کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کابوس محروميت در مدارس چهارمحال و بختياري

الفباي مظلوميت در کلاس هاي کوهرنگ!/حادثه در کمين دانش آموزان/ نياز فضاهاي آموزشي به مقاوم سازي

15 بهمن 1396 ساعت 10:58

بخش عمده‌اي از فضاهاي آموزشي چهارمحال و بختياري قديمي و فرسوده هستند و استانداردهاي لازم را نيز ندارند.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، در حالي مدارس کشور هر روز از تجهيزات و امکانات بيشتري نظير بهرمندي از آزمايشگاه، سالن‌هاي ورزشي و سيستم‌هاي هوشمند برخوردار مي‌شود که هنوز برخي از دانش‌آموزان کشور در سخت‌ترين شرايط و با حداقل امکانات در حال تحصيل هستند، که از آن جمله مي‌توان به دانش‌آموزان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختياري اشاره کرد که از ابتدايي‌ترين امکانات آموزشي محروم هستند و کلاس‌هايشان در انبار يا کانکس تشکيل مي‌شود يا مدارس نقاط محرومي که دانش‌آموزانش مجبورند در سرماي زمستان در کلاس‌هاي سرد و بدون وسايل گرمايشي درس بخوانند.

وجود فقط دو کلاس درس، ديوارهاي ترک‌خورده، درهاي از چارچوب درآمده، سقف چوبي و پوسيده و فضاي تاريک مدرسه باعث شده دانش‌آموزان براي تحصيل در اين مدرسه با مشکلات متعددي مواجه باشند.
 
داشتن آزمايشگاه، کتابخانه، نمازخانه، حياط و سرويس بهداشتي مناسب از آرزوهاي دانش‌آموزان اين روستاست.

سرماي سخت اين فصل از سال يکي ديگر از مشکلاتي است که برخي دانش‌آموزان نقاط محروم کشور که مدارس‌شان از نعمت گاز و وسايل گرمايشي بي‌بهره است، از آن رنج مي‌برند.

به هر روي هنوز دانش‌آموزان زيادي در سراسر کشور و بويژه نقاط محروم وجود دارند که شيريني تحصيل برايشان در سرماي سخت زمستان و در مدارس سرد، يا گرماي طاقت‌فرساي تابستان در مدارس کپري يا زير سقف‌هاي لرزان و فرسوده مدارس قديمي، تلخ و ناگوار شده است.

بخش عمده‌اي از فضاهاي آموزشي چهارمحال و بختياري قديمي و فرسوده هستند و استانداردهاي لازم را نيز ندارند.

 آشنايي دانش آموزان با فناوري الکترونيکي و افزايش توانمندي هاي فردي، رشد همه جانبه، ايجاد تنوع و خارج شدن از شيوه يکنواخت و سنتي آموزش، افزايش بازده کاري در مدرسه، آشنايي دانش آموزان با اهميت زمان، استمرار فرايند يادگيري دانش آموزان در خارج از مدرسه و ايجاد محيطي پويا و جذاب براي شکوفايي کامل استعدادها و بروز خلاقيت هاي فردي و جمعي دانش آموزان از ديگر مزاياي هوشمند سازي مدارس است.

مدير آموزش و پرورش کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: در سال گذشته با مشارکت خيرين و حمايت دولت بيش از 18 مدرسه در قالب 49 کلاس ساخته شد که 4560 متر مربع به مساحت فضاهاي آموزشي کوهرنگ اضافه شده است.

کورش اکبري افزود: با توجه به روند رو به رشد مشارکت ها در امر مدرسه سازي و نظام تعليم و تربيت بايد نيازمند همسويي همه مسئولين در اين جهت باشيم.

وي بيان داشت: در طي دو سال اخير 20 کلاس به مساحت 4500 متر مربع بر مساحت محيط آموزشي شهرستان افزوده شده که نشان از همت بلند همه خيرين و مسئولين در جهت برطرف نمودن مشکلات آموزشي بخصوص در مناطق محروم هستيم.

مدير آموزش پرورش کوهرنگ بيان داشت: با توجه به گستردگي و پراکندگي شهرستان  کوهرنگ نيازمند ياري همه مسئولين و خيرين در جهت بر طرف کردن هرگونه مشکلات آموزشي هستيم که اگر در صورت مشارکت 50 درصدي خيرين، 50 درصد باقيمانده منابع آن توسط دولت پرداخت و در نهايت پروژه به نام شخص و يا نام پيشنهادي او نامگذاري خواهد شد.
 
مدير آموزش و پرورش شهرستان کوهرنگ گفت: 40 آموزشگاه در سطح شهرستان وجود دارد که در حال تخريب و يا فرسوده هستند و بايد بازسازي شوند.
 
کورش اکبري افزود: نياز هاي فضاي آموزشي شهرستان کوهرنگ بايد در اولويت نوسازس توسعه و تجهيزات استان قرار گيرد.
 
وي گفت: شهرستان کوهرنگ 20 مدرسه استيجاري دارد و مي طلبد که اداره نوسازي در اين خصوص جهت احداث مدارس مورد نياز اقدام لازم را انجام دهد.
 
معاون توسعه و پشتيباني آموزش پرورش کوهرنگ تعداد دانش‌آموزان شهرستان کوهرنگ را 6 هزار نفر برشمرد و گفت: در سطح شهر و روستا به 19 مدرسه ديگر نياز دارد که در اين زمينه  کمبود فضاي آموزشي مواجه است.

مصطفي نصيري، رويکرد برگزاري جشنواره هاي خيرين مدرسه ساز را توجه به نقش خيرين در ساخت مدارس ايمن دانست.

 به گزارش کوهرنگ خبر، اقدامات بسياري طي چند سال اخير از طرف مديريت آموزش و پرورش شهرستان کوهرنگ در جهت مدرسه سازي در کوهرنگ انجام شده است که نتيجه آن ساخت بيش از 20 مدرسه بوده  که جاي تقدير و تشکر دارد.

اما شهرستان کوهرنگ با پراکندگي که دارد و روستاهايي که گاهي تنها 3 يا 4 دانش آموز دارند که در مناطق کوهستاني و دور افتاده، کمي کار را مشکل کرده است.
 
مدارس روستاهاي دور افتاده دهستان موگويي، لبد بازفت، روستاهاي صمصامي و حتي بخش مرکزي فاقد امکانات و اکثر فرسوده هستند که نياز است فکر اساسي براي آن کرد.

بيژن حيدري مديرکل نوسازي، توسعه و تجهيزات مدارس چهارمحال و بختياري هم در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: يک هزار و 400 مدرسه در چهارمحال و بختياري وجود دارد که از اين تعداد 900 مدرسه غيراستاندارد است.
 
بيژن حيدري با بيان اينکه 2 هزار و 100 مرکز آموزشگاهي شامل کانون‌هاي فرهنگي ورزشي و مدارس آموزش و پرورش در اين استان وجود دارد اظهار داشت: از اين تعداد 500 مدرسه استاندارد، 84 مدرسه نيمه‌تمام و بقيه غيراستاندارد هستند و يا به مقاومت‌سازي، يا به مجوز گرمايشي يا استانداردسازي نياز دارند.
 
وي افزود: 100 مرکز آموزشي خطرآفرين وجود دارد که با يک زلزله کمتر از 4 ريشتر قطعا ويران خواهند شد و بايد تخليه شوند.
 
 مديرکل نوسازي، توسعه و تجهيزات مدارس چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه به شرط وجود اعتبار لازم مي‌توان اقدامات اساسي انجام داد، تصريح کرد: براي مقاوم‌سازي، تخريب و بازسازي 385 ميليارد تومان اعتبار نياز است که در صورت تامين اين مبلغ مي‌توان استانداردسازي کرد.
 
حيدري گفت: اعتبار ملي و استاني سال گذشته 19 ميليارد و 194 ميليون تومان بوده است که در سال جديد تنها 20 درصد افزايش يافته است.
 
وي يادآور شد: با 75 ميليارد تومان بايد اين همه مدرسه را مقاوم‌سازي کنيم و 120 فضاي جديد در غالب 700 کلاس آموزشي ايجاد کنيم.


انتهاي پيام1026ج /610ک
 
 


کد مطلب: 38357

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/38357/الفباي-مظلوميت-کلاس-هاي-کوهرنگ-حادثه-کمين-دانش-آموزان-نياز-فضاهاي-آموزشي-مقاوم-سازي

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir