کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تغییر فرهنگ، تهدیدی زیان بار برای سبک زندگی سنتی

پوشش محلی بختیاری، پشت ویترین خاطرات!/ مهجوریت طراحان داخلی راهی برای ورود فرهنگ غربی

پایگاه خبری سلام لردگان , 5 دی 1396 ساعت 9:42

نفوذ رسانه هاي غربي و تبليغ مدل هاي غيربومي، توجه به فرهنگ اسلامي-ايراني در توليد لباس هاي سنتي را کمرنگ کرده که ضروري است با حمايت از طراحان داخلي و فرهنگسازي اهميت پوشاک محلي به‌عنوان يک ميراث معنوي ارزشمند تبيين شود.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از خبرنگار سلام لردگان؛ چرا افرادي که داعيه انقلابي‌گري و مبارزه با غرب و نمادهاي منحط غرب و مظاهر فساد را دارند به راحتي کت و شلوار انگليسي و  آمريکايي، کلاه و شال‌گردن کمونيستي را مي پوشند وليکن وقتي با لباس اصيل ايراني يعني لباس فاخر و تمدن ساز و سلحشوري و کلاه خسرواني بختياري و ايراني که با شرع مقدس و اسلام منطبق است روبرو مي شوند آن را نشانه قوم گرايي و... مي داند و آن را نفي مي کنند.

نفوذ رسانه هاي غربي و تبليغ مدل هاي غيربومي، توجه به فرهنگ اسلامي-ايراني در توليد لباس هاي سنتي را کمرنگ کرده که ضروري است با حمايت از طراحان داخلي و فرهنگسازي اهميت پوشاک محلي به‌عنوان يک ميراث معنوي ارزشمند تبيين شود.

لباس محلي يکي از شاخص‌هاي فرهنگي و اجتماعي هر منطقه به شمار مي رود و از آنجا که ريشه در ميراث فرهنگي دارد در غناي فرهنگ و تمدن هر ملتي نقش بسزايي دارد.

اقوام بختياري نيز همانند ساير اقوام کشور داراي پوشش خاص خود هستند که نشان از فرهنگ غني اين مرز و بوم دارد، اما سال هاست که مردم اين منطقه خود را مقيد به پوشش محلي نمي دانند و حتي در روستاها و مناطق عشايرنشين استان نشان کمتري از پوشش محلي است و تنها در برخي مراسم ها، عروسي و عزا مي توان افراد را با پوشش محلي مشاهده کرد.

برخي در پاسخ به چرايي اين مسئله عنوان مي کنند که به تبع پيشرفت جوامع و شکل‌گيري دهکده جهاني، الگوي زندگي سنتي و بومي هر منطقه دستخوش تغييرات شده و چاره اي جز پذيرش اين تغييرات وجود ندارد، اما در مقابل اين نظريه، برخي ديگر از جامعه شناسان معتقدند که مي توان از يک سو خود را با پيشرفت هاي جهاني همگام کرد اما در کنار آن سنن و آداب بومي خود همانند پوشش و البسه سنتي را گرامي داشت و آن را به‌عنوان ميراث گرانبهاي پدران و مادران خود حفاظت کرد.

اما اين موضوعي است که در کشور ما نسبت به آن غفلت شده و پوشش محلي بسياري از مناطق کشور ازجمله چهارمحال و بختياري، خوزستان، لرستان و اصفهان را به ورطه فراموشي سپرده است.

برخي از اساتيد دانشگاه و دکتراي رشته پژوهش و هنر با آسيب شناسي اين موضوع، نفوذ ماهواره ها و تبليغ فرهنگ غربي را از مهمترين عوامل منسوخ شدن پوشش محلي در کشور عنوان مي کنند اما برخي ديگر، کم بودن اعتقادات ديني و تعصب نداشتن به اسلام و مليت و نداشتن اصالت قومي و بي فرهنگي را دليل عمده مي دانند، تبليغ پوشاک غربي و مدل هاي جديد روز در رسانه ها به ويژه کانال هاي ماهواره اي سبب شده تا  پدران و مادران تازه به دوران رسيده و فرنگي شده، با بي تفاوتي سکوت کرده و بناچار نسل جوان با الگوگيري از اين نوع پوشش از سنت ها و فرهنگ بومي خود فاصله بگيرند.

بي هويتي فرهنگي و نداشتن اصالت ايراني اسلامي موجب  تغيير ذهنيت نسل جوان نسبت به لباس هاي محلي از ديگر عوامل کم‌اقبالي اين نوع پوشش در جامعه امروزي است امروزه در نگاه نسل بي‌هويت و غرب زده و يا بي اطلاع از گذشته افراد کم سواد و سطح پايين به لباس هاي محلي روي مي آورند و افرادي که تحصيلات عاليه دارند و از فرهنگ بالا برخور دارند و در محله هاي بالاي شهر زندگي مي کنند از پوشش محلي دوري مي جويند، درحالي که اين تفکر نادرست است، زيرا همين مسئله در سبک زندگي و معاشرت هاي روزمره اثر گذاشته و زندگي بي هويتي را در اين بخش از افراد جامعه که اتفاقا مردم خوبي هم هستند آنها را تا مرز بي هويتي پيش برده است و افراد باسواد و بافرهنگ همچنان در بسياري از موارد بايد خود را ملزم به رعايت سنت ها و فرهنگ بومي خود بدانند.

البته هنوز هستند عده اي که خواهان پوشيدن لباس‌هاي سنتي و محلي هستند و به تازگي دوخت لباس هاي سنتي ازجمله مانتوهاي دخترانه رواج يافته که ضروري است در اين خصوص بيش از پيش فرهنگسازي و زمينه سازي کرد.

بي توجهي رسانه هاي داخلي به تبليغ پوشاک سنتي و فرهنگسازي از آسيب هاي اين حوزه است و ضروري است تا رسانه هاي جمعي بيش از پيش به اين مقوله توجه داشته باشند و اين خلا را جبران کنند.

از ديگر مسائل کمبود طراحان براي طراحي به روز و کارآمدتر لباس هاي محلي از ديگر آسيب هاي اين حوزه را بايد عنوان کرد متاسفانه رشته طراحي لباس سال ها است در کشور مفقود بوده و به تازگي در تعدادي از دانشگاه ها راه اندازي شده و اميد مي رود با پرورش طراحان توانمند بتوان بخشي از اين کاستي را جبران کرد.

پس براساس اين نظرات کارشناسي مي توان گفت حمايت از طراحان و توليدکنندگان لباس هاي محلي مي تواند راهکار موثري در رونق استفاده از پوشش هاي محلي و سنتي در کشور باشد.

مي توان با ايجاد خلاقيت و نوآوري در لباس هاي سنتي ضمن پاسداشت اين پوشش، مي توان الگويي از پوشش ايراني، اسلامي به جوانان عرضه کرد و تا حد زيادي از هجمه هاي فرهنگي غرب در اين حوزه جلوگيري کرد.

مي شود با طراحي لباس هايي که الهام گرفته از لباس سنتي منطقه است، پوششي تهيه کنيم که هم متناسب با مراودات جامعه امروز باشد و هم نشانه هايي از پوشش محلي بختياري  را نشان دهد.

 تمايل جوانان به پوشيدن لباس هاي با رنگ‌بندي شاد و متنوع را باید عامل مهمي در جذب آنان به لباس هاي محلي دانست و با توجه به رنگ بندي شاد لباس هاي سنتي بختياري  و جذابيتي که در دوخت اين نوع پوشش به کار برده مي شود، جوانان تمايل بيشتري به پوشيدن اين لباس ها پيدا کرده اند.

حمايت از طراحان داخلي و دوخت لباس هاي سنتي گام مهمي در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي است و با ايجاد کارگاه هاي طراحي و دوخت لباس‌هاي سنتي ضمن اشتغال‌زايي براي علاقمندان و فارغ التحصيلان اين رشته مي توان در راستاي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي گام هاي مؤثري برداشت.

از نکات ديگر تأکيد بر حمايت بيش از پيش مسئولان از توليدکنندگان لباس هاي سنتي، که متاسفانه تاکنون حمايت هاي لازم از اين حوزه انجام نگرفته که پاسداشت فرهنگ غني کشور و مقابله با جنگ نرم دشمن ضرورت حمايت از اين حوزه را دوچندان کرده است.

با اين وجود در سال هاي اخير اقدامات خاصي از سوي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان انجام نگرفته که هرچند انجام اين اقدامات لازم است اما کافي نبوده و نيازمند تعامل و همکاري ساير دستگاه ها و نهادهاي مربوطه است.

باتوجه به برگزاري نمايشگاه هاي ملي عرضه پوشاک محلي، استقبال مردم کشور از خريد پوشش محلي استان خوب بوده و عرضه کنندگان در سال هاي اخير با فروش خوب محصولات خود روبرو بوده اند.

بنابراين مي توان با به روز کردن پوشش هاي محلي براي نسل هاي جوان که بيشتر تمايل به پوشيدن لباسهاي مد روز و غربي دارند، ايجاد جذابيت کرد و از اين طريق نه تنها از آسيب هاي فرهنگي اين مساله جلوگيري کرد بلکه اثرات مثبت اقتصادي و اجتماعي بسياري نيز آفريد.

 امروزه مي توان دختران و پسران جامعه را به پوشيدن چوقا و لباس فاخر ايراني و نجيب بختياري دعوت و همچنین مي توان طرح و نقش هاي پوشاک سنتي استان را در توليدات جديد پياده کرد و اميدوار بود که بتوان اين ميراث کهن را حفظ و آن را به نسل هاي بعد منتقل کرد.

مهندس طهمورث فتاحي

انتهاي پيام1026ج/630ل


کد مطلب: 37755

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/37755/پوشش-محلی-بختیاری-پشت-ویترین-خاطرات-مهجوریت-طراحان-داخلی-راهی-ورود-فرهنگ-غربی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir