کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا با کارکرد ها و تهدید های شبکه های اجتماعی آشنائید؟(1):

تلگرام؛ محبوب کاربران ایرانی

6 دی 1395 ساعت 11:39

در عصر ارتباطات آنچه بیشتر به چشم می آید فراگیر شدن و گسترده شدن شبکه های اجتماعی است که نه فقط در فضای مجازی که حتی در فضای واقعی نیز در حال تسلط بر زندگی انسان ها هستند.


گزارش جهانبین به نقل از  پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار با فراگير شدن ارتباطات مجازي از طريق اينترنت و در کنار آن گستردگي شبکه هاي اجتماعي رقابت در اين عرصه بين شبکه هاي مختلف آغاز شد.

ارائه خدمات بهتر و بيشتر، سرعت بالاتر، مصرف حجم داده ي کمتر و... ازجمله اقداماتي بود که طراحان شبکه هاي اجتماعي براي جذب کاربران فضاي مجازي به نرم افزار هاي خود انجام دادند.

اگرچه شبکه هاي اجتماعي مختلف توانستند مخاطبان بسيار زيادي را به خود جذب کنند اما سهولت استفاده، سرعت بالا و برخورداري از قابليت هاي مختلف در نرم افزار تلگرام باعث شد شبکه ي اجتماعي تلگرام به يکي از محبوب ترين شبکه هاي اجتماعي بين کاربران ايراني بدل شود و اين در حالي است که شبکه اجتماعي تلگرام محبوبيت چنداني در ديگر کشور ها ندارد.

اپليکيشن پيام‌رسان تلگرام با ۵ دامنه و زيردامنه بنام‌هاي web.telegram.org ،telegram.org ،desktop.telegram.org ،core.telegram.orgو my.telegram.org بيش از ۲۱.۴ درصد از کل
بازديدکنندگان را به کاربران ايراني خود اختصاص داده است.

مدير تلگرام- پاول دوروف روس تبار- از ۶۲ ميليون کاربر فعال در اين شبکه به‌صورت ماهانه و ارسال روزي ۲ ميليارد پيامک خبر مي دهد که با احتساب يک‌پنجم، اينک مي‌توان باجرئت گفت تعداد کاربران ايراني به ۱۲.۴ ميليون رسيده است. 

بررسي هاي به عمل آمده و آمار هاي منتشر شده از ميزان استفاده کاربران از شبکه هاي اجتماعي و ميزان محبوبيت هر کدام از اين شبکه ها نشان مي دهد ۲۰ شبکه برتر اجتماعي در دنيا به صورت زير دسته بندي مي شوند در حالي که شبکه اجتماعي تلگرام جايي در بين اين ۲۰شبکه اجتماعي ندارد! 

۱- فيسبوک (Facebook)

Facebook (فيسبوک) بزرگ‌ترين شبکه‌ي ارتباط اجتماعي (هم از نظر تعداد کل کاربران و هم اعضاي حقيقي ثبت شده) در اينترنت است. اين شبکه‌ي محبوب اجتماعي در فوريه سال ۲۰۰۴ تاسيس و در طي ۱۲ سال موفق به جمع‌آوري بيش از ۱.۵۹ ميليارد کاربر فعال ماهانه شد. اين حجم بالاي کاربران به طور خودکار منجر به ارتباط با مردم در اقصي نقاط دنيا و آشنايي آن‌ها با کسب و کار شما مي‌شود. بنابر آمارهاي رسمي بيش از يک ميليون کسب و کار کوچک و متوسط از اين رسانه براي تبليغات تجاري خود استفاده مي‌کنند.

۲– توييتر (Twitter)

ممکن است اين پرسش به ذهن شما هم رسيده باشد که ارسال پست‌هايتان در توييتر با استفاده از حداکثر ۱۴۰ کاراکتر، روش مناسبي براي تبليغات تجاري نيست اما بنابر آمار اين رسانه‌ي ارتباط اجتماعي بيش از ۳۲۰ ميليون کاربر ماهانه‌ي فعال دارد که با استفاده از همين محدوديت ۱۴۰ کاراکتري اطلاعات خود را انتقال مي‌دهند. در زمينه تجارت، مشاغل مختلف از اين رسانه‌ي پربيننده براي تعامل با مشتريان خود، پاسخ‌د‌هي به سوالات آن‌ها و انتشارآخرين اخبار استفاده مي‌کنند و هم‌زمان تبليغات ويژه براي مخاطبين خاص خود را هم پيگيري مي‌کنند. توييتر در ۲۱ مارس سال ۲۰۰۶ تاسيس شد و دفتر اصلي آن در سان‌فرانسيسکوي کاليفرنيا است.

۳- لينکدين (LinkedIn)

لينکدين در ۱۴ دسامبر سال ۲۰۰۲ تاسيس و در ۵ مي ۲۰۰۳ راه‌اندازي شد. اين وب‌سايت يکي از محبوب‌ترين رسانه‌ها‌ي اجتماعي در بين شبکه‌هاي حرفه‌اي بوده و در ۲۴ زبان زنده‌ي دنيا در دسترس است و بيش از ۴۰۰ ميليون کاربر ثبت شده دارد. اگر به دنبال برقراري ارتباط با افرادي هستيد که در صنايع و موقيعت شغلي مشابه شما هستند، اين شبکه گزينه‌ي بسيار مناسبي است. از طريق اين رسانه‌ي اجتماعي مي‌توانيد با اشخاص حرفه‌اي و همکاران خود ارتباط داشته باشيد و از اطلاعات حرفه اي مشاغل مختلف و آمارهاي روز آگاه شويد.

۴-يوتيوب (Youtube)

يوتيوب بزرگ‌ترين و محبوب‌ترين رسانه‌ي تصويري در بين شبکه‌هاي اجتماعي است. در ۱۴ فوريه سال ۲۰۰۵ با همکاري سه کارمند سابق پي پال تاسيس و بعدها در نوامبر ۲۰۰۶ به قيمت ۱.۶۵ ميليارد دلار توسط کمپاني گوگل خريداري شد. اين وبسايت بيش از يک ميليارد بازديد کننده در هر ماه دارد و به عنوان دومين موتور جستجوگر محبوب بعد از گوگل قرار دارد.

۵ - گوگل پلاس (Google Plus)

پس از توييتر، فيسبوک يا لينکدين، گوگل پلاس را مي‌توان در جايگاه محبوبي در بين شبکه‌هاي اجتماعي قرار داد. قدرت موتورهاي جستجوي آن، گوگل‌پلاس را به ابزاري محبوب و پراستفاده براي هر کسب و کارکوچکي تبديل کرده است. اين وبسايت در ۱۵ دسامبر سال ۲۰۱۱ راه‌اندازي شد و در دسامبر سال ۲۰۱۵ به جمع بزرگ ۴۱۸ ميليون کاربري فعال ملحق شد.

۶-پينترست (Pinterest)

پينترست درماه مارس سال ۲۰۱۰ راه‌اندازي شد و به عنوان يک شبکه‌ي اجتماعي نسبتا تازه وارد شناخته مي‌شود. اين رسانه‌ي اجتماعي شامل تابلوهاي اعلانات ديجيتال است که در آن انواع کسب و کارهاي مختلف مي توانند مطالب خود را پين کنند (تصوير مورد نظر را از هر سايتي که بازديد مي‌کنيد انتخاب کرده و به پروفايل خود سنجاق کنيد). بنابر اعلام رسمي پينترست در سپتامبر ۲۰۱۵، اين شبکه‌ي اجتماعي ۱۰۰ ميليون کاربر بدست آورده است. يکي ازکاربردهاي اين شبکه‌ي اجتماعي براي مشاغلي است که بازار هدفشان عمدتا خانم ها هستند چرا که بيش از نيمي از بازديدکنندگان اين رسانه را زنان تشکيل مي‌دهند.

۷- Snapchat

Snapchat (اسنپ چت) يک محصول نرم افزاري و در واقع يک اپليکيشن پيام تصويري است که توسط Reggie Brown (رجي بروان)، Evan Spiegel (اوان اسپيگل) و Bobby Murphy (بابي مورفي) زماني‌که هر سه دانشجوي دانشگاه استنفورد بودند، ارايه شد. اين اپليکيشن به‌طور رسمي در سپتامبر ۲۰۱۱ منتشر شد و رشد صعودي بسيار خوبي را درمدت زمان کوتاهي بدست آورد، به‌طوريکه از ماه مي سال ۲۰۱۵ بيش از ۱۰۰ ميليون کاربر فعال روزانه دارد. جالب است بدانيد که بيش از ۱۸ درصد از کاربران شبکه هاي اجتماعي از اسنپ چت استفاده مي‌کنند.

۸ - Tumblr

وبلاگ Tumblr همانطورکه نسبتا يکي از مشکل‌ترين شبکه‌هاي ارتباط اجتماعي است، به عنوان يکي از جذاب‌ترين‌ها هم به شمار مي‌رود. توسط اين رسانه امکان پست کردن فرمت‌هاي مختلف، شامل: پست‌هاي نقل قول، چت، ويدئو و ارسال عکس و همچنين پست صوتي فراهم است. در Tumblrشما هيچ‌گاه براي نوع محتوايي که به اشتراک مي‌گذاريد با محدوديت مواجه نمي‌شويد. اين شبکه‌ي ارتباط اجتماعي توسط ديويد کارپ در فوريه ۲۰۰۷ تاسيس شد و کاربران مهمان آن بيش از ۲۰۰ ميليون وبلاگ هستند.

۹ - Flickr

Flickr که در زبان عاميانه فليکر تلفظ مي‌شود يک پلت فرم تصويري و شامل فيلم‌هاي آنلاين است که در ۱۰ فوريه سال ۲۰۰۴ ايجاد شده است و در سال ۲۰۰۵ زير مجموعه ياهو شد. شهرت اين رسانه‌ي اجتماعي عمدتا از طريق کاربراني است که عکس‌هاي‌ خود را به اشتراک مي‌گذارند. فليکر بيش از ۱۲ ميليون کاربر دارد و در حال حاضر در بيش از ۶۳ کشور دنيا قلمرو خود را گسترش داده است. به طور ميانگين روزانه يک ميليون عکس در اين رسانه به اشتراک گذاشته مي‌شود.

۱۰ - Reddit

Reddit يک وبسايت و در واقع يک شبکه‌ي اجتماعي شامل اخبار و سرگرمي است. افرادي که در اين سايت ثبت نام مي‌کنند مي‌توانند پست‌ها و لينک‌هاي مستقيم خود را ارسال کنند. کاربران همچنين قادر به سازماندهي و تعيين موقعيت خود را بر روي صفحات سايت با راي دادن هستند. ارسال‌هايي که بيشترين راي مثبت را کسب کرده باشند در صفحات اول و يا اصلي سايت قرار مي‌گيرند. اين شبکه توسط دو هم اتاقي به نام‌هاي Alexis Ohanian(الکسيس اوهانيان) و Steve Huffman (استيو هافمن)که از دانشجويان دانشگاه ويريجينيا بودند، تاسيس شد و در حدود يک دهه بعد تعداد کاربران ثبت شده در اين وبسايت بيش از ۳۶ ميليون کاربر است و بازديد هاي آنلاين ماهانه‌ي آن هم بيش از ۲۳۱ ميليون نفر است.

۱۱-اينستاگرام (Instagram)

مانند پينترست، اينستاگرام هم يک رسانه‌ي تصويري اجتماعي است. اين وبسايت در ۶ اکتبر سال ۲۰۱۰ راه اندازي شد و بيش از ۴۰۰ ميليون کاربر فعال دارد و مالک اصلي آن هم فيسبوک است. تعداد بسيار زيادي از کاربران از اين شبکه براي پست کردن تصاوير سفر خود، دنياي مد، غذاهاي مختلف و مورد علاقه خود، هنر و ساير موضوعات مشابه استفاده مي‌کنند. يکي از دلايل محبوبيت اينستاگرام به واسطه‌ي فيلترهاي منحصر به فردي است که امکانات ويرايش عکس و ويديو را ايجاد مي‌کنند. تقريبا ۹۵ درصد کاربران اين شبکه عضو فيسبوک هم هستند و بدين ترتيب شما مي‌توانيد با يک تير دونشان را هدف بگيريد.

۱۲ - WhatsApp

WhatsApp (واتساپ) مسنجر پيام فوري براي گوشي‌هاي هوشمند، لپ‌تاپ و تبلت است. براي استفاده از اين اپليکيشن هم مانند بسياري از شبکه‌هاي اجتماعي ديگر، نياز به اينترنت داريد. از طريق واتساپ مي‌توانيد عکس و پيام‌هاي صوتي–تصويري خود را به ساير کاربراني که اين نرم افزار را بر گوشي‌هاي همراه خود نصب کرده‌اند ارسال کنيد. اين اپليکيشن در ۱۹ فوريه سال ۲۰۰۴ به ارزش ۱۹.۳ ميليارد دلار توسط فيسبوک خريداري شده بود و در سال ۲۰۱۰ راه اندازي شد. امروزه بيش از يک ميليارد نفر از اين نرم افزار براي ارتباط با دوستان خود، عزيزان و حتي مشتريان خود استفاده مي‌کنند.

۱۳ - Quora

در تمام طول تاريخ سرمايه‌گذاري بر کنجکاوي بشر يک ايده هوشمندانه بوده است که اين بار منجر به خلق نرم افزار پيش روي ما يعني همان Quora در ماه جون سال ۲۰۰۹ شد. اين وبسايت توسط دو تن از کارکنان فيسبوک Charlie Cheever (چرلي چيور) و Adam D’Angelo(آدام دي‌آنجلو) تاسيس شد. اين دو اعلام کردند که وبسايت بيش از ۸۰ ميليون بازديد کننده منحصر به فرد خود را دارد که نيمي از اين تعداد از ايالات متحده هستند. وبسايت Quora که مبتني برفرمت پرسش–پاسخ است، موفق به افزايش بودجه سرمايه گذاري خود به مبلغ قابل توجه ۱۴۱ ميليون دلاري شده است و درحالي که به نظر نمي‌رسد هنوز براي ارايه به عموم آماده نيست اما قطعا تماشايي است.

۱۴ - Vine

Vineبا داشتن بيش از ۴۰ ميليون کاربر يک اپليکيشن رسانه‌ي اجتماعي براي اشتراک‌گذاري فايل‌هاي تصويري است که به سرعت هم درحال رشد است. اين نرم افزار به کاربران خود اين امکان را مي‌دهد که ويديوهاي ۶ ثانيه‌اي را با فالوورهاي خود به اشتراک بگذارند. اگرچه که ظاهرا اين زمان براي يک فايل ويديويي کوتاه است اما مشاغل مختلف با استفاده از اين اپليکيشن به موفقيت‌هاي بزرگي رسيده‌اند. قبل از تاسيس رسمي Vine در جون سال ۲۰۱۲، در اکتبر همان سال توسط توييتر خريداري شده بود.

۱۵- Periscope

Periscope يک اپليکيشن موبايل براي ارسال ويديوهاست که توسط Joe Bernstein (جو برنستين)و Kayvon Beykpour (کيوان بيک‌پور) توسعه داده شد. اين دو نفر کمپاني خود را در فوريه ۲۰۱۴ تاسيس کردند و در مارس ۲۰۱۵ به ارزش ۱۰۰ ميليون دلار به توييتر فروختند. Periscope دقيقا ۴ ماه بعد از اين تاريخ مجددا راه‌اندازي شد. بنابر اعلام رسمي اين سازمان، بيش از ۱۰ ميليون حساب کاربري ثبت شده است. جالب است بدانيد که در ماه دسامبر همان سال کمپاني اپل اين اپليکيشن را به عنوان اپ برتر سال اعلام کرد.

۱۶ - BizSugar

BizSugar يک پلتفرم و رسانه‌ي شبکه‌ي اجتماعي براي صاحبان مشاغل کوچک،کارآفرينان و مديران است. اين وبسايت در سال ۲۰۰۷ توسط ارتباطات DBH ايجاد شد. يکي از ارايه دهندگان برنده جايزه نشريات کسب و کار و بعدها در سال ۲۰۰۹ توسط کمپاني llc خريداري شد. اين نرم افزار به کاربران خود اين امکان را مي‌دهد که ويديوهاي خود، پست‌هاي وبلاگي و پادکست در ميان مطالب ديگر را به اشتراک بگذارند و امکان نظر سنجي با اعضاي ديگر هم وجود دارد.

۱۷ – StumbleUpon

StumbleUpon يک موتور جستجو است که محتواي ارايه شده‌ي کاربران را جست و جو مي‌کند. بيش از ۲۵ ميليون نفر از اين نرم افزار براي سرگرمي وکسب اطلاعات استفاده مي‌کنند. علاوه بر آن بيش از ۸۰ هزار ناشر، برندهاي مختلف و کمپاني‌هاي گوناگون از اين موتور جستجو براي ارتقا و بهبود کسب و کار خود استفاده کرده‌اند. StumbleUpon از ماه مي سال ۲۰۰۷، زماني که سرمايه گذاران شخصي Garrett Camp (گرت کمپ) و Geof Smith (جف اسميث) آن را خريداري کردند، متعلق به کمپاني eBay بود. اما در حال حاضر يک برند مستقل است و توسط سرمايه گذارحمايت مي‌شود.

۱۸ - Delicious

Delicious يک وب سرويس نشانه‌هاي اجتماعي براي جست و جو، ذخيره سازي و اشتراک‌گذاري بوک مارک‌هاي وب است. اين وبسايت توسطPeter Gadjokov (پيتر گادجوکو)و Joshua Schachter (جشوا اسکچر) در سال ۲۰۰۳ تاسيس و بعدها در سال ۲۰۰۵ توسط ياهو خريداري شد. با پايان سال ۲۰۰۸، بنا بر اعلام رسمي سازمان بيش از ۱۸۰ ميليون آدرس بوک مارک شده و بيش از ۵.۳ ميليون کاربر بدست آورده است. اين سرويس در اپريل سال ۲۰۱۱ به AVOS Systems فروخته شد و اين کمپاني هم بعدها آن را به مرکز Science Inc واگذار کرد. بنا بر گفته رسانه Delicious اين سرويس را در ژانويه همان سال خريده بوده است.

۱۹- Digg

Digg درحدود يک دهه قبل ( سال ۲۰۰۴) تاسيس شد. يک جمع آوري کننده‌ي اخبار با سرپرستي صفحه اول است که داستان‌هاي خاصي را براي مخاطبان خود انتخاب مي‌کند. موضاعات اين سايت بسيار گسترده است و از مسايل سياسي روز تا موضوعات رايج اينترنت و هر موضوع ديگري را شامل مي‌شود. امکان اشتراگ گذاري محتويات اين وبسايت با سايرشبکه هاي اجتماعي مانند فيسبوک و توييتر هم وجود دارد. اين کمپاني در سال ۲۰۱۵ ادعا داشت که بيش از ۱۱ ميليون کاربر ماهانه‌ي فعال دارد.

۲۰- Viber

وايبر يک اپليکيشن پيام صوتي سريع (VoIP) براي گوشي‌هاي موبايل است که توسط رسانه وايبر در ۲ دسامبر ۲۰۱۰ توسعه و ارايه داده شده است. اين اپليکيشن امکان اشتراک گذاري پيام صوتي و تصويري و عکس‌هاي کاربران با دوستانشان، آن‌هايي که از اين نرم افزار استفاده مي‌کنند را فراهم کرده است. 

انتهاي پيام1026ج /۵۸۰ک


کد مطلب: 32356

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/report/32356/تلگرام-محبوب-کاربران-ایرانی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir