کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقف، هدیه ای بی منت برای خلق و رحمتی بی پایان برای واقف است

20 شهريور 1397 ساعت 13:00

سنّت حسنه‌ی وقف، یك پدیده‌ی دیرپای بشری است كه ریشه در عقل، منطق و طبیعت انسان دارد.


به گزارش جهانبن نیوز؛ وقف، در همه‌ی ادیان الهی و حتّی آیین‌های شبه‌دینی و تمد‌ّن‌های بشری به اشكال و صور مختلف و منطبق بر آیین و سنن و فرهنگ هر جامعه، وجود داشته و دارد، امّا آن‌چه مهم است این‌كه؛ «گرچه ممكن است صورت ظاهری و نیز آیین مربوط به مسأله‌ی وقف یا شبه وقف در كشورهای مختلف و بین اقوام مختلف متفاوت باشد، ولی در همه‌ی جهان و ادیان یكی بیش نیست و آن عبات‌است از: جاودان‌قرار دادن تمام یا قسمتی از ثروت خود در راه خدا به منظور بهره‌گیری فرد یا افرادی از جامعه‌ی بشری در درازمدّت از درآمد و منافع آن.

حال كه وقف یك سنّت حسنه و یكی ازافتخارات فرهنگ غنی اسلام و یكی از اهرم‌های مؤثّر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نارسایی‌ها و نیازمندی‌های جامعه در ابعاد مختلف محسوب می‌شود، بنابراین ضرورت دارد برای ترویج این عمل پسندیده و ارزشمند در جامعه برنامه‌ریزی و تلاش‌های گسترده‌ای صورت گیرد.

باید با توسعه‌ی موقوفات فضایی سرشار از معنویت ایجاد شود تا در آن‌ فضا مشكلات فقرا و دردمندان برطرف گردد. كمبودها و نیازهای اجتماعی تأمین شود، زمینه‌ی رشد و تعالی و سعادت و پیشرفت نوجوانان و جوانان فراهم گردد. خیرخواهی و غیرخواهی جایگزین سودجویی و خودخواهی شود، تكاثر و تفاخر از میان برود و صدقات جاریه و باقیات‌الصّالحات به جای آن بنشیند. طبعاً چنین جامعه‌ای به كمال و سعادت خواهد رسید و آینده‌‌ای روشن و درخشان در پیش رو خواهد داشت.

توسعه‌ی آگاهی پیش‌شرط توسعه‌ی فرهنگ وقف

پیش‌شرط و مقدّمه‌ی هدایت افكار و اندیشه‌ی انسان‌ها و جلب مشاركت آنان در هر زمینه‌ای نیازمند افزایش آگاهی آنهاست.

به عبارت دیگر، آگاهی به عنوان یكی از سرمایه‌های اجتماعی و از جمله پیش‌شرط‌های اساسی، اعتماد اجتماعی و نیز مشاركت، در بحث توسعه از اهّمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است.

آگاهی شهروندان و توجّه آنان به ضرورت توسعه‌ی جامعه، روش‌ها و ابعاد آن، حسّ مسؤولیت‌پذیری آنان را افزایش داده و مشاركت آنان را در توسعه‌ تا حدّ قابل توجّهی تضمین می‌كند. توجّه و آگاهی به مسائل منطقه‌ای و نیازهای گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و اطّلاع از وضعیت جامعه، همگی به عنوان بخشی از سرمایه‌ی اجتماعی به حساب می‌آیند و میزان آگاهی شهروندان یك جامعه نسبت به امور عمومی و مورد نیاز، از جمله شاخص‌های سرمایه‌ی اجتماعی است.

آگاهی مسیر را برای اعتمادورزیدن هموار می‌كند و به دنبال آن مشاركت و حضور در فعالیت‌های اجتماعی تحقّق می‌یابد

آگاه‌نمودن برای ایجاد انگیزه، آگاه‌نمودن برای درك عمل، آگاه‌نمودن به منظور احترام و اعتنا به شخصیت افراد و ایجاد مسؤولیت در آنها بسیار اثرگذار است.

بر این اساس، ترویج فرهنگ وقف و گسترش موقوفات كه نیازمند مشاركت وسیع اجتماعی افراد است بر بستر«آگاهی» شكل می‌گیرد.

بنابراین، گسترش فعاّلیت‌های اطّلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در عرصه‌ی وقف، از ضروری‌ترین اموری است كه باید مدّنظر متولّیان امر قرار گیرد.

ترویج فرهنگ وقف نیازمند توجه به مسائل زیادی است

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در این مسیر مدّنظر متولّیان امر قرار گیرد، جهت‌دادن نیّت واقفان ارجمند در مسیر نیازهای واقعی جامعه‌ی امروز است.

بسیاری از نیازهای جامعه در هر عصر و مکان متفاوت است، هرچند در گذشته انسان‌های شریف و بزرگواری با نیّات خیرخواهانه و با توجّه به شرایط محیطی و اجتماعی و نیازهای روز جامعه، مبادرت به وقف اموال خود برای مصارف خاص نموده‌اند، امّا امروز پس از گذشت سال‌ها و قرن‌ها به دلیل تحوّلات سریع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، برخی از این مصارف مصداق خود را از دست داده‌اند.

هرچند که بر اساس ضوابط و شرایط خاص، درآمد این موقوفات در جهتی نزدیک و مرتبط به نیّت واقف هزینه می‌گردد، ولی می‌توان از این تجربه استفاده کرد و ضمن ارائه‌ی مشاوره و راهنمایی واقفان محترم آنها را تشویق کرد که اولاً؛ نیات خود را بر اساس نیازهای واقعی جامعه قرار دهند و ثانیاً؛ محدوده‌ی نیّت خود را گسترش داده و شرایط آینده‌ی جامعه را نیز در نظر بگیرند، قطعاً، هرچه امکان بهره‌برداری از موقوفات در راستای گسترش علم و دانش، رفاه اجتماعی و خدمت به بندگان خدا در ابعاد مختلف بیشتر باشد، نتیجه و ثمره‌ی بیشتری نیز عاید واقفان خیراندیش و نیکوکار خواهد شد و آن ها از اجر معنوی بیشتری برخوردار می‌گردند.

ساخت حسینیه اولویت ویژه ما نیست

مدیر کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: نیت وقف مهم است اما اولویت ویژه ما ساخت حسینیه نیست.

حجت السلام و المسلین حسن امیری مدیر کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: ما در بحث وقف در ازدواج، ساخت خانه های قرآنی، موقوفات قرآنی و... موقوفات کم داریم و باید روی این زمینه کار شود تا وقف ها به این سمت و سو نیز حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه اکثر مردم ساخت حسینیه را در اولویت وقف های خود قرار می دهند بیان داشت: ما با مشاوره دادن به افراد خیر می توانیم نیت آن ها برای وقف را تغییر دهیم.

حجت السلام امیری با بیان اینکه در وقف های قرآنی ان طور که باید و شاید کاری صورت نگرفته است اذعان داشت: ما باید به مردم مشاوره بدهیم که به جای ساخت حسینیه هایی که تعداد آن ها رو به افزایش است مردم در زمینه های دیگر وقف داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما با فرمانداران و بخشداران این استان در خصوص نیت وقف صحبت هایی را کرده ایم خاطر نشان کرد: ما باید بتوانیم مکان های مذهبی را زیاد کنیم.

ضرورت جذب توریسم مذهبی در چهارمحال و بختیاری

حجت السلام امیری با اذعان بر اینکه افزایش موقوفات خدمت‌رسانی بیشتر به مردم را در پی دارد عنوان کرد: یکی از اولویت‌های اداره‌کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری جذب سرمایه‌گذار برای احیا و توسعه موقوفات با هدف ایجاد اشتغال و رفع آسیب‌های اجتماعی است.

امیری با بیان اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی در موقوفات چهارمحال و بختیاری وجود دارد، عنوان کرد: سرمایه‌گذاری چه از داخل استان و چه خارج از آن باید انجام شود تا بتوانیم جذب توریسم مذهبی داشته باشیم.

وی استفاده از ظرفیت مردم در راستای ترویج فعالیت‌های قرآنی و فرهنگ اهل بیت (ع) را مهم و مؤثر دانست و گفت: انجمن یاوران وقف و اشتغال سازمان‌های مردم‌نهادی هستند که جدیداً در استان تشکیل شدند تا در این دو حوزه فعالیت داشته باشند.

حجت السلام امیری در پایان اظهار کرد: در این استان حدود ۳۳ موقوفه مرتبط با عزاداری اباعبدالله حسین (ع) وجود دارد که این تعداد وقف نسبت به استان‌های دیگر بسیار کم است.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ وقف به عنوان سنّت حسنه‌ی نبوی(ص) در طول قرن‌ها، تأثیر شگرفی در رشد و اعتلای علمی، فرهنگی و اجتماعی داشته است.

بسیاری از مسلمانان در طول تاریخ براساس احساس وظیفه و انگیزه‌های مقدّس و خیرخواهانه‌ آثار ماندگار زیادی از خود بر جای گذاشته‌اند. آثاری كه به عنوان باقیات‌الصّالحات گره‌گشای بسیاری از مشكلات مردم و رفع كمبودها و نارسایی‌های اجتماعی شده است.

تأسیس هزاران مركز علمی، آموزشی، فرهنگی، رفاهی، درمانی و عبادی و ... از آن جمله است. نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و هم‌چنین ضرورت حفظ روحیه‌ی خیرخواهی، ایثار و نوع‌دوستی ایجاب می‌كند، این سنّت حسنه تقویت و روز به روز گسترش یابد، تا امكان رشد و اعتلای جامعه بیش از پیش فراهم آید.

بنابراین وقف این چشمه‌ی زلال عشق و خیراندیشی باید هم‌چنان جوشان بماند و بر كرانه‌ی كویر زندگی جاری باشد، تا دردمندان و نیازمندان از بركت آن بهره‌مند شوند و آسایش و آرامش را تجربه كنند.

بی‌پناهان به پناه‌گاهی امن دست یابند و علم و دانش، توسعه یابد و زمینه‌ی رفع مشكلات جامعه فراهم گردد.

انتهای پیام/530ب


کد مطلب: 40294

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/40294/وقف-هدیه-بی-منت-خلق-رحمتی-پایان-واقف

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir