کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آغاز فصل خريد دانش آموزان

ذهن کودکان در تسخير بازي هاي غربي/"بن تن" گوي سبقت را ربود

13 شهريور 1396 ساعت 10:20

در حالي به آغاز سال تحصيلي جديد و بازگشايي مدارس نزديک مي شويم که ذائقه کودکان براي خريد لوازم التحرير نيز تحت تاثير بازي هاي غربي بيش از گذشته تغيير کرده است.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کلار، با نزديک شدن به آغاز سال تحصيلي جديد و بازگشايي مدارس بازار خريد لوازم‌التحرير و کيف و کفش هم داغ شده و همه خانواده ها به همراه فرزندان خود در بازار شهر به دنبال خريد هستند.

با چرخي در فروشگاه هاي لوازم التحرير شهر مي توان ديد که برخي طرح هاي روي جلد دفاتر، ميز و صندلي و کيف بر اساس کارتون ها و حتي شخصيت هاي فوتبال خارجي هستند.

بن تن، مرد عنکبوتي، ليونل مسي، انيميشين ماشين ها از جمله طرح هايي است که بر روي جلد دفاتر و کيف مدرسه نقش بسته و به خوبي هم به فروش مي روند انگار گويي قاپ دانش آموزان را دزديده است!

البته در ميان لوازم التحرير طرح‌هاي ايراني ازجمله شهداي مدافع حرم و کارتون هاي ايراني هم وجود دارد که بعضي از دانش‌آموزان نيز به آن‌ها علاقه‌مند هستند اما آن طور که والدين مي گويند طرح کارتون هاي خارجي به ويژه "بن تن و مرد عنکبوتي " از محبوبيت ويژه اي نزد کودکان برخوردار است.

پدر يکي از دانش آموزان که مشغول خريد لوازم التحرير مدرسه است ضمن بيان اين که توجه دانش آموزان به طرح‌هاي خارجي بيشتر است به خبرنگار ما مي گويد: دو فرزند دانش آموز دارم که امسال براي خريد دفتر، کتاب و کيف به طرح بن تن و مرد عنکبوتي اصرار دارند و اگر هم مخالفت کنيم يا طرح هاي ديگري را پيشنهاد دهيم مي گويند قيد درس خواندن را مي زنيم.

فکر کودکان در تسخير بازي هاي غربي

علي ربيعي گفت: دانش‌آموزان معمولا تصاوير روي جلد دفاتري را انتخاب مي‌کنند که آنها را بشناسند مخصوصا کارتون ها و يا بازي هاي کامپيوتري و موبايلي که امروز متاسفانه فکر کودکان را تسخير کرده است؛ بن تن هم نمونه اي از آنهاست.

وي ادامه داد: اگر در بازي هاي موبايلي و فضاي مجازي شخصيت‌ها و قهرمانان داخلي بيشتر براي کودکان و نوجوانان توليد شود در نتيجه کودکان نيز تمايلي به نقوش خارجي تمايل پيدا نخواهند کرد.

مادر همين دانش آموز که همراه آنها به فروشگاه آمده، ادامه داد: کودکان و نوجوانان بيشتر به جذابيت و هيجان‌انگيز بودن شخصيت‌ها توجه مي کنند و طبيعي است که اگر از شخصيت هاي ايراني بازي هاي هيجان انگيز توليد نشود رغبتي هم نشان نمي دهند.

وي با بيان اين که والدين بر اساس سليقه فرزندشان لوازم‌التحرير را خريداري مي‌کنند، تصريح کرد: در فروشگاه هم لوازم التحرير ايراني و هم خارجي وجود دارد اما سوال اينجاست که چرا بچه ها به "بن تن يا مرد عنکبوتي" بيشتر توجه مي کنند؛ به نظر مي رسد بازي هاي موبايلي و فضاي مجازي در چند سال اخير در اين قضيه بسيار تاثير گذار بوده است.

او افزود: برخي از توليد کنندگان داخلي هم که مزه دهان دانش آموزان را فهميده اند در صنعت لوازم التحرير از طرح کارتون ها و بازي هاي خارجي به سود خود بهره مي گيرند البته ناگفته هم نماند که محصولات خارجي به ضرس قاطع بيش از ۷۰ درصد بازار را به دست گرفته اند.

وي نقش بازي هاي کامپيوتري را که دانش آوزان در اين سنين مورد توجه قرار مي دهند عامل اصلي گرايش به طرح ها و نقش هاي خارجي هم در خريد لوازم التحرير و هم لباس دانست.

فضاي مجازي ذائقه کودکان را تغيير داده است

کارشناسان فضاي مجازي در پاسخ به سوال کلار که "چرا کودکان به طرح ها و نقش هاي خارجي علاقه نشان مي دهند"، مي گويند: متاسفانه بازي هاي خارجي بر روي ذائقه کودکان هم تاثير گذاشته و شاهد هستيم در انتخاب هاي روزمره هم تاثيرگذار بوده است.

آنان معتقدند فضاي مجازي و بازي هاي کامپيوتري در حالي که اوقات فراغت کودکان را پر کرده اما مشکلات و معايب بسياري را هم به وجود آورده است که مي طلبد از يک سو والدين حضور فرزندانشان را در فضاي مجازي کنترل و محدود کنند و از سوي ديگر فعالان اين حوزه با ساخت گسترده بازي هاي ايراني براي شناساندن شخصيت ها و قهرمانان ايراني در انتخاب هاي کودکان اثر گذار باشند.

کارشناسان مي گويند برخي بازي ها و حتي کارتون هاي خارجي که مورد توجه و علاقه کودکان قرار گرفته است خشونت و بد اخلاقي هاي بسياري را ترويج مي دهند.

انتهاي پيام1022ج /۵۴۰ ک


کد مطلب: 36070

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/36070/ذهن-کودکان-تسخير-بازي-هاي-غربي-بن-تن-گوي-سبقت-ربود

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir