کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کشت طلای سرخ، فرصتی طلایی برای رونق اقتصادی چهارمحال و بختیاری

17 آبان 1396 ساعت 8:21

زعفران یکی از محصولاتی است که در سال‌های اخیر کشت آن در استان، مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته و باتوجه به خشکسالی های اخیر می تواند اقتصاد چهارمحال وبختیاری را پویاکند.


به گزارش جهانبین نیوز، چهارمحال و بختیاری یکی از استان های کوهستانی منطقه زاگرس، به علت داشتن شرایط آب و هوایی، رویشگاه مناسبی برای انواع مختلف گیاهان به شمار می رود؛ این استان با دارا بودن زمین‌های حاصلخیز و موقعیت اقلیمی مناسب از تنوع آب و هوایی منحصر به فردی برخوردار است و به لحاظ اقلیم و هواشناسی یک استان چهار فصل و دارای آب و هوای متنوعی است.

زعفران یکی از محصولاتی است که در سال‌های اخیر کشت آن در استان، نتایج بسیار خوبی در اختیار محققان و کشت‌کاران قرار داده  و مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته و در همه نقاط چهار محال و بختیاری کشت می شود و یکی از مرغوبترین زعفران های کشور به شمار می آید.


اگرچه مدت زمان بسیاری نیست که کشت زعفران در چهارمحال وبختیاری مطرح شده است اما مزارع بسیاری توسط کشاورزان به کشت زعفران اختصاص یافته و هر سال به میزان کشت افزوده می شود.

رشد گیاه زعفران در پاییز و زمستان قرار داشته و عمده نیاز آبی این گیاه توسط باران و برف تامین می شود و همچنین در تابستان برخلاف بسیاری از محصولات کشاورزی نیازی به آبیاری ندارد.


درآمدزایی بالا،، چند ساله بودن گیاه، قابلیت کشت پیاز بعد از چند سال در زمین جدید، افزایش قابل توجه در میزان پیاز اولیه (۵ برابر)، نیاز آبی پائین به همراه سازگار بودن زعفران با اقلیم استان چهار محال و بختیاری، کشت زعفران را از لحاظ اقتصادی به صرفه و از دلایل اصلی رو آوردن کشاورزان استان به کشت این گیاه و افزایش چند برابری کشت در سالهای اخیر به حساب می آید.




کشت زعفران در چهارمحال و بختیاری توسعه پیدا می کند


ذبیح الله غریب رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری در گفت وگوبا جهانبین نیوز گفت: منابع آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری کاهش یافت و توسعه گیاهان کم آب ازجمله کشت زعفران در چهارمحال و بختیاری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه، منابع آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری کاهش یافت، اظهار داشت: خشکسالی و کاهش بارش ها در چهارمحال و بختیاری موجب کاهش منابع آب در چهارمحال و بختیاری شده است.

غریب با بیان اینکه در حال حاضر سالانه منابع آب چهارمحال و بختیاری بیش از ۴۶ میلیون مترمکعب کاهش دارد؛ خاطر نشان کرد: باید کشاورزان چهارمحالی در مسیر تغییر الگوی کشت حرکت کنند و تلاش کنند گیاهان با نیاز آبی کم را جایگزین گیاهان با نیاز آبی بالا کنند.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: هم اکنون توسعه کشت زعفران از مهمترین ظرفیت ها است که باید در این استان مورد توجه قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: زعفران نیاز آبی کمی دارد و بازده بسیار خوبی در استان چهارمحال و بختیاری دارد.

انتهای پیام/1022ج


کد مطلب: 36991

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/36991/کشت-طلای-سرخ-فرصتی-طلایی-رونق-اقتصادی-چهارمحال-بختیاری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir