کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسئولان برای فاضلاب هاي سرگردان در کيار چاره‌ای بیاندیشند

14 مرداد 1396 ساعت 10:19

شهرستان کيار هفتمين شهرستان استان چهارمحال و بختياري با دارا بودن دو بخش، چهار شهر و 54 روستا فاقد شبکه جمع آوري فاضلاب است.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کيار بيدار شهرستان کيار از شهرستان‌هاي ۹گانه استان چهارمحال و بختياري به مرکزيت شلمزار است. اين شهرستان در سال ۱۳۸۶ شمسي با ارتقاء بخش کيار به شهرستان با تفکيک بخش کيار از شهرستان شهرکرد و بخش ناغان از شهرستان اردل شکل گرفته‌است و جمعيتي حدود۶۰ هزار نفر را در چهار نقطه شهري و ۵۴ نقطه روستايي در خود اسکان داده است.

در اکثر نقاط این شهرستان زيرساخت ها و امکانات اوليه اسکان مردم همچون برق، گاز، آب آشاميدني بهداشت، تلفن، اينترنت پرسرعت، فضاي مورد نياز آموزشي، جاده و... فراهم شده است و در بسياري از نيازهاي اصلي و اساسي اهالي شهرستان کيار از حداقل ها بهره مند هستند اما آنچه هدف و موضوع اين گزارش است عدم وجود شبکه فاضلاب در شهرستان کيار است که مي طلبد مسئولان در اين زمينه تدبيري سريع، روشن و قاطع بيانديشند.

کارشناس بهداشت محيط شبکه بهداشت شهرستان کيار درخصوص انواع فاضلاب در شهرستان به خبرنگار کيار بيدار گفت: در حال حاضر فاضلاب خانگي، فاضلاب کشاورزي و فاضلاب صنعتي در شهرستان کيار وجود دارد.

وي افزود: فاضلاب خانگي موجود در شهرستان کيار حاصل از مصرف آب در منازل مخلوطي از آب، انواع مواد شوينده، و احيانا باقي مانده مواد غذايي است که از خروجي فاضلاب خانه ها خارج مي شود.

حمزه گفت: با توجه به وجود اراضي حاصلخيز و پهناور کشاورزي در شهرستان کيار نيز بخشي از آب موجود در شهرستان کيار مورد مصرف کشاورزي قرار مي گيرد که در نهايت فاضلاب کشاورزي نيز در زمره فاضلاب هاي موجود در شهرستان کيار است.

وي نوع ديگر فاضلاب در شهرستان کيار را نوع صنعتي آن دانست و افزود: وجود کارخانه هاي متعدد همچون سيرنگ شلمزار، خميرمايه ناغان، شهرک صنعتي تشنيز و... زمينه توليد فاضلاب هاي صنعتي را نيز در شهرستان کيار به وجود آورده است.

آنچه موضوع اين گزارش است فاضلاب خانگي ۶۰ هزار نفر ساکنان شهرستان کيار است که متاسفانه براي حل آن هيچ تدبيري انديشيده نشده است و در حال حاضر دو روش مرسوم براي خروج فاضلاب از شهرها و روستاهاي شهرستان کيار مورد استفاده قرار مي گيرد.

روش اول رها کردن فاضلاب شهري و روستايي در جوي و جداولي است که شهرداري ها و دهياري ها با مشکلات بسياري براي هدايت آب هاي سطحي به خارج از شهر يا روستا احداث نموده اند و متاسفانه اين روش باعث مي شود سطح شهرها و مسيرهايي که فاضلاب از آن ها عبور مي کند هميشه متعفن و آکنده از لجن باشد.

دهيار روستاي تشنيز در خصوص رهاسازي فاضلاب خانگي در جوي و جداول به خبرنگار کيار بيدار گفت: به دليل عدم وجود شبکه فاضلاب در اکثر شهرها و روستاها و همچنين اهميت خروج فاضلاب از شهر و روستا مردم ناچار هستند فاضلاب خانگي خود را که شامل فاضلاب ناشي از حمام و آشپزخانه است را در جوي و جداول رها کنند و اين مساله باعث تحميل هزينه هاي گزافي براي نظافت و پاکسازي جوي جداول به دهياري ها و حتي شهرداري ها مي شود.

روش ديگر براي دفع فاضلاب شهرها و روستاهاي شهرستان کيار حفر چاه هاي جذبي است که متاسفانه اين روش هم به جز آلودگي منابع زيرزميني نتيجه اي ديگر را حاصل نمي کند اما به جهت جلوگيري از انتشار ميکروب ها، ويروس ها و بيماري ها فاضلاب دستشويي ها (توالت) و درصدي از فاضلاب ناشي از شست و شو و استحمام به وسيله چاه جذب مي شود.

شهردار شلمزار درخصوص مساله مهم و حياتي فاضلاب در شهر شلمزار گفت: در سال ۱۳۸۸ مطالعات جامع جمع آوري و هدايت فاضلاب سه شهر دستنا، گهرو و شلمزار انجام شد و قرار بر آن قرار گرفت که نسبت به اجراي فاضلاب در اين سه شهر و احداث تصفيه خانه مشترک براي آنها اقدام شود و حتي تصميم بر اين قرار گرفت که نسبت به اجراي فاضلاب دو روستاي جعفرآباد و سلم نيز اقداماتي صورت گيرد اما طي زماني که از انجام مطالعات گذشته است اداره آب و فاضلاب در اين زمينه اقدامي به عمل نيآورده است.

بخشدار بخش مرکزي کيار هم در گفتگويي با کيار بيدار از آغاز مطالعات طرحي با هدف تجميع فاضلاب بخش مرکزي کيار خبر داد و گفت: بر اساس اين طرح شبکه فاضلاب بخش مرکزي کيار از روستاي دزک تا روستاي سلم و همچنين روستاي قلعه ممکا تا روستاي سلم به صورت مجتع اجرا مي شود.

شايد يکي از مهمترين موهبت هایی  که در حال حاضر در شهرستان کيار وجود دارد عبور رودخانه کيار از روستاي دهنو بروجن تا روستاي بهشت آباد اردل است رودخانه اي که در ميانه هاي راه خود با يکي از سرشاخه هاي اصلي کارون که از شهرکرد جريان مي يابد به هم مي پيوندند و در ادامه راه رودخانه شکل گرفته از درياچه شلمزار هم در اميرآباد با آن هم مسير مي شود اما متاسفانه اين رودخانه در حال حاضر محل تجميع فاضلاب شهرها و روستاهاي مجاور خود است و در واقع مدخل فاضلاب هايي است که مسئولان براي جمع آوري و تصفيه آنها چاره اي نيانديشيده اند.

به گزارش کيار بيدار در حال حاضر تنها نقطه اي از شهرستان کيار که داراي سيستم تجميع فاضلاب است روستاي اسلام آباد است که به صو رت پايلوت و با استفاده از سپتيک تانک فاضلاب آن تجميع مي گردد.

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 35677

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/report/35677/مسئولان-فاضلاب-هاي-سرگردان-کيار-چاره-ای-بیاندیشند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir