کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزايش نگران‌کننده مهاجرت از چهارمحال و بختياري

تدبير ناکارآمد، اميدهاي خاموش درکوهرنگ!/ شعله هاي آتش بيکاري در سرچشمه هاي خروشان کارون و زاينده رود!

1 بهمن 1396 ساعت 9:59

شهرستان کوهرنگ به‌عنوان سرچشمه هاي عظيم رودخانه هاي بزرگ زاينده رود، کارون و دز بوده است امروز بدليل خشکسالي، مهاجرت بي رويه مردم و ديگر استانها و عدم حمايت مسئولين در ايجاد اشتغال و نيز عدم سرمايه گذاري اساسي در بخش صنعت و صنايع تبديلي به يکي از بيکارترين شهرستانهاي کشور با نرخ 27 درصدي در سال 95 تبديل شده است.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، اشتغال و بيکاري ازجمله موضوعات اساسي اقتصاد در هر کشور است، به گونه اي که افزايش اشتغال و کاهش بيکاري به عنوان يکي از شاخص هاي توسعه يافتگي جوامع تلقي مي شود، از اين رو يکي از اهداف کلان توسعه در بسياري از کشورها و ازجمله ايران، کاهش بيکاري و توسعه فعاليت هاي شغلي است.

بر اساس آمارهاي ارائه شده از سوي مرکز آمار ايران، نرخ بيکاري در استان چهارمحال و بختياري در بهار 96، 20.3 درصد اعلام شده که پس از استان البرز بالاترين نرخ بيکاري را در بين استان‌هاي کشور به خود اختصاص داده است.

اين آمار در مقايسه با نرخ بيکاري بهار 95 که 17.8 درصد بوده است، 3.5 درصد افزايش داشته که اين امر نشانگر سير صعودي بيکاري در استان است و مي طلبد تا براي مهار اين وضعيت مسئولان اهتمام بيشتري به کار گيرند.

شهرستان کوهرنگ به‌عنوان سرچشمه هاي عظيم رودخانه هاي بزرگ زاينده رود، کارون و دز که نقش موثر و چشمگيري در ايجاد اشتغال و گسترش کشاورزي و باغداري در مناطق مختلف کشور داشته امروز به دليل خشکسالي، مهاجرت بي رويه مردم به ديگر استان ها و عدم حمايت مسئولين در ايجاد اشتغال و نيز عدم سرمايه گذاري اساسي در بخش صنعت و صنايع تبديلي به يکي از بيکارترين شهرستان‌هاي کشور با نرخ بیکاری 27 درصد در سال 95 تبديل شده است.

بيکاري زخم چرکيني است بر پیکره کوهرنگ

 محمدحسيني يکي از اهالي کوهرنگ که چند سالي است اين شهرستان را به مقصد استان همجوار ترک کرده در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: مهمترين معضل شهرستان کوهرنگ که موجب فرار جمعيت آن نيز شده است، نبود منبع درآمد پايدار است.
 
 وي افزود: بيکاري زخم چرکيني است بر پیکره کوهرنگ، که براي التيام آن هيچ‌گونه اقدامي صورت نمي گيرد.
 
 محمدحسيني تصريح کرد: شهرستان کوهرنگ از ظرفيت هاي خوب کشاورزي، باغداري، گردشگري و حتي معادن برخوردار است، اما به دليل نبود مديريت کارآمد و برنامه ريزي مدون هيچگونه استفاده بهينه اي از آن صورت نمي گيرد.
 
ظرفیت‌های کوهرنگ نادیده گرفته شده است

جوان 30 ساله کوهرنگ که نخواست نامش فاش شود و به دليل بيکاري چند سالي است به خوزستان مهاجرت کرده است در گفتگو با کوهرنگ خبر اظهار کرد: صنعتی کردن کشاورزي سنتي با استفاده از وسايل مدرنيته و پيشرفته يکي از مهم ترين راه هاي اشتغال‌زايي و تحقق اقتصاد مقاومتي است که متاسفانه در کوهرنگ وجود ندارد.
 
 وي گفت: بارها و به صورت مکرر در خصوص ظرفيت هاي شهرستان کوهرنگ در ابعاد مختلف طرح دادم و به ادارات مراجعه کردم اما وقتي کسي به اين ظرفيت ها توجهی ندارد و شاهد کوچکترين تغيير و تحول در اين خصوص نيستيم چه فايده اي دارد.
 
 اين جوان افزود: يکي ديگر از معضلات نبود زيرساخت مناسب در شهرستان و کمبود امکانات پزشکي است که موج جمعيت کوهرنگ را به ديگر شهرهاي کشور سرازير کرده است.

وي گفت: ظرفيت هاي بي‌شماري در حوزه گردشگري وجود دارد که به سبب نبود زيرساخت هاي لازم مغفول مانده است، از همين رو مي طلبد تا در اين حوزه فعاليت هاي بيشتري انجام گيرد.

مشکلات اقتصادي مهمترين علت مهاجرت روستاييان به شهرها

يکي دیگر از جوانان کوهرنگ در گفتگو با کوهرنگ خبر گفت: با جذب سرمايه گذار بخش خصوصي و فراهم کردن زمينه ايجاد طرح هاي توليدي و بهره گيري از قابليت هاي گردشگري در کوهرنگ مي توان تا حد زيادي نرخ بيکاري را کاهش داد.

وي افزود: تقويت زيرساخت ها با هدف ايجاد اشتغال مي تواند در کاهش نرخ بيکاري و رونق اقتصادي نيز موثر باشد.

اين جوان کوهرنگي بيان داشت: برهمين اساس جمعيت فعال در پي يافتن کار به استان‌هاي ديگر مهاجرت مي کنند و در کارخانه ها و شرکت هاي توليدی و صنعتي استانهاي بزرگ مشغول به کار مي شوند.

وي افزود: مشکلات اقتصادي مهمترين علت مهاجرت روستاييان به شهرها است و نبود درآمد کافي، نبود شغل، فرار از بيکاري و تامين معيشت خانواده، اين قشر را وادار به مهاجرت مي کند.

دستمزدهای پایین روستاییان را وادار به ترک شهر و دیار خود می‌کند

امير محمدحسيني در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: يکي از عوامل مهاجرت را مي‌توان دستمزد پايين کار در روستاها و افزايش آن در شهرها دانست چراکه تا زماني که اين روند ادامه دارد نمي توان از مهاجرت ممانعت به عمل آورد.

این کارشناس کوهرنگي افزود: نبود زيرساخت هاي مناسب در روستاها ازجمله جاده، مدرسه، اشتياق روستاييان به آموزش فرزندان در مقاطع بالاتر، چشم و هم چشمي و وجود امکانات اجتماعي مانند سالن هاي ورزشي و مکان هاي تفريحي در شهرها را می‌توان از عوامل اجتماعي مهاجرت دانست.

وي گفت: تامين سرمايه هاي لازم از طريق دادن وام هاي درازمدت و کم بهره، جهت دهي سرمايه هاي کوچک روستايي به سمت سرمايه گذاري توليدي، ايجاد واحدهاي تعاوني روستايي و کشت و صنعت در روستاها و توجه هر چه بيشتر مسئولان سازمان هاي جهاد کشاورزي به روستاييان از طريق دادن کمک هاي بلاعوض و بيمه اراضي کشاورزي، باغات و دام ها در هنگام بروز مسائلي چون خشکسالي، سيل و ساير حوادث و بلاياي طبيعي، مي تواند در کاهش مهاجرت روستاييان به شهرها بسيار موثر باشد.

اتکا به درون و جلوگيري از واردات بي رويه رونق تولیدات داخلی را به دنبال دارد

نماينده مردم اردل، کيار، فارسان و کوهرنگ در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر اظهار کرد: اقدامات مفيدي در استان در راستاي رشد اقتصاد و اشتغال صورت گرفته اما در حال حاضر مشکلات بسياري وجود دارد.

کاظمي با اشاره به اينکه جذب سرمايه‌گذار در کشور و استان مي‌تواند در بخش‌هاي مختلف رونق اقتصاد و اشتغال را به همراه داشته باشد، خاطرنشان کرد: بايستي شرايط لازم در راستاي اين امر فراهم شود.

وي تاکيد کرد: با توجه به پتانسيل استان، فرمانداران شهرستان‌ها بايستي از سرمايه گذاران دعوت و آنان را به سرمايه گذاري ترغيب کنند.

کاظمي در ادامه بيان کرد: متکي بودن به درون و جلوگيري از واردات بي رويه يکي از برنامه‌هايي است که مي‌تواند موجب رونق توليد داخلي شود.

کاظمي با اشاره به ظرفيت مناسب استان در گردشگري، صنايع تبديلي و صادرات بادام، خاطرنشان کرد: بادام استان اکنون به صورت خام صادر و پس از فراوري به استان وارد مي‌شود که در اين زمينه مي‌توان اقدامات موثري انجام داد و با استفاده از اين صنعت رشد اقتصاد استان چشمگير خواهد بود.

وي در خصوص گردشگري استان گفت: اميدواريم سند گردشگري استان در سال 96 در دولت تصويب شود.

کاظمي با اشاره به اقدامات موثر انجام شده در خصوص صنايع غذايي در استان، اظهار کرد:  توجه به اهميت بازار فروش استان از فعاليت‌هايي است که بايستي گسترش و توليدات به خارج از کشور صادر شود تا موجب ارتقاء وضعيت فعلي شود.

توسعه طرح اشتغال خانگي پرورش بز سانن در روستاهاي شهرستان کوهرنگ

مرتضي زمان پور فرماندار شهرستان کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر با اشاره به معضل بيکاري و پرداخت تسهيلات به بيکاران کوهرنگ توسط بانک رسالت از توسعه طرح اشتغال خانگي پرورش بز سانن در روستاهاي شهرستان کوهرنگ، خبر داد.

وی، اعطاي تسهيلات به مشاغل خانگي با سود دو درصد با طرح توسعه پرورش بز سانن در روستاهاي شهرستان کوهرنگ خبر داد و گفت: در اين زمينه طرحي با موضوع اشتغال خانگي با استفاده از پرورش بز سانن انجام شد و اين بزهاي اروپايي اصلاح ژنتيک شده و چندقلوزا هستند و همچنين از لحاظ شيردهي روزانه بين چهار تا هشت کيلو شير مي دهند.

زمانپور افزود: در مقايسه با بز بومي که يک قلوزاست و روزانه کمتر از نيم کيلو شير مي دهد پرورش اين بز بسيار صرفه اقتصادي دارد و مقرر شديک روستا بصورت پايلوت انتخاب شود و تسهيلات لازم از طريق بانک رسالت جهت پرورش اين بز به اين روستا پرداخت گردد و در صورت اجرايي شدن اين طرح تحول بزرگي در بحث اشتغال و صادرات شير انجام خواهد شد.

مرتضي زمانپور فرماندار شهرستان از پرداخت بيش از يازده ميليارد و دويست و پنجاه ميليون ريال تسهيلات اشتغال زايي خانگي در شهرستان کوهرنگ به متقاضيان خبر داد و گفت: جهت اشتغال زايي خانگي از يازده ميليارد و دويست و پنجاه ميليون ريال که سهم شهرستان کوهرنگ براي پرداخت تسهيلات بود کامل پرداخت شد.

فرماندار کوهرنگ بيان داشت: بعد از پرداخت تسهيلات کارگروهي تشکيل مي شود تا نظارت هاي لازم را داشته باشند تا متقاضياني که از اين تسهيلات استفاده مي کنند ايجاد شغل نمايند.

وي با اشاره به تسهيلات طرح اصلاح نژاد گوسفندان، بيان داشت؛ اصلاح نژاد دام موضوعي است که ما مطالعاتي را با همراهي اداره امور عشاير کوهرنگ انجام داده ايم، در سال هاي گذشته اصلاح نژاد گوسفندي رومانف روسي با نژاد لري بختياري را اجرا کرديم که طرح موفقي بود.

زمان‌پور با اشاره به افزايش اعتبارات کوهرنگ در بخش صنايع دستي اظهار داشت: 3 ميليارد ريال به اعتبارات صنايع دستي، مشاغل خانگي شهرستان کوهرنگ افزوده شد که انتظار مي رود مردم از اين اعتبارات استفاده کنند.

معرفی۶۲ نفر از قالي بافان و توليدکنندگان پوشاک جهت دريافت تسهيلات به بانک‌هاي عامل

غلامرضا قائد اميني رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر اظهار کرد: در راستاي برنامه هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي توليد و اشتغال از ابتداي سال 96 تا امروز مجوز ايجاد هفت واحد صنعتي جديد (با ظرفيت اشتعال 81 نفر بصورت مستقيم) در نواحي صنعتي شهرستان کوهرنگ صادر شده است.

وی افزود: توليد پمپ هاي آب بدون نياز به انرژي برق، توليد يونيت دندانپزشکي، توليد پولک و نبات صنعتي، بسته بندي مواد غذايي و گياهان داروئي (سه واحد) و ايجاد واحد توليدي نان صنعتي در شهر چلگرد از جمله طرح‌هاي قابل اجرا در دو ماه پاياني سال خواهد بود.

قائدامینی بيان داشت: احياي دو واحد آب معدني در روستاهاي ديمه و گرد و سفلي نيز در دستورکار اين اداره قرار دارد.

رئيس اداره صنعت معدن کوهرنگ تصريح کرد: توسعه و تجهيز واحدهاي توليدي صنفي از ديگر برنامه هاي در دست اقدام اين اداره مي باشد و متقاضيان در اين حوزه مي‌توانند با مراجعه به سامانه اصناف ايرانيان تقاضاي خود را ثبت و کد رهگيري دريافت نمايند.

قائداميني يادآور شد: توجه به مشاغل خانگي و ايجاد کارگاه‌هاي قاليبافي و توليد پوشاک نيز در حالي مدنظر مي باشد که در دو ماه اخير تعداد 62 نفر از قالي بافان و توليدکنندگان پوشاک جهت دريافت تسهيلات به بانک‌هاي عامل معرفي شده اند.

به هيچ وجه متقاضيان بدون هماهنگي با دستگاه هاي اجرايي اقدام به ثبت نام در سامانه کارا نکنند

فرج الله چراغپور رئيس اداره کار، تعاون و رفاء شهرستان کوهرنگ در گفت‌وگو با خبرنگار کوهرنگ خبر بيان داشت: در سال 96 که از سوي رهبر معظم انقلاب بعنوان سال اقتصاد مقاومتي توليد و اشتغال نامگذاري شد برنامه هاي خوبي از حيث اشتغال در شرف اجراست.

وی ادامه داد: ما در سال 96 به بيش از 280 نفر از هم شهرستاني‌ها تسهيلات مشاغل خانگي با سود  چهار درصد در زمينه هاي مختلف ازجمله قاليبافي، خياطي، پرورش قارچ، زنبورداري و... پرداخت کرده ايم و يا در حال تکميل پرونده در بانک‌ها مي باشند که اميد داريم اين عزيزان درقالب اشتغال خانگي هم کمک به توليد نمايند و هم به نوعي زمينه اشتغال خود و ديگران را فراهم کنند.

وی افزود: در تسهيلات روستايي و عشايري در مرحله اول 20 ميليارد تومان براي شهرستان در نظر گرفته شده و در کارگروه اشتغال استان نيز مصوب شده است، البته اين تسهيلات درقالب ايجاد و توسعه کارخانه و کارگاههايي اعطا خواهد شد که در اولويت اشتغال شهرستان باشد از جمله صنايع تبديلي و بسته بندي کشاورزي، دام اصلاح شده نژادي، شرکتهاي دانش بنيان، فراوري محصولات معدني، زعفران و گياهان دارويي، فناوري اطلاعات و... خواهد بود.

چراغپور يادآور شد به هيچ وجه متقاضيان بدون هماهنگي با دستگاه هاي اجرايي اداره تعاون کار و رفاه اجتماعي، صنعت معدن و تجارت، جهاد کشاورزي و صنايع دستي و گردشگري اقدام به ثبت نام در سامانه کارا ننمايند.

وي گفت: اين تسهيلات با نرخ سود 6 درصد و باز پرداخت 6 ساله به متقاضيان و کساني که طرح هاي اشتغال زايي تنها منطبق با رسته هاي اولويت دار اشتغال ما باشد اعطا مي‌گردد البته در اشتغال فراگير نيز تسهيلات با نرخ 18درصد اعطا خواهد شد.

چراغپور گريزي هم به کارگرن اخراجي شرکت سابير زد و افزود: کارگراني که از شرکت سابير اخراج شدند، پس از مراجعه به اداره کار براي آنها پرونده تشکيل و جلسه رسيدگي به شکايات آنها برگزار شد که براي بيش از 70 نفر آنها راي صادر شده که براي اجرا به دادگاه ارسال شده است، البته خبردار شدم روز پنجشنبه 28 ديماه 96 شرکت اقدام به واريزي حدود 30 درصد از مطالبات کارگران نمودند.

وي با اشاره به تسهيلات بانک ها افزود: بانکها نقش بسيار مهمي در ايجاد اشتغال و حمايت از سرمايه گذار خواهند داشت، البته بايد بپذيريم بعضي از بانکها خصوصي هستند و درصدد کسب شود بيشتر مي باشند ولي تا کنون همکاري خوبي با ما داشته اند و جاي تقدير و تشکر دارد

چراغپور گفت: در زمينه مشاغل خانگي از کل اعتبار ما حدود 80 درصد پرداخت شده و بقيه نيز در شرف پرداخت است.

گزارش از همت بدري فرد


انتهاي پيام1026ج /610ک
 


کد مطلب: 38132

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/38132/تدبير-ناکارآمد-اميدهاي-خاموش-درکوهرنگ-شعله-هاي-آتش-بيکاري-سرچشمه-خروشان-کارون-زاينده-رود

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir