کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

فنا در چما/ آرزوهایی که در چما یخ زد/ چه کسی مسئول جان دو جوان است؟

16 شهريور 1396 ساعت 8:29

یازدهم شهریورماه امسال خبری با تیتر "فرو ريختن غار يخي کوهرنگ دو نفر را به کام مرگ برد" مردم را در غمی عمیق فرو برد، متاسفانه این دو جوان ۲۷ و ۳۲ ساله از یک خانواده و از هموطنان شیرازی که یکی مجرد و دیگری متاهل دارای یک فرزند بوده و میهمان استان ما بودند و این بر شدت اندوه مردم می‌افزود.


به گزارش جهانبین نیوز؛ یازدهم شهریورماه امسال خبری با تیتر "فرو ريختن غار يخي کوهرنگ دو نفر را به کام مرگ برد" مردم را در غمی عمیق فرو برد، متاسفانه این دو جوان ۲۷ و ۳۲ ساله از یک خانواده و از هموطنان شیرازی که یکی مجرد و دیگری متاهل دارای یک فرزند بوده و میهمان استان ما بودند و این بر شدت اندوه مردم می‌افزود.

این خانواده شیرازی برای بازدید از غار یخی چما وارد شهرستان کوهرنگ شده بودند، این غار در مقابل دشت چما واقع شده و شبیه تنگه‌ای بزرگ و یک انباری پر از برف است که ارتفاع برف‌های آن تا ۵۰ متر نیز می‌رسد، اما در تابستان و با توجه به گرمی هوا ضخامت لایه یخ بسیار کم می‌شود و حضور در این محل می‌تواند جان گردشگران را به خطر بیاندازد، با این وجود امسال بارها و بارها از شبکه‌های سراسری و شبکه استانی شاهد تبلیغات گسترده برای این غار بودیم.

این تبلیغات درحالی انجام می‌شد که هیچ هشداری درخصوص خطراتی که جان گردشگران را تهدید می‌کند داده نشده و این خود باعث شد تا موج عظیمی از مسافران به سمت این شهرستان سرازیر شود، حال با این حجم بالای تبلیغات و حضور این همه مسافر در این شهرستان محروم که در آن حتی امکانات لازم برای ساکنان هم وجود ندارد، بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی مسئولان نیز مزید بر علت شده باعث بروز اتفاقی تلخ شد.

کسی برای آسفالت جاده غار یخی چما اقدام نکرده است

یکی از منابع محلی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: غار یخی چما در ۲۵ کیلومتری شهر چلگرد واقع شده است و تا شهر چلگرد و کمی بالاتر از آبشار شیخ علیخان جاده آسفالته بود اما بعد از آن جاده خاکی و سنگلاخ است.

وی اضافه کرد: در طول مسیر هیچ‌گونه تابلوی اخطار، علائم راهنمایی و رانندگی برای معرفی جاده جهت رعایت نکات ایمنی و رانندگی و همچنین رفاه حال مسافران و به‌خصوص افرادی که برای بار اول به این منطقه وارد می‌شوند وجود ندارد و مسافران در این جاده دچار حادثه شده یه طور پیوسته شاهد وقوع تصادف هستم و به خصوص آمار واژگونی زیاد است، چند وقت پیش خانواده‌ای که از یزد وارد اینجا شده بودند در اثر واژگونی چند روز را در بیمارستان به سر بردند که خداراشکر خطر از کنار گوش‌شان عبور کرد.

این ساکن شهرستان کوهرنگ ادامه داد: مورد دیگری که وجود دارد هیچ کس برای آسفالت این جاده که مهمترین مرکز جذب توریست است اقدام نکرده ولی مرتب به دنبال تبلیغ و معرفی این منطقه برای جذب گردشگران هستند اما در قبال حفظ جان مسافران بی‌مسئولیتی موج می‌زند.

وی اضافه کرد: آیا مسئولین این شهرستان از اینکه ممکن است در این فصل بر اثر گرما یخ‌ها آب شود و جان مردم به خطر بیافتد احساس مسئولیتی داشته‌اند؟ مگر نه اینکه باید بر روی این منطقه پرخطر نظارتی باشد که اگر قسمتی از یخ‌ها در حال آب شدن است اخطار دهند و این اخطار را با نصب تابلو به مردم اعلام کنند؟آن‌هایی که در موقع دریافت حکم مسئولی‌تشان سوگند یاد می‌کنند که در مقابل جان و مال مردم مسئولند امروز کجا هستند تا ببینند بی مسئولیتی آن‌ها چه بر سر چند خانواده آورده است؟

نبود دکل‌های مخابراتی مشکل بزرگی برای منطقه گردشگری غار یخی چما

این منبع محلی بیان داشت: یکی دیگر از کم‌کاری‌های مسئولین این شهرستان نبود دکل مخابراتی در منطقه جذاب و دیدنی و مرکز توریست خارجی و داخلی غار یخی چما است اگر کمی از شیخ علیخان عبور کنیم دیگر خبری از آنتن گوشی موبایل نیست تا اینکه به قسمتی خاص برسیم که تخته سنگی است که مردم عشایر آن منطقه باید بالای این تخته سنگ بروند تا گوشی‌های‌شان آنتن بدهد، در موقع وقوع این حادثه تلخ مردم آن منطقه که حس انسان‌دوستی بالایی دارند خود را به این مکان رسانده‌اند و خبر را به گوش مسئولین به اصطلاح مسئول رساندن اما آن‌ها هم مثل همیشه خود را به موقع نرساندن.

وی با اشاره به اینکه مردم عشایر آن منطقه با بیل و کلنگ‌شان که با عجله از سر چادر عشایری خود برداشتند توانستند این دو جوان را از زیر برف بیرون بیاورند اما باید گریه و ناراحتی آن‌ها را می‌دیدید که غم‌شان کمتر از غم پدر و مادر آن دو جوان نبود،عشایری که خود از کمبود امکانات رفاهی گلایه‌های بسیاری داشتند سختی‌ها و مشکلات خود را فراموش کرده بودند و با غم خانواده این دو جوان غمخواری می‌کردند خاطرنشان کرد: مردم منطقه از فرماندار، بخشدار، شهردار، نیروهای هلال احمر و اورژانس این شهرستان گلایه می‌کردند بعد از حضور نیروهای هلال احمر آن هم با تاخیر غیرقابل چشم پوشی، از آنها گلایه کردند که زیاد هم به مزاج این نیروها خوش نیامد و به جای اینکه به مشکل رسیدگی کنند به نیروی انتظامی که در آن منطقه حضور داشت شکایت مردم غمدیده را می کردند که چرا این مردم به سمت ما آمدند و اعتراض کردند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ این سوال مطرح است که چرا با وجود اینکه در سفر رئیس جمهور، چهارمحال و بختیاری به‌عنوان قطب گردشگری معرفی شد، به شهرستانی مانند کوهرنگ با این همه ظرفیت و بعد از گذشت چهار سال توجهی نشده و از مسافران اینگونه پذیرایی می‌شود؟ آیا مسئولان باید تنها و تنها به فکر دیده شدن از دوربین صدا و سیما باشند؟ پس مسئولیتی که بر عهده دارند چه می‌شود و وظیفه‌ایی که در قبال تامین امنیت و جان مردم دارند کجای کار قرار می‌گیرد؟

آیا مسئولی پیدا شد که این بی‌مسئولیتی را بر عهده بگیرد؟ آیا مردی از بین این همه مسئول غیرتمند پیدا شد که گوشه کوچکی از غم بزرگ این مادر را به دوش بکشد؟ آیا پدری دلسوز پیدا شد که دلش به حال این کودک یتیم بسوزد؟

چرا در منطقه‌ای که توریست و مسافر زیادی آن هم با این همه تبلیغات جمع می‌شود هیچ خبری از استقرار اورژانس و یا استقرار نیروهای هلال احمر نبود؟ آیا از لحاظ موقعیت مکانی و شرایط آب و هوایی این کار ضروری نیست؟

همه این موارد در حالی است که فرماندار شهرستان کوهرنگ برخلاف اظهارات شاهدان محلی در مصاحبه‌های بسیاری از حضور به موقع نیروهای هلال احمر برای امدادرسانی خبر داده است.

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گفت‌وگو با ایسنا بیان داشت: بارها اعلام شده که حضور در غار یخی چما خطرناک است اما چرا این اعلام را با نصب یک تابلوی هشدار به سافران و گردشگران اعلام نکردند؟

آیا این جز بی‌مسئولیتی و بی‌توجهی را نمی‌رساند؟ امروز چه کسی باید پاسخگو خانواده دو جوانی بود که از دست رفته‌اند؟

متاسفانه درخصوص ساماندهی تفرجگاه‌های شهرستان کوهرنگ توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است و بهتر است به افراد غرق شده در رودخانه کارون مسیر بازفت نیز اشاره شود که به دلیل اینکه عمق رودخانه با تابلو اعلام خطر مشخص ن‌شد از دست رفتند، نه تنها این منطقه بلکه مناطق دیگر این شهرستان علاوه‌بر آب و هوای خوب و جذاب بودن واقعا برای مردم خطرناک است کاش مسئولین از خواب زمستانی خود برخیزند.

انتهای پیام1026ج /۵۳۰م


کد مطلب: 36106

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/36106/فنا-چما-آرزوهایی-یخ-زد-کسی-مسئول-جان-دو-جوان

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir