کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می دهد؛

2 طرح ویژه خانه ملت برای مقابله با تحریم ها/ از تنبیه کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران تا حذف دلار از معاملات بین المللی

13 آبان 1397 ساعت 17:47

مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون گذار برای تسهیل اقدامات پیشگیرانه دولت طرح ها و پیشنهاداتی را در پیش دارد که می توان از آنها تحت عنوان آماده باش مجلس برای مقابله با تحریم ها یاد کرد. طرح هایی که هر یک به نوبه خود می تواند اولا از آسیب های احتمالی تحریم های جدید آمریکا جلوگیری کرده و از طرفی دیگر، قدمی برای مقابله با اقدامات خصمانه ترامپ علیه ایران باشد.


به گزارش جهانبین نیوز، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تحریم های جدید اعمال شده از سوی آمریکا هرچند تکراری بر اقدامات گذشته و خصمانه استکبار جهانی علیه ملت ایران است اما بدون شک برای مقابله با آنها باید اقدامات پیشگیرانه ای صورت گیرد تا همچون گذشته، تحریم ها ایستادگی ملت ایران در مقابل آمریکا و یارانش را خدشه دار نکند.
در همین زمینه مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون گذار برای تسهیل اقدامات پیشگیرانه دولت طرح ها و پیشنهاداتی را در پیش دارد که می توان از آنها تحت عنوان آماده باش مجلس برای مقابله با تحریم ها یاد کرد. طرح هایی که هر یک به نوبه خود می تواند اولا از آسیب های احتمالی تحریم های جدید آمریکا جلوگیری کرده و از طرفی دیگر، قدمی برای مقابله با اقدامات خصمانه ترامپ علیه ایران باشد.

افزایش امضاهای طرح تنبیه کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران
در این خصوص نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس طرحی را با عنوان طرح تنبیه کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران تهیه کردند که امضاهای این طرح همچنان رو به افزایش است.

به گزارش فارس، متن طرح تنبیه کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران به شرح زیر است:
۱)کلیه کشورهایی که به تبعیت از ایالات متحده آمریکا از خرید و فروش نفت یا هر کالای دیگر از ایران خودداری یا با اعمال محدودیت در معاملات شهروندان یا دولت متبوع خود با دولت و شهروندان جمهوری اسلامی ایران در تحریم جمهوری اسلامی ایران با امریکا همکاری نمایند (کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران) محسوب می شوند و مشمول تنبیهات مقرر شده در این قانون می گردند.

۲) دولت موظف است هر شش ماه یکبار فهرست کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران را به گمرکات کشور و مناطق آزاد ابلاغ و از طریق رسانه ها منتشر کند.

۳)از تاریخ تصویب این قانون هرگونه واردات کالاهای مصرفی از آمریکا و کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران از طریق گمرکات یا مناطق آزاد ممنوع است.

تبصره: فروش نفت و گاز ایران به کشورهای موضوع این قانون بمدت ده سال از آخرین باری که هر کشور در فهرست کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران قرار گیرد ممنوع می باشد.

طرح مجلس برای حذف دلار از معاملات بین المللی
از سوی دیگر جمعی از نمایندگان طرحی را به منظور حذف دلار از معاملات بین‌المللی در مجلس تهیه و تدوین کردند.
در همین زمینه، نصرالله پژمان‌فر با اعلام این خبر گفت که حذف دلار از معاملات بین‌المللی کشورمان ازجمله اقداماتی است که باید هرچه زودتر اجرایی شود.

به گزارش فارس، متن این طرح به شرح زیر است:
تعریف: منظور از دلار در این قانون واحد پولی ایالات متحده آمریکاست بموجب این قانون که ۶۰ روز پس از تصویب لازم الاجرا خواهد بود
۱) هرگونه معامله دولتی و خصوصی با دلار ممنوع است
۲)دارندگان دلار تا تاریخ اجرای این قانون فرصت دارند دلار خود را به کالا و ریال یا سایر ارزها تبدیل کنند.
۳)از تاریخ اجرای این قانون هرگونه دلار آمریکا در ایران در حکم ارز قاچاق محسوب می‌گردد و دستگاه‌های مسئول موظفند با هرگونه دلار مکشوفه و نگهدارندگان آن برابر قوانین قاچاق کالا و ارز برخورد نمایند.
۴)وزارتخارجه مکلف است با رایزنی مستمر و فشرده با کشورهای مختلف بویژه کشورهایی که مورد تحریم ایالات متحده قرار کرفته اند ایجاد ائتلاف جهانی برای تحریم دلار و حذف دلار از معاملات بین المللی را پیگیری و گزارش پیشرفت کار راهر ۳ ماه به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال نماید ۰
تبصره: این قانون عطف بماسبق نمیشود لکن قراردادهایی که پیش از تصویب این قانون منعقد شده و ما بازای آن دلار است در هنگام تمدید یا تجدید می باید به ارزهای دیگر تغییر یابد.

انتهای پیام


کد مطلب: 40724

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/40724/2-طرح-ویژه-خانه-ملت-مقابله-تحریم-تنبیه-کشورهای-همکار-آمریکا-اعمال-علیه-ایران-حذف-دلار-معاملات-بین-المللی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir