌ها و جیب خالی مردم

انگشت حیرت به دهان فروشندگان و خریداران از افزایش قیمت‌ها در بازار

18 بهمن 1396 ساعت 9:03

گرانی کالاهای اساسی طی سال‌های اخیر به اخبار هر روزه تبدیل شده و هر لحظه مردم را غافلگیر می‌کند چراکه جیب خالی مردم اجازه کنار آمدن با چنین وضعیت نابسامانی را به آنها نمی‌دهد.


به گزارش جهانبین نیوز، همواره دغدغه دولتمردان در تمام دنیا، تامین مواد غذایی و ارائه یارانه‌هایی به کالاهای اساسی است. همیشه سعی می‌شود که کالاهای اساسی موجود در سبد خانوار نرخ ثابتی داشته باشند و از حد معمول خارج نشوند. اما مدت‌هاست شاهد روند افزایشی قیمت‌ها در سایر کالاها هستیم؛ این موضوع سبب شده تا برخی اقشار به دلیل کاهش قدرت خرید، از مصرف برخی اقلام صرف نظر کنند.

غذا چیزی نیست که مردم بتوانند از آن بگذرند و مصرف آن را به آسانی کاهش دهند. در این میان، دو عامل باعث کاهش تقاضای موادغذایی می‌شود؛ اول اینکه مردم برای سلامتی خود تصمیم به کاهش مصرف موادغذایی بگیرند. مساله دوم، کاهش درآمد مردم یا افزایش قیمت مواد غذایی است که موجب می‌شود افراد برای تناسب در دخل و خرج خود از مصرف برخی موادغذایی خودداری کنند.

یکی از عوامل اصلی کاهش مصرف، افزایش قیمت کالاهاست؛ در این میان برخی اقشار ناچارند حجم موادغذایی مصرفی خود را به حداقل برسانند. البته تولیدکنندگان نیز بدون هیچ دلیل و مبنایی اقدام به افزایش قیمت اقلام و محصولات می‌کنند. در این میان زمانی که دولت تاکید دارد که تورم کاهش پیدا کند و در حال حاضر نیز تک رقمی شده است، دلیلی ندارد که شاهد افزایش کالاهای مصرفی از جمله کالاهای اساسی باشیم!

قید خرید بسیاری از کالاهای مورد نیاز اما غیرضروری را می‌زنیم

یکی از شهروندان شهرکردی در گفتگو با جهانبین نیوز اظهار کرد: با این وضعیت بازار، وقتی برای خرید به مغازه یا فروشگاه مراجعه می‌کنیم، خیلی از محصولات را فقط می توانیم در فروشگاه ببینیم و باید قید خرید آنها را بزنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه سرعت افزایش قیمت‌ها در بازار بسیار بیشتر از افزایش درآمدها است افزود: در بسیاری از موارد فقط هزینه خرید مواد لازم برای سیر شدن
شکم زن و بچه‌هایمان را داریم.


این شهروند شهرکردی ادامه داد: تخم‌مرغ یکی از اساسی‌ترین کالاها برای مردم است و علاوه‌بر اینکه برای رشد کوکان نیاز است در بسیاری از موارد به‌عنوان یک وعده‌ غذایی برای مردم محسوب می‌شود که متاسفانه قیمت این کالا نیز هر روز رو به افزایش است.

جیب‌های خالی، مردم را از خرید باز می‌دارد/افزایش قیمت‌ها فروشمان را پایین آورده است

یکی از مغازه‌داران شهرکردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: با افزایش قیمت‌ها در بازار هر روز مشتری‌ها کم‌تر می‌شوند و یا اگر مشتری هم برای خرید به مغازه وارد می‌شود مقدار بسیار کمی جنس خریداری می‌کند که این امر باعث پایین آمدن درآمد کاسبان می‌شود.



این کاسب شهرکردی اضافه کرد: متاسفانه ما شاهد حضور بسیاری از هم‌شهریان در مغازه هستیم که به دلیل نداشتن توان خرید تنها در فروشگاه چرخی می‌زنند و بعد از آنکه قیمت‌ها را با وضعیت جیبشان مقایسه می‌کنند ترجیح می‌دهند دست خالی مغازه را ترک کنند.

وی ادامه داد: باید نظارت بر قیمت‌ها افزایش یابد تا به این ترتیب برخی از معازه‌داران قیمت‌ها را سر خود افزایش ندهند و به این ترتیب زندگی را برای مردم سخت نکنند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ متاسفانه موضوع گرانی کالاهای اساسی طی سال‌های اخیر به اخبار هر روزه تبدیل شده و هر لحظه مردم را غافلگیر می‌کند چراکه جیب خالی مردم اجازه کنار آمدن با چنین وضعیت نابسامانی را به آنها نمی‌دهد. از این رو برخی از اقشار سطح جامعه هر زمان که برای خرید مایحتاج روزانه خود به مغازه‌ها مراجعه می‌کنند با گرانی یکباره مواد غذایی معمول، شوکه می‌شوند چراکه بیشتر مواقع از پس تامین آن برنمی‌آیند.

در این شرایط شیب تند گرانی از یک سو و ماندگار شدن رکود از سوی دیگر سفره ها را تا آنجا کوچک کرده که فروشندگان مواد غذایی هم از کاهش خرید اقلام خوراکی توسط مردم گلایه می کنند به گفته آنان پولی در دست نیست تا خریدها انجام شود.


به نظر می رسد، متناسب با عدد خط فقر، یک جمعیت ۲۵ تا۳۰میلیونی اگر به برنج و گوشت و ماهی فکر کند فقط ۱۵روز خرجی دارد و اگر به آبرویش فکر کند، ناچار به حذف اقلام ضروری است.

نگاهی به بازار مواد غذایی هم حاکی از آن است که مردم کمتر برنج کیسه ای می‌خرند و خرده‌فروشی بر اقلام اساسی سایه افکنده است، فروشگاه‌ها از کمبود مشتری گلایه دارند و مردم از نداشتن پول برای خرید مایحتاج... .

انتهای پیام/1027ج


کد مطلب: 38396

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/38396/انگشت-حیرت-دهان-فروشندگان-خریداران-افزایش-قیمت-ها-بازار

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir