کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری:

مظلومیت بقاع متبرکه در چهارمحال و بختیاری/افزایش ۲۰ درصدی ثبت موقوفات منفعتی در استان/ آنگونه که باید به قرآن بها داده نمی‌شود

25 آبان 1396 ساعت 14:20

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری به مظلومیت امام‌زادگان و بقاع متبرکه در این استان اشاره و گفت: هیچ سازمانی ما را در رسیدگی به این اماکن یاری نمی‌کند درحالی که سالانه تعداد زیادی گردشگر وارد آن‌ها می‌شود.


به گزارش جهانبین نیوز؛ حجت‌الاسلام مرتضی عزیزی مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت به بازماندگان زلزله کرمانشاه اظهار کرد: اوقاف و امور خیریه از سال گذشته سه هدف را پیش برد.

وی با بیان اینکه این اداره کل متولی برگزاری مسابقات قرآن بصورت شهرستانی، استانی، کشوری و بین‌المللی است افزود: در دهه وقف از برگزیدگان مسابقات قرآن، موسسات قرآنی برتر و واقفان قرآنی تجلیل خواهد شد.

عزیزی تاکید کرد: در این استان علاوه‌بر اینکه به لحاظ وقف قرآنی ضعیف هستیم، سازمان برنامه و بودجه نیز به اوقاف بودجه فرهنگی پرداخت نمی‌کند اما با این امکانات کم امسال در مسابقات کشوری چهار نفر به فینال مسابقات راه یافته و یک نفر هم موفق به کسب مقام اول کشوری شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری بیان داشت: باید بکوشیم قرآن در جمهوری اسلامی ایران جایگاهش را پیدا کند اما متاسفانه به این موضوع توجه نشده و در این استان هرکاری برای قرآن صورت گرفته با هزینه‌های مردمی بوده است.

عزیزی بحث موقوفات را یکی دیگر از اهداف مورد توجه اوقاف و امور خیریه استان عنوان و خاطرنشان کرد: در چهارمحال و بختیاری یک هزار و ۶۷۸ موقوفه شامل موقوفات منفعتی و انتفاعی داریم.

وی از ثبت یک هزار و ۵۰ مسجد در سیستم این اداره کل و ۳۵۰ حسینیه، تکیه، مهدیه و زینبیه خبر داد و گفت: از کل موقوفات ثبت شده در سیستم ۳۰۰ موقوفه منفعتی بوده و این موقوفات درآمددار هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برای پرداخت پول به مساجد و حسینیه‌ها مشکل داریم چون بیشتر مواقع از بودجه قول داده شده تنها ۵۰ درصد آن تخصیص می‌یابد و ما در برابر هیئت امنا شرمنده می‌شویم.

وی از ثبت ۱۷ وقف جدید در سال جاری در این استان خبر داد و تاکید کرد: از این تعداد ۱۱ وقف، منفعتی است و اگرچه در تعداد نسبت به سال گذشته کاهش داشتیم اما امسال تعداد موقوفات منفعتی ۲۰ درصد بیشتر از سال گذشته است و به لحاظ مادی برابری می‌کند با موقوفات سال 95.

عزیزی با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین وقف امسال توسط یک خانم در شهرکرد انجام شد افزود: این موقوفه در زمینی به مساحت ۳۰۰ مترمربع و با ۱۸۰ مترمربع زیربنا و بالای ۱.۵ میلیارد تومان ارزش برای بیماران سرطانی با اولویت کودکان سرطانی وقف شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری به مشاوره‌های وقفی در سال جاری اشاره و ادامه داد: متاسفانه هنوز نیت موقوفات نه برای مسئولان و نه برای مردم جا نیوفتاده است اما باید این موضوع را درنظر داشت درآمد وقف را برای غیر نیت وقف نمی‌توان هزینه کرد.

عزیزی با اشاره به نقش وقف در اقتصاد مقاومتی بیان داشت: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در زمینی به وسعت یک هزار و ۱۰۰ مترمربع هزینه شد و با کمک سرمایه‌گذار، ۶ واحد مسکونی ساخته شد که سه واحد آن برای اوقاف بوده و درآمد حاصل از آن برای نیت موقوفه هزینه می‌شود.

وی رسیدگی به بحث امام‌زادگان را هدف سوم اوقاف و امور خیریه عنوان و گفت: در این استان ۱۰۱ امام‌زاده، بقعه متبرکه و اماکن مذهبی وجود دارد که حراست، پاکسازی و تامین بهداشت آن‌ها برعهده اوقاف و امور خیریه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری به مظلومیت امام‌زادگان و بقاع متبرکه در این استان اشاره و یادآور شد: هیچ سازمانی ما را در رسیدگی به این اماکن یاری نمی‌کند درحالی که سالانه تعداد زیادی گردشگر وارد آن‌ها می‌شود.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج


کد مطلب: 37131

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/37131/مظلومیت-بقاع-متبرکه-چهارمحال-بختیاری-افزایش-۲۰-درصدی-ثبت-موقوفات-منفعتی-استان-آنگونه-باید-قرآن-بها-داده-نمی-شود

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir