کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حقوق بشر یا حقوق بی‌بشر!/تاریخ گواه نقض آشکار حقوق بشر از سوی آمریکا

12 تير 1396 ساعت 12:14

متاسفانه حقوق بشر از سوی برخی از کشورهای استکباری و استعماری به نحوی تعریف و اجرا می‌شود که نه‌تنها به حقوق مردم اهمیتی داده نمی‌شود بلکه به حق آن‌ها تجاوز کرده آن‌ها را از ساده‌ترین حقوق محروم می‌کند،
آمریکا ازجمله مهم‌ترین کشورهایی است که همواره با شعار دفاع از حقوق بشر انواع جنایات را در دنیا مرتکب شده است.


به گزارش جهانبین نیوز؛ حقوق بشر اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر فرد به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره‌مند می‌شود. این حقوق شامل حقوق طبیعی یا حقوق قانونی که در قوانین ملی و بین‌المللی موجودند می‌شود و بر همین اساس هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف منطقه جغرافیایی که در آن زیست می‌کند، از حقوق بشر محروم کرد ضمن اینکه همهٔ افراد فارغ از عواملی چون نژاد، ملیت، جنسیت و... در برخورداری از این حقوق با هم برابر و یکسانند و در این خصوص کسی را بر دیگری برتری نیست.

اما متاسفانه حقوق بشر از سوی برخی از کشورهای استکباری و استعماری به نحوی تعریف و اجرا می‌شود که نه‌تنها به حقوق مردم اهمیتی داده نمی‌شود بلکه به حق آن‌ها تجاوز کرده آن‌ها را از ساده‌ترین حقوق محروم می‌کند.

آمریکا ازجمله مهم‌ترین کشورهایی است که همواره با شعار دفاع از حقوق بشر انواع جنایات را در دنیا مرتکب شده است در جمهوری اسلامی ایران ۶ تا ۱۲ تیرماه را به‌عنوان هفته حقوق بشر آمریکایی نامگذاری کرده‌اند، حوادثی که در این هفته اتفاق افتاده و ‌می‌توان یکی از دلایل نامگذاری آن به این نام را به این شرح نام برد:

۶ تیر ۱۳۶۰ سوءقصد و ترور نافرجام به جان رهبر معظم انقلاب توسط گروه تروریستی فرقان

۷ تیر ۱۳۶۰ بمب‌گذاری و انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی توسط منافقین


۷ تیر ۱۳۶۶ بمباران شیمیایی سردشت توسط صدام و مورد حمایت واشنگتن


۸ تیر ۱۳۶۰ ترور محمود کچویی رئیس زندان اوین توسط منافقین

۱۱ تیر ۱۳۶۰ ترور شهید آیت الله صدوقی امام جمعه یزد توسط منافقین

۱۲ تیر ۱۳۶۷ شلیک موشک به هواپیمای ایرباس ایران توسط ناو آمریکایی و شهادت ۲۹۰ مسافر و خدمه آن

کشور آمریکا با کارنامه‌ای آکنده از جنایت علیه بشریت و نقض حقوق بشر در داخل و خارج این کشور خود را محکی برای سنجش حقوق بشر در کشورهای دیگر می‌داند و با همین سنگ محک کشورهای غیرهمسو با سیاست‌های واشنگتن را به نقض حقوق بشر متهم می‌کند، این کشور سعی دارد با اعمال فشار همه کشورها را همسو با منافع خود کرده و به نوعی این کشورها را در بند استعماری نوین درآورد و اگر موفق نشود و با مقاومت کشورهای موردنظرش مواجه شود آن‌ها را متهم به نقض حقوق بشر کرده و با اعمال فشارهایی چون تحریم و تهدید به حمله، مجبور به اجرای مواردی که می خواهند می کنند.

درسال‌های اخیر نقض حقوق بشر از سوی آمریکا به وضوح دیده شده است و از آن جمله می‌توان به حملات این کشور به غیرنظامی‌های پاکستان، افغانستان و...، دخالت‌های بی‌مورد در مسائل مربوط به خاورمیانه، حمله به عراق، حمایت از تروریست‌های داعش و کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان در کشورهای بحرین، سوریه و عراق، و... اشاره کرد.

نمونه‌هایی از نقض حقوق بشر توسط آمریکا در طول تاریخ

بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی

بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی دو عملیات اتمی بودند که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن انجام گرفتند. در این دو عملیات، دو بمب اتمی به فاصله سه روز بر روی شهرهای هیروشیما و ناگازاکی انداخته شد که باعث ویرانی و کشتار گسترده شهروندان این دو شهر گردید. حدود ۲۲۰ هزار نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که بیشتر آنان را شهروندان غیرنظامی تشکیل می‌دادند. بیش از ۱۰۰ هزار نفر بلافاصله هنگام بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال ۱۹۴۵ بر اثر اثرات مخرب تشعشعات رادیواکتیو جان
خود را از دست دادند.


جنایت‌های آمریکا در جنگ دوم جهانی

آمریکا با حضور و مداخله در جنگ دوم جهانی که به مرگ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر منجر شد، از عاملین وقوع بسیاری از کشتارها و قتل عام‌های این واقعه غمناک محسوب می‌شود.

علاوه‌بر درگیری با نیروهای وابسته به جناح آلمان، نیروهای آمریکایی بارها اقدام به انجام کشتارهای غیرانسانی کرده‌اند، بطور مثال نیروهای این کشور در سال ۱۹۴۵ تمام آلمانی‌های به اسارت گرفته شده در داخائو را تیرباران کردند که به مرگ صدها تن انجامید.

جنایت و قتل عام در "جنگ ویتنام"، جهنمی‌ترین جنگ قرن بیستم

نبرد ویتنام از سال ۱۹۵۵ میلادی تا سال ۱۹۷۵ میلادی پرتلفات‌ترین جنگ پس از جنگ دوم جهانى بود. در این جنگ آمریکایی‌های متجاوز، ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را قتل عام کردند، که ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار کشته از مردم ویتنام بودند. تعداد بی‌شماری از شهروندان غیرنظامی جمهوری ویتنام جنوبی توسط سربازان ارتش آمریکا به قتل رسیدند. اکثر قربانیان غیرنظامیان زن و کودک بودند.
نظامیان آمریکایی قبل از قتل، برخی از قربانیان را مورد تجاوز وشکنجه قرار می‌دادند و بعد از قطع اعضای بدن‌شان آنها را می‌کشتند.
مدارک مستندی در مدت وقوع این تنش در سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵ میلادی و پس از آن به ثبت رسید که حاکی از تجاوزهای گسترده نیروهای آمریکا قبل از کشتار زنان ویتنامی و قطعه قطعه کردن آنها بوده است.


حمله به سکوهای نفتی ایران

حمله به سکوهای نفتی ایران، بزرگ‌ترین عملیات تجاوز دریایی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم است، تجاوزی که طی آن نیروی دریایی ایران و آمریکا وارد درگیری مقطعی شدند.

در این عملیات، گروهی به همراه دو ناوشکن و یک کشتی تدارکاتی آبی-خاکی به سکوی نفتی ساسان (سلمان) هجوم بردند، گروه دیگر هم که یک ناو موشک‌انداز و دو ناوچه بود به سکوی نفتی سیری حمله کردند. تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در حمله به سکوی نفتی ساسان شروع به جمع‌آوری مدارک و کارگذاشتن مواد منفجره برای از کار انداخت آن کردند.
در این درگیری ۴۵ نفر از خدمه ناوچه سهند و ۱۱ نفر از سرنشینان قایق‌های توپ‌دار جوشن به شهادت رسیدند، همچنین ۲۲ نفر از خدمه سهند به شدت مجروح گشتند. این تجاوز نظامی در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان جمهوری خواه اتفاق افتاد.


تجاوز و اشغال افغانستان

نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۱ میلادی و در راستای آن چه مبارزه با تروریسم نامیده می‌شد، جهت مقابله با نیروهای "القاعده" مبادرت به اشغال افغانستان کردند. در این تجاوز نظامی و در سال‌های پس از آن بارها اقدامات خشونت‌آمیز و غیرانسانی از سوی نیروهای اشغالگر آمریکایی صورت پذیرفت که حتی صدای رئیس جمهور وقت افغانستان را نیز درآورد.

کرزای رئیس جمهوری وقت افغانستان بمباران مناطق غیرنظامی، ورود به منازل افغان ها و موارد متعددی از تجاوز به شهروندان این کشور را ازجمله جنایات آمریکا در سال‌های اشغال این کشور برشمرد. در این سال‌ها صدها هزار شهروند افغان توسط نیروهای وابسته به ناتو و در راستای مبارزه با تروریسم قتل عام شده‌اند، این درحالی است، که برخی گزارش‌ها از وجود گفت گوی پنهان میان آمریکا و طالبان حکایت دارد.


حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران

در ۱۲ تيرماه سال ۶۷ یک فروند هواپيمای مسافربری ايرباس خطوط هوايی جمهوری اسلامی كه از "بندرعباس" عازم "دبی" بود بر فراز آب‌های خليج فارس و در نزديكی جزيره "هنگام" مورد حمله يگان دريايی آمريكا، مستقر در آب‌های خليج فارس قرار گرفت و سقوط كرد، اين هواپيما كه با دو فروند موشك ناو جنگی "وينسنس" مورد حمله قرار گرفت حامل ۲۹۰ مسافر و خدمه بود كه تمامی آن‌ها اعم از ۶۶ كودک، ۵۳ زن و ۴۶ تبعه كشورهای خارجی كشته شدند.

و مقام هاي آمريکايي پس از چندي، در توهيني آشکار به ملت ايران، مدال شجاعت بر گردن ناخداي اين ناو انداختند و بدين سان حمايت رسمي خود را از اين جنايت اعلام نمودند. به هر تقدير، اين جنايت نيز در کنار جنايات بي شمار دولت آمريکا، در پرونده سياه استکبار جهاني ثبت شد و لکه ننگ ديگري بر تارک آن جنايت پيشگان نقش بست.


نقش آمریکا در حمله عراق به ایران

نقش این کشور در حمله عراق به ایران آن چنان بر همگان آشکار شده بود که جیمی كارتر رييس جمهور وقت امريكا در ۱۶ مهر ۱۳۵۹ اعلام كرد که اگر جنگ ايران و عراق توسعه يابد و ميانجي‏‌گري‌هاي فعلي تاثيري نداشته باشد، كشورهاي متحد امريكا در خليج فارس بايد جانب عراق را گرفته و از كمك مادي و معنوي به آن دريغ نورزند. و در یک نگاه کلی حمایت‌های آمریکا از عراق، شامل طیف وسیعی از حمایت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در جنبه‌های نظامی، سیاسی و دیپلماتیک می‌شود.

حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۱ و خارج شدن عراق از این کشور بعد از عملیات ائتلاف گسترده بین المللی موسوم به " طوفان صحرا" با رهبری واشنگتن و با مشارکت چند کشوراز جمله پاکستان، مصر و سوریه، صورت گرفت.


بیش از یک میلیون کشته در "تجاوز و اشغال عراق"

استفاده از سلاح های شیمیایی در جریان اشغال عراق نیز صدمات زیادی را به مردم این کشور وارد ساخت. "ایندیپندنت" در مطالعه ای از افزایش چهار برابری ابتلا به انواع سرطان‌ها در میان بزرگسالان و افزایش ۱۲ برابری ابتلا به سرطان درمیان کودکان عراقی پایین‌تر از ۱۴ سال خبر داد.

در مدت تجاوز و اشغال عراق ازسوی آمریکا بیش از یک میلیون نفر مستقیما به دلیل جنگ کشته شدند. این جنگ که حدود ۷ سال به طول انجامید (۲۰ مارس ۲۰۰۳ -۱۹ اوت ۲۰۱۰ میلادی) تلفات فراوانی را به مردم عراق وارد ساخت، درطول مدت جنگ نظامیان آمریکایی از هیچ جنایتی فروگذار نکردند.

برای مثال می‌توان به جنایت در روستای "یوسفیه" اشاره کرد، جنایتی که در آن نیروهای ارتش آمریکا بعد از تجاور دست جمعی به دختر ۱۴ ساله خانواده عراقی در این روستا واقع در شهر "محمودیه" تمامی اعضای خانواده را قتل عام کردند. " ۱۲ مارس ۲۰۰۶میلادی دولت آمریکا با استفاده از تسلیحات کشتار جمعی در عراق باعث کشته شدن هزاران نفر شد وهم اکنون بسیاری از مردم عراق از عوارض ناشی از استفاده آمریکایی‌ها از سلاح‌های شیمیایی و سلاح حاوی اورانیوم غنی شده در حمله به کشورشان رنج می‌برند. کارشناسان عراقی بر این باورند تا سه نسل دیگر بعید است که در عراق یک انسان کامل به دنیا بیاید، چراکه اثر اشعه اورانیوم غنی شده که در جنگ‌های سال‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳ میلادی در این کشور برجای گذاشت تا یک قرن باقی می‌ماند.

به گفته این منابع صدها هزار نفر نیز مجروح شده و با بیماری های حادی ناشی از استفاده وبه کارگیری بمب های غیرمجاز ازسوی نیروهای اشغالگر ومتجاوز آمریکایی درطول دوران اشغال روبه رو شده اند. آمار فوق درحالی منتشر شده که نیروهای آمریکایی هدف ظاهری خود و دولت واشنگتن را آزادسازی این کشور از دست صدام حسین واعطای دموکراسی به عراقی ها عنوان کرده اند.

راه‌اندازی حمایت و هدایت گرو ه تروریستی داعش

راه‌اندازی داعش، حمایت و هدایت از این گرو ه تروریستی براساس اعترافات وزیر امور خارجه سابق آمریکا هیلاری کلینتون و اسناد معتبر در خصوص نقش آمریکا در ایجاد، توسعه و قدرت گرفتن گروه‌های تکفیری. نقش آمریکا در آموزش و تربیت ابوبکر بغدادی رئیس داعش و... که کماکان ادامه دارد.


به گزارش جهانبین نیوز؛ اینها تنها بخشی از اقدامات ضدحقوق بشری آمریکا است که در طول تاریخ صورت گرفته و همه این اسناد ثابت می‌کند که این موضوع که آمریکا خود را حامی حقوق بشر بداند و دیگر کشورها را به نقض این حقوق متهم سازد دروغی است برای فریب افکار عمومی و رسیدن به اهداف و خواسته‌هایش.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج


کد مطلب: 35216

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/35216/حقوق-بشر-یا-بی-بشر-تاریخ-گواه-نقض-آشکار-سوی-آمریکا

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir