کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امام جمعه لردگان:

عصمت حضرت زهرا (س) ريشه در آيات قرآن و روايات دارد

پایگاه خبری سلام لردگان , 11 بهمن 1396 ساعت 11:50

امام جمعه لردگان گفت: خانواده حضرت زهراي مرضيه (س) دومين خانواده اي بود که در قرآن به آن اشاره شد و سورة (هَلْ أَتَي) قرآن کريم مي‌فرمايد: خانواده فاطمي يعني زهرا و اميرالمؤمنين و فرزندانش.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از خبرنگار سلام لردگان؛ حجت الاسلام سيد مهدي تاج زاد امام جمعه لردگان و سخنران مراسم عزاداري شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: اصل معنويت در خانواده حضرت فاطمه (س) است اصلي که اگر درست شد، تکريم، گذشت، امانتداري و وفاي به عهد درست مي شود.

اصل معنويت در خانواده فاطمي

وي افزود: اصل معنويت، يعني حاکميت ارزش‌هاي ديني در خانواده، يعني اهميت دادن خانواده‌ها به جنبه‌هاي غيرمادي يعني معنويت، نماز، عبادت، زيارت، با خدا بودن، خداترس بودن، اگر اين اصول در خانواده‌ها پياده شد سلامت روان مي آيد، افسردگي نخواهيم داشت، بهم‌ريختگي از بين مي رود.

تاج زاد بيان داشت: يکي از اصلي‌ترين عواملي که موجب تزلزل خانواده‌ها و اختلاف در خانواده‌هاست کاهش اصل معنويت است يا به نماز بي‌توجه هستند يا به لقمه حلال بي‌توجه هستند، يا سفرهاي تفريحي دارند، سفرهاي زيارتي ندارند، يا با مسجد و موعظه در ارتباط نيستند يا قرآن در آن خانه کمرنگ شده است، خدا مي‌داند اگر زندگي‌ها معنوي شد براي دنيا هم مفيد است و جرم ها کاهش پيدا مي‌کند.

دو خانواده اي که در قرآن به‌ صورت ويژه به آن اشاره شد

امام جمعه لردگان گفت: سورة أنبياء آية 90، به خانواده حضرت زکريا خودش، خانمش و بچه‌اش حضرت يحيي اشاره و مي‌فرمايد: اين خانواده سه ويژگي داشتند، «إِنَّهُمْ کانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا وَکانُوا لَنَا خَاشِعِينَ»؛ (أنبياء: 90) مي‌دويدند دنبال کار خير، «يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ»؛ هميشه دنبال خير و نيکي و بِرُّ و بار از دوش مردم برداشتن بودند.

وی افزود: دوم اینکه «وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا»؛ یعنی دو جور خدا را مي‌خواندند هم با اميد هم با ترس، اگر اميد فقط باشد آدم جري مي شود و اگر  فقط ترس باشد آدم نااميد مي شود، با خدا حرف مي‌زدند، خدا را مي‌خواندند، در خانه ها صداي مناجات بلند بود.

امام جمعه لردگان اضافه کرد: سوم این بود که «وَکانُوا لَنَا خَاشِعِينَ»؛ یعنی در مقابل خدا خاشع و فروتن بودند، خانواده حضرت زهراي مرضيه (س) دومين خانواده اي بود که در قرآن به آن اشاره شد و سورة (هَلْ أَتَي) قرآن کريم مي‌فرمايد: خانواده فاطمي يعني زهرا و اميرالمؤمنين و فرزندانش.

وي افزود: خانواده حضرت فاطمه (س) چند ويژگي داشتند اول، «يُوفُونَ بِالنَّذْرِ»؛ اگر فرزندانشان مريض مي شد نذر مي‌کرند، يعني اعتقاد به شِفاء داشتند، اعتقاد به نذر داشتند.

تاج زاد با سفارش به زنان و مردان گفت: در گرفتاري‌هاي مادي، جسمي ارتباط معنوي داشته باشيد تا مريض و گرفتار مي شويد خودتان را نبازيد با نذر با اعتقاد با باور هاي ديني خودتان را تقويت کنيد.

وی دومين ويژگي خانواده حضرت فاطمه (س) را «وَيَخَافُونَ يَوْمًا کانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا» دانست و گفت: خانواده حضرت فاطمه (س) از قيامت مي‌ترسيدند حضرت فاطمه (س) کسي بودند که وقتي وارد صحراي محشر مي شود همه محشري‌ها کنار مي‌کشند چشم فرو مي‌بندند اولين ورودي بهشت با پدرش هست اما اين خانواده‌اي که بهشت در انتظار اينهاست از شر قيامت مي‌ترسند.

تاج زاد یادآور شد: سومين ويژگي خانواده حضرت فاطمه (س) «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَي حُبِّهِ»؛ دست به خير بودن، اطعام مي‌کردند، بار از دوش مسکين و يتيم بر مي‌داشتند نمي‌گفتند اينها وظيفه ما نيست، انفاق داشتند، بررسي مي‌کردند، قرآن انفاق را به عهده همه مردم گذاشته نه يک وظيفة دولتي، نه يک وظيفه اداري.

امام جمعه لردگان در ادامه تصريح کرد: در خانواده بايد معنويت حاکم باشد، اگر معنويت حاکم نباشد ساير اصول اخلاقي و اجتماعي هم متزلزل مي شود و لذا بيايد خانواده‌هايمان را معنوي، ديني کنيم.

سه عامل مهمي که باعث از هم پاشيدن کانون خانواده مي شود

تاج زاد در بخش ديگر سخنان خود در مراسم عزاداري حضرت فاطمه (س) گفت: سه عاملي مهمي که باعث از هم پاشيدن کانون خانواده مي شود دروغ، خيانت و مخالفت است.

وي افزود: در بسياري از زندگي‌هاي خانوادگي که از هم مي‌پاشند يکي از اين سه عامل وجود دارد.

انتهاي پیام1026ج /630ل
 


کد مطلب: 38286

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/38286/عصمت-حضرت-زهرا-س-ريشه-آيات-قرآن-روايات

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir