کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس هفته سلامت گوارش عنوان کرد:

یک میلیون و ۸۵۰ هزار ایرانی ناقل هپاتیت B و C هستند

16 ارديبهشت 1397 ساعت 10:43

رئیس هفته سلامت گوارش گفت: هر سال نزدیک به ۵ هزار و ۱۵۰ نفر در کشور بر اثر نارسایی کبدی فوت می کنند که ۶۴ درصد این افراد زیر ۷۰سال و ۲۲ درصد نیز زیر ۵۰سال هستند.


به گزارش جهانبین نیوز؛ دکتر رضا ملک زاده صبح شنبه در نشست خبری هفته سلامت گوارش با عنوان این مطلب که از تعداد ۵ هزار و ۱۵۰ فوتی بر اثر سیروز کبدی ۱۶۵۰ نفر به خاطر هپاتیت B، هزار و ۱۰۰ نفر هپاتیت C و بقیه مشکلات کبد چرب داشته اند.

وی با اشاره به این مطلب که همه این بیماری ها قابل پیشگیری و درمان است، افزود: کسانی که مبتلا به این هپاتیت ها هستند به موقع مراجعه کنند، دچار مرگ زودرس و عوارض این بیماری نمی شوند.

ملک زاده با اعلام این مطلب که یک و نیم میلیون نفر در کشور ناقل هپاتیت B و ۳۵۰ هزار نفر ناقل هپاتیت C هستند، اظهار داشت: این دو ویروس فقط در بدن انسان زندگی می کنند و مخزن این ویروس ها انسان های ناقل هستند.

رئیس هفته سلامت گوارش بر ضرورت ریشه کنی و کنترل کامل هپاتیت B و C تاکید کرد و افزود: مشکلی که وجود دارد این است که اکثر این افراد خبر ندارند که ناقل این ویروس هستند و ما فقط ۱۰ درصد این جمعیت را می شناسیم و توانسته ایم آنها را درمان کنیم.

به گفته ملک زاده، با پیشرفت های علم پزشکی این دو ویروس قابل درمان بوده و کسی نباید به خاطر این ویروس ها دچار تنبلی کبد شود.

معاون وزیر بهداشت از همه مردم ایران دعوت کرد حداقل یک بار اهدای خون داشته باشند که بتوان از طریق سازمان انتقال خون افراد ناقل این ویروس را شناسایی و به پزشک معرفی کرد.

وی همچنین ادامه داد: اگر افرادی به هر دلیلی نمی توانند خون اهدا کنند، می توانند با انجام چکاب برای تشخیص این دو ویروس اقدام کنند.

ملک زاده در عین حال به گروه های پرخطر که ناقل این ویروس ها هستند اشاره کرد و گفت: افرادی که سابقه اعتیاد تزریقی دارند، افرادی که سابقه خانوادگی هپاتیت B یا C دارند، به خصوص مادرانی که هپاتیت دارند، همچنین افرادی که سابقه زندان و بیماری های خونی مثل تالاسمی و هموفیلی دارند و افرادی که خالکوبی می کنند و یا حجامت انجام می دهند و کسانی که سراغ دندانپزشکان تجربی رفته اند و افرادی که با اشیای نوک تیز سر و کار دارند به عنوان گروه های پرخطر تلقی شده و برنامه وزارت بهداشت این است که در وهله اول سراغ این افراد برود.

ملک زاده با بیان این مطلب که هپاتیت B از سالی که واکسن این هپاتیت را زده ایم کسی به آن مبتلا نشده است، تاکید کرد: این موضوع نشان می دهد واکسیناسیون هپاتیت B به طور کامل موثر بوده و کسانی که سه بار واکسن زده اند از این بیماری ایمن هستند.

وی افزود: قبل از انجام واکسیناسیون هپاتیت B دو میلیون نفر در ایران ناقل این بیماری بوده اند که در حال حاضر به یک و نیم میلیون نفر رسیده است که واکسن برای این افراد موثر نیست و می بایست آنها را شناسایی و درمان کنیم.

ملک زاده در ارتباط با درمان هپاتیت C گفت: درمان این هپاتیت در آمریکا و اروپا بسیار پرهزینه است به طوری که هزینه آن ۷۰ هزار دلار تخمین زده می شود و این کشورها خیلی از بیماران را درمان نمی کنند، در حالی که ما در ایران می توانیم همه بیماران هپاتیت C را با هزینه ای حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار درمان کنیم.

رئیس هفته سلامت گوارش، ایران را جزو پاک ترین کشورهای مبتلا به هپاتیت C دانست و گفت: آمارها نشان می دهد فقط ۴ دهم و در بعضی جاها نیم درصد از مردم کشور هپاتیت C دارند، در حالی که این آمار در مصر ۳۰ درصد و در آذربایجان ۲۰ درصد است.

منبع: مهر

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 39212

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/39212/یک-میلیون-۸۵۰-هزار-ایرانی-ناقل-هپاتیت-b-c-هستند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir