کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

يادداشت؛

گمنامي شبکه هاي اجتماعي و پيام رسان داخلي

16 دی 1395 ساعت 11:35

بالغ بر ۳۰ ميليون ايراني در شبکه هاي اجتماعي و پيام رسان هاي خارجي فعاليت دارند و محبوبيت اين شبکه ها واقعيتي است که بايد پذيرفت. اما دليل اينکه از شبکه هاي اجتماعي داخلي استقبال نمي شود چيست؟


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  اساتيد برتر، سهم شبکه هاي اجتماعي داخلي در جذب مخاطبان ايراني ناچيز است و برمبناي آمارهايي که از سوي دست اندرکاران فضاي مجازي کشور اعلام مي شود بيش از ۴۰ ميليون گوشي موبايل هوشمند در اختيار کاربران ايراني قرار دارد و شبکه هاي اجتماعي و پيام رسان هاي موبايلي خارجي، ابزار استفاده بيش از ۳۰ ميليون کاربر ايراني هستند. اين در حالي است که مطابق با اهداف سياست هاي اقتصاد مقاومتي، يکي از ملزومات عمل به ۱۰ برابر کردن توليد محتواي داخلي، استفاده از ابزارهاي بومي متناسب با فرهنگ ايراني اسلامي است و در اين زمينه پيام رسان ها و شبکه هاي اجتماعي داخلي مي توانند نقش پررنگي ايفا کنند.

با وجود اينکه تعداد شبکه‌هاي اجتماعي داخلي بسيار زياد است اما متأسفانه آنچنان شناخته شده نيستند بنابراين بايد با سرمايه گذاري هدفمند اين شبکه ها را به مردم معرفي کرد.

امنيت مسأله اي است که باعث مي شود کاربران آنچنان به سمت اين شبکه ها تمايل نداشته باشند چراکه به تصور بسياري از افراد سرور اين شبکه هاي داخلي در اختيار مسئولان يا در دست افراد خاص قرار دارد از اين رو اعتماد و اطميناني به اين شبکه ها داخلي ندارند بنابراين بايد اين اعتماد را در جامعه ايجاد کرد که کاربران مطمئن باشند اطلاعات آنها محفوظ است.

از سوي ديگر عده اي در داخل کشور فکر مي کنند چون ظاهر برخي اپليکيشن ها و وب سايت هاي خارجي ساده است و پيچيده نيست به همين علت داراي کاربران زيادي است بنابراين مي توان شبيه به آنها را ساخت ولي بايد گفت اين ظاهر قضيه است و اگر اپليکيشن هاي خارجي در عين سادگي موفق هستند تنها به خاطر طراحي ظاهري و برنامه نويسي آن نيست در صورتي که مهمترين ويژگي و دليل موفقيت شبکه هاي اجتماعي خارجي استفاده راحت و آسان صدها هزار کاربر به صورت هم زمان از سرور آن شبکه است که ميتواند به صورت هم زمان ميليون ها کاربر را پوشش دهد. يک شبکه اجتماعي خارجي داراي چندين سرور در نقاط دور و نزديک است و براحتي مي تواند کاربران را با نزديکترين سرور به آنها، پوشش دهد و مشکل اصلي شبکه هاي اجتماعي داخلي در اين بخش است.

تکنولوژي ۶CDN سالي است که در دنيا جا افتاده است و اکثراً از اين تکنولوژي استفاده مي کنند و ما براي داشتن CDN بايد شبکه اي از سرورها در نقاط مختلف کشور يا دنيا فراهم کنيم که به هم متصل شده و ديتا و محتوا را توزيع کنند يا تمام سرويس هايي که مي خواهند ارائه دهند در آن بستر قرار بگيرد و محتوا را به کاربر برساند.

در واقع اجرايي کردن اين تکنولوژي خيلي هزينه بر است و سرمايه زيادي مي خواهد. البته در داخل کشور شبکه توزيع محتوا وجود دارد ولي کافي نيست.

شناخته نبودن برندهاي داخلي

بايد روي شناخته شدن شبکه هاي اجتماعي داخلي کار کرد و رسانه ها بخصوص صدا و سيما روي اين موضوع مانور دهند. اگر بهترين محصول نيز توليد شود ولي معرفي و برند نشود نمي تواند در بازار جايي داشته باشد. از جايي که توليدکننده محصول نيز نمي تواند براي شناخته شدن آن هزينه کند بنابراين اگر حمايت هاي جانبي نباشد محصول توليد شده هر چقدر هم خوب باشد در بين کاربران جايي نخواهد داشت. از اين رو بايد رسانه ها کمک کرده و کارهاي خوب داخلي را معرفي کنند.

با اين تفاسير و با وجودي که روز به روز به تعداد شبکه هاي اجتماعي و پيام رسان ها در کشور افزوده مي شود، ارائه خلاقيت و نوآوري در کنار خدمات جذاب براي کاربران، مي تواند موفقيت شبکه هاي بومي را رقم بزند؛ ابزاري که شبکه هاي اجتماعي خارجي با ارائه ورژنهاي جديد و نوآوري به کار گرفته اند و موفق نيز بوده اند. در کنار اين موارد موضوع جلب اعتماد کاربران با تعريف زيرساختهاي قانوني مي تواند به رونق اين کسب و کارها بيانجامد. موضوعي که جاي آن در توسعه کسب و کارهاي دانش بنيان خالي است و در صورتي که قانوني جامع و متمرکز زمينه حفاظت از داده هاي کاربران را فراهم کند، مي توان به موفقيت اين کسب و کارها در جذب بازار، اميدوار بود

انتهاي پیام/1026ج


کد مطلب: 32560

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/32560/گمنامي-شبکه-هاي-اجتماعي-پيام-رسان-داخلي

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir