کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جايگاه افطاري دادن در فرهنگ ديني واسلامي

15 تير 1394 ساعت 18:44

محبوبترين غذا و سفره در نظر پيامبر(ص) سفره اي است که شرکت کنندگان بيشتري خصوصاً از ضعفا و فقرا بر سر آن حاضر باشند.


به گزارش جهانبین نیوز حجت الاسلام اسماعيل زمان پور، مبلغ و کارشناس مسائل معنوي و ديني در يادداشتي به پايگاه خبري تحليلي بام ايران خبر نوشت:
 

ماه مبارک رمضان زمينه اي را فراهم مي کند تا دلهاي مومنان و پاکان به سمت نيازهاي اساسي جامعه سوق داده شود و آن رسيدگي به محرومان و نيازمندان است و چه خوب است اولويت اول افطاري دادن اين افراد باشد.

 

اطعام دادن از رفتارهاي بسيار پسنديده به خصوص در ماه مبارک رمضان است و اين سنت نيکو همواره سبب نزديکي دلها شده و اين امر در اين ماه تاثير مضاعفي دارد و چه نيکوست افراد در حد توان خود مهمان دوستي و مهمان نوازي را که از صفات سخاوتمندان است را به جا بياورند.

حضرت محمد(ص) در باره افطاري دادن در ماه صيام، مي فرمايند: هر کس از شما در اين ماه مومن روزه داري را افطار دهد براي او نزد خداوند پاداش آزاد کردن يک برده و آمرزش همه گناهان گذشته منظور خواهد شد.

 

محبوبترين غذا و سفره در نظر پيامبر(ص) سفره اي است که شرکت کنندگان بيشتري خصوصاً از ضعفا و فقرا بر سر آن حاضر باشند.

امام صادق(ع) از پدرش نقل مي کند که سدير در ماه رمضان بر پدرم زين العابدين(ع) وارد شد و ايشان فرمود: اي سدير مي داني اين شبها چه شبهايي هستند؟ عرض کرد بله فداي تو گردم شبهاي ماه مبارک رمضان. امام فرمود: آيا قدرت داري در اين شبها هر شب ده بنده از فرزندان اسماعيل(ع) آزاد کني؟ سدير عرض کرد پدر و مادرم به فدايت قدرت مالي من به اين مرتبه نمي رسد. پس حضرت تنازل داد و به يک نفر رسانيد، او در جواب گفت: قدرت ندارم. امام فرمود: آيا قدرت نداري که يک نفر مسلمان را در هر شب افطار بدهي؟ عرض کرد بله بلکه به ده نفر قدرت دارم. پس پدرم فرمود:مراد من همين است همانا افطاري دادن در اين ماه برابري مي کند با آزاد کردن يک بنده.

بر هر انسان روزه دار مستحب است که بعد از نماز شام افطار کند مگر آنکه ضعف بر او غلبه کرده باشد يا جمعي منتظر او باشند و بايد با چيز پاکيزه از حرام و شبهات افطار کند که بهتر است با خرماي حلال افطار کند تا ثواب نمازش چهارصد برابر گردد.

بهترين افطار خرما، آب، رطب، شير ، حلوا يا نبات و آب گرم است در وقت افطار صدقه بدهد و روزه داران را افطاري دهد اگر چه به چند دانه خرما و شربتي آب باشد و از رسول خدا روايت شده است: اگر کسي روزه داري را افطار دهد براي رضاي خدا از براي او خواهد بود مثل اجر ان روزه دار بدون آنکه از اجر او چيزي کم شود.

آيت الله علامه حلي در رساله سعديه از امام صادق نقل کرده که فرمود: هر مومني که اطعام کند مومني را به لقمه اي در ماه رمضان حق تعالي براي او اجر کسي که سي بنده مومن را آزاد کرده براي او مي نويسد و نزد خداي متعال يک دعاي مستجاب دارد.


 

بنابراين با اشاره به موارد ذکر شده اسراف و افطاري هاي پرهزينه و تجملاتي در فرهنگ ديني ما جايگاهي ندارد و مذموم شمرده مي شود.

حجت الاسلام والمسلمين زمانپور، کارشناس ديني

انتهاي پيام1020ج /510ب

 

 


کد مطلب: 23433

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/23433/جايگاه-افطاري-دادن-فرهنگ-ديني-واسلامي

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir