کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در چهارمحال و بختياري:

پيدا شدن پرنده در حال انقراض بعد از 25 سال

16 دی 1395 ساعت 11:43

مديرکل محيط زيست چهارمحال و بختياري گفت: اردک سرسفيد پس از 25 سال در تالاب چغاخور مشاهده شد.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر؛ شهرام احمدي مديرکل محيط زيست چهارمحال و بختياري از مشاهده دو گونه پرنده در تالاب هاي اين استان خبر داد.

وي گفت: آخرين گزارشات مشاهده "اردک سرسفيد" در تالاب چغاخور به اواخر دهه ۶۰ برمي‌گردد و از آن زمان تاکنون گزارشي مبني بر مشاهده اين پرنده وجود ندارد.

مديرکل حفاظت محيط زيست استان از "قوي کوچک" به عنوان پرنده‌اي که براي اولين بار در تالاب گندمان مشاهده شده ياد کرد و اذعان داشت: چهار قطعه اردک سرسفيد و سه قطعه قوي کوچک توسط محيط بانان و کارشناسان اين اداره کل مشاهده شده است ولي تجربه نشان داده است که تعداد موجود بيش از تعداد مشاهده شده است.

وي افزود: اردک سرسفيد از سوي اتحاديه بين‌المللي حفاظت از محيط زيست (IUCN) در فهرست گونه‌هاي در خطر انقراض قرار دارد.

احمدي تاکيد کرد: علي‌رغم اينکه قوي کوچک از نظر بين المللي برنامه حفاظتي خاصي ندارد، اما از حيث اينکه براي اولين بار در تالاب‌هاي استان مشاهده شده، حائز اهيمت است.

وي مشاهده اين پرندگان را در ارتباط با مهاجرت زمستانه‌ي آنها مطرح کرد. مديرکل حفاظت محيط زيست استان مشاهده گونه هاي جديد در تالاب هاي استان را نشانه‌ي نتيجه بخش بودن برنامه هاي احياي تالاب‌ها از سوي اين اداره کل عنوان کرد و ابراز اميدواري کرد که همچنان گزارشات مبني بر مشاهده گونه هاي جديد در اين تالاب ها ادامه خواهد داشت.

قوي کوچک (قوي تندرا) با نام علمي Cygnus columbianus bewickii ۱۲۰ سانتي‌متر است؛ قوهاي کوچک زيرگونه‌هاي ريزجثه‌اي از قو هستند. جمعيت‌هاي اين قو در مناطق شرقي اندکي کوچکترند و بيشتر داده‌هاي مربوط به اندازه و جثه اين پرنده مربوط به جمعيت‌هاي ساکن کشورهاي غربي است.

در حالت کلي اين پرندگان وزني ميان ۳٫۴ تا ۷٫۸ کيلوگرم دارند، قوي کوچک در ظاهر همانندي بسياري به قوي فريادکش دارد ولي از نظر جثه از آن کوچک‌تر است، نوک کوتاهتري دارد، و سرش گردتر است و الگوي رنگ بر روي نوک اين پرندگان از قوهاي فريادکش متنوع‌تر است اما بر خلاف قوي فريادکش بخش سياه‌رنگ نمود بيشتري از بخش زرد رنگ دارد.

قوي تندرا، دو گونه است؛ قوي کوچک و قوي سوت زن. قوي کوچک زيرگونه‌اي مستقل از قوي توندرا است و نام آن از نام توماس بيويک، پرنده‌شناس و نقاش انگليسي، گرفته شده است.

اردک سرسفيد (نام علمي: Oxyura leucocephala) گونه‌اي اردک کوچک و مهاجر است که از سوي اتحاديه بين‌المللي حفاظت از محيط زيست در فهرست گونه‌هاي در خطر انقراض قرار گرفته است. همچنين اين پرنده بر طبق توافقنامه حفاظت از پرندگان آبي مهاجر آفريقا و اوراسيا، جزو گونه‌هاي محافظت‌شده به شمار مي‌رود.

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب


کد مطلب: 32561

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/32561/پيدا-شدن-پرنده-حال-انقراض-بعد-25-سال

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir