کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در راستاي پيشگيري از اعتياد:

مواد مخدر بنيان اجتماعي جامعه را نابود مي کند/ضرورت آموزش مبارزه با مواد مخدر در بين خانواده ها

31 خرداد 1395 ساعت 11:38

اعتياد به عنوان يک آسيب اجتماعي شناخته شده است که با آموزش دادن در بين خانواده ها و نسل جوان مي توان تا حدودي از آن پيشگيري کرد.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر ، معضل اعتياد به مواد مخدر، بلاي خانمان سوزي است که جوامع بشري را در چنگال مرگ آور خويش گرفتار ‏ساخته است.‏

امروزه کمتر کشوري را در جهان مي توان يافت که پديده موادمخدر و اعتياد، مهم ترين دغدغه يا يکي از مهم ‏ترين مشکلات اجتماعي اش نباشد.‏

متاسفانه امروزه مصرف موادمخدر از روش سنتي در حال حاضر به روش صنعتي تغيير يافته و براي آگاهسازي ‏خانواده ها و جوانان بمنظور کاهش آسيب هاي اجتماعي ناشي از اين تغيير نيازمند يک همکاري و تعامل ويژه ‏دستگاه‌هاي مختلف و اقشار گوناگون جامعه است.‏

در اين هدف بزرگ رويکرد ستاد‎ ‎مبارزه با موادمخدر، اجتماعي کردن امر مبارزه با مواد مخدر بوده و اين امر منوط ‏به مشارکت دادن هر چه بيشتر گروه هاي مردمي و تشکل هاي مردم نهاد است‎.‎

لذا در اجتماعي کردن مبارزه با مواد مخدر بايد خانواده را محور اصلي قرار داد و با اجراي برنامه‌هاي آموزشي و ‏مهارتي آنان را توانمند کرد تا خود، فرزندانشان را از پيامدهاي اين آسيب اجتماعي آگاه کنند‎.‎

متاسفانه دشمنان و بدخواهان نظام جمهوري اسلامي ايران براي جوانان اين مرز و بوم نقش‌هاي شوم كشيده و در ‏رسانه هاي خود با عناوين مختلف سعي در بروز ناهنجاري ميان اين قشر از جامعه هستند تا از اين طريق ‏آينده‌سازان كشور را نابود كنند و در اين خصوص همه ما بايد به اين دسيسه دشمن آگاهي داشته باشيم و با ‏اقدامات پيشگيرانه مانع از تحقق اهداف شوم‌شان شويم‎.‎

هفته مبارزه با موادمخدر، فرصتي مغتنم براي گسترش آگاهي و جلب حمايت عمومي عليه آسيب‌هاي ويرانگر ‏مواد مخدر و همچنين ارائه راهکارهاي کارساز در پيکار بي‌امان و همه‌جانبه با اين معضل بزرگ اجتماعي و فرصت ‏مناسبي براي آگاه سازي و اطلاع رساني همگاني جهت پيشگيري از پديده شوم اعتياد است‎.‎

در اين هفته گرامي ميدايم يا و خاطره بيش از ۳ هزار و ۷۸۰ شهيد راه مبارزه با موادمخدر و اميد است با اجراي ‏برنامه هاي مختلف فرهنگي اجتماعي در طول اين هفته، گامي در جهت ريشه کن کردن اين آسيب برداريم.

استفاده از مواد مخدر در چهار محال و بختياري ۹۸ صدم درصد است

دبيرشوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر چهارمحال وبختياري گفت: هم اکنون نرخ شيوع استفاده از مواد مخدر در استان ۹۸صدم درصد است که بيشترين ميزان مصرف مواد مخدر دراستان مواد مخدر سنتي از جمله ترياک است.

سيد قباد مرتضوي با اشاره به اينکه معضل اعتياد بيشتر در بين جوانان شيوع دارد تصريح کرد: براساس شيوع شناسي انجام شده ۱۳هزار و ۷۰۰ نفر از جمعيت استان در رده سني ۱۵ تا ۶۴ سال در استان به اين بيماري مبتلا هستند.

مرتضوي مقابله با عرضه مواد مخدر، درمان و حمايت‌هاي اجتماعي، مسائل حقوقي و قضايي، حوزه فرهنگي و پيشگيري و مشارکت‌هاي مردمي با استفاده از ظرفيت‌هاي سازمان‌هاي مردم نهاد پنج حوزه فعاليت ستاد مبارزه با مواد مخدر دانست و بيان داشت: اين حوزه ها به منظور کاهش مصرف و همچنين مقابله و درمان معتادان فعاليت مي کنند.

وي تاکيد کرد: فرهنگ‌سازي در زمينه مصرف مواد مخدر و آثار سوء آن ضرورت داشته و بايد به آن بيشتر توجه و برنامه ريزي کرد.

مرتضوي بيان داشت: اعتياد به عنوان يک آسيب اجتماعي جدي شناخته شده است که رسانه هاي جمعي در تنوير افکار عمومي به خصوص جوانان در زمينه کاهش مصرف و عدم گرايش به مصرف مواد مخدر نقش مهم و موثري دارند.

وي گفت: در حوزه درمان وحمايت اجتماعي در استان در اين حوزه از ظرفيت کمپ هاي ماده ۱۵، اقامت اختياري و مراکز درمان دارويي که با مجوز دانشگاه علوم پزشکي و اداره کل بهزيستي استان فعال هستند، رسيدگي مي شود.

وي با اشاره به اينکه رغبت ترک اعتياد در اين استان افزايش داشته است اذعان داشت: هم اکنون سند جامع درمان و حمايت هاي اجتماعي در استان تهيه و تدوين شده است .

مرتضوي گفت: هدف و برنامه اصلي اين سند تقويت حمايتهاي اجتماعي از اين افراد به واسطه افزايش نرخ ماندگاري برتر در اين حوزه است که بتوانيم ماندگاري برترک اين افراد را افزايش دهيم.

وي با اشاره به اينکه تعداد پرونده هاي حقوقي و قضايي در حوزه جرائم مواد مخدر در استان بالا است اذعان داشت: رسيدگي به اين پرونده ها در استان به دليل حجم بالا پرونده ها زمان بر است.

دبيرشوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان، مقابله و درمان مبارزه مواد مخدر را افزايش مشارکت هاي مردمي با استفاده از ظرفيت سازمان هاي مردم نهاد يک فرصت دانست و گفت: با حساس کردن اموزش دادن به اين ظرفيت ها جامعه را نيز آگاه کنيم.

وي گفت: براساس سياست برنامه ششم توسعه بايد به سمتي برويم که شاهد کاهش ۲۵درصدي نرخ شيوع و بروز مواد مخدر در جامعه باشيم که براي رسيدن به اين برنامه استفاده از جوامع آموزشي، ادارات، محلات ،رسانه ها ،جوامع کارگري و زنان موثر است.

کشفيات مواد مخدر در چهار محال و بختياري ۸۴ درصد افزايش داشته است

رئيس پليس مبارزه با موادمخدر نيروي انتظامي چهارمحال وبختياري گفت: در کميته مقابله با مواد مخدر و با هم‌فکري و هم‌افزايي دستگاه‌ها و نهادهاي متولي برنامه‌ريزي‌هاي خوبي جهت مقابله و مبارزه با مواد مخدر در اين استان صورت گرفته است.

رستم بهرامي با اشاره به اينکه محورهاي مواصلاتي در اين استان نسبت به قبل گسترش زيادي پيدا کرده‌ است تصريح کرد: اين موضوع همان‌قدر که موجبات آسايش، رفاه و سطح دسترسي مردم به ديگر نقاط کشور را فراهم کرده ولي از طرف ديگر معضلاتي را در حوزه قاچاق مواد مخدر به اين استان به وجود آورده است.

وي ادامه داد: در حال حاضر در همه محورهاي مواصلاتي چهارمحال و بختياري گشت‌هاي پليس جهت مبارزه با قاچاق مواد مخدر که ممکن است از اين راه‌ها وارد استان شود وجود دارد و کشفيات صورت گرفته، در دو حوزه ترانزيت که براي توزيع و مصرف در استان و در حوزه مصارف شخصي بوده‌اند.

بهرامي با بيان اينکه بعد از شناسايي و دستگيري فروشندگان مواد مخدر، اين افراد جهت سير مراحل و اعمال قانون به مقام قضايي معرفي شده‌اند افزود: در سطح چهارمحال و بختياري ۸۴ درصد افزايش کشفيات مواد مخدر داشته‌ايم.

وي بيان داشت: همچنين نسبت به شناسايي فروشندگان مواد مخدر اقدامات خوب و زيادي انجام شده و طرح‌هاي پاک‌سازي مراکز، شهرها، نقاط آلوده و... با جديدت دنبال مي‌شوند که افزايش دو هزار و ۹۶۲ درصدي اين کشفيات، حاصل تلاش پليس مبارزه با مواد مخدر در قالب طرح‌هاي پاک‌سازي مناطق آلوده چهارمحال و بختياري بوده است.

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر فرماندهي انتظامي چهارمحال و بختياري تصريح کرد: طرح ديگري که جهت سالم‌سازي جامعه هم‌اکنون با جديدت در دستور کار پليس قرار دارد طرح پاک‌سازي تفرج‌گاه‌ها و مراکز تفريحي و کنترل پاتوق‌هايي است که ممکن است در سطح شهرهاي اين استان ايجاد و محلي جهت فروش مواد شود.

بهرامي با تأکيد بر اينکه پليس در نقاط آلوده شهرهاي چهارمحال و بختياري ۲۵ درصد افزايش در طرح‌هاي کنترلي داشته است بيان داشت: ۶۶ درصد افزايش در کنترل رانندگان خودروهاي عمومي صورت گرفته است که اين فرايند به صورت نوبتي و با هدف سالم‌سازي اين رانندگان انجام مي‌شود و همچنين افزايش ۲۵ درصدي کنترل محورهاي مواصلاتي اين استان توسط پليس از ديگر اقدامات در بخش مبارزه با مواد مخدر است.

وي با هشدار به برخورد قاطع و سخت پليس با کليه خرده‌فروشان حتي در دورترين نقطه چهارمحال و بختياري تصريح کرد: دستگيري خرده‌فروشان مواد مخدر در اين استان با رشد سه درصدي در سال قبل انجام گرفته که امسال نيز اين طرح با شدت بيشتري نسبت به سال‌هاي قبل اجرا خواهد شد تا جامعه از آلودگي پاک شود

۵۳ مرکز درمان سرپايي و درمان دارويي در چهار محال و بختياري وجود دارد

مدير درمان دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد نيز ،با اشاره به فعاليت ۵۳مرکز درمان سرپايي و درمان دارويي در استان در حوزه درمان معتادان گفت: از اين تعداد ۳ مرکز دولتي زير نظر دانشگاه علوم پزشکي و بهزيستي و مابقي مراکز به صورت خصوصي در حوزه درمان فعاليت مي کنند.

سيده فاطمه حسيني افزود: در سه مرکز دولتي درمان معتادان بي بضاعت با حمايت اين دستگاه هاي اجرايي انجام مي شود تا بيماران بي بضاعت که توان پرداخت براي هزينه درمان ندارند نيز در اين مراکز پذيرش شوند.

وي با اشاره به درمان معتادان در مراکز ام ام تي يا درمان با متادون و دارو اشاره کرد و گفت: براساس اولويتهاي ابلاغي امسال به کميته ها از طرف ستاد مرکزي مبارزه با مواد مخدر شناسايي و استخراج آمار معتداني که به وسيله دارو درمان مي شوند و به دارو نيز گرايش ندارند نيز امسال استخراج مي شود تا بتوان به آمار دقيقي حزوه درمان دست يافت.

حسيني افزود: هم اکنون دو مرکز مشاوره بيماري هاي رفتاري که مختص آن دسته بيماراني است که مبتلا به يکي از بيماريهاي رفتاري از جمله ايدز وهپاتيت هستند زير نظر دانشگاه علوم پزشکي و اداره کل زندان ها و اقدامات تاميني در استان فعال است.

وي با اشاره به فعاليت کمپ هخاي ترک اعتياد در استان نيز افزود: هم اکنون در شهرستان کوهرنگ کمپ ترک اعتياد وجود ندارد و براساس شاخص جمعيتي تعداد کمپ هاي ترک اعتياد در شهرستان لردگان نيز کم است.

شرايط محيطي محل کار در فاصله گرفتن از اعتياد موثر است

معاون فرهنگي بهزيستي چهار محال و بختياري گفت:ميزان رضايت فرد از کار، شرايط محيطي که فرد در آن کار مي‌کند، ميزان دريافتي که در محيط کار به دست مي‌آيد همگي مي‌توانند در بهبود کيفيت زندگي و به دنبال آن فاصله گرفتن از اعتياد مؤثر باشد.

شهرام مقدس گفت: کميته پيشگيري متشکل از دستگاه‌ها و ساختارهايي است که فعاليت‌هايي در حوزه مسائل فرهنگي و پيشگيري مثل سازمان تبليغات اسلامي، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، تشکل‌هاي مردم‌نهاد، سپاه پاسداران، بسيج و ... انجام مي‌دهند است.

وي با اشاره به اينکه کارهايي درزمينهٔ فرهنگ و پيشگيري مي‌توان صورت داد رويکرد فردي به معناي افزايش توانايي فرد جهت مراقبت از خود است بيان داشت : رويکرد ديگر مربوط به اجتماع و خانواده است.

وي اظهار کرد : خانواده‌ها بايد به عنوان مهم‌ترين نهاد اجتماعي در جامعه بتواند فرزندان را در مقابل آسيب‌هاي اجتماعي چون اعتياد توانمند کنند که اين امر بدون کسب علم، دانش و آگاهي در اين زمينه ميسر نخواهد بود.

مقدس با تأکيد بر اينکه برنامه‌هاي خاصي در جهت آگاهي‌بخشي به گروه‌هاي مختلف اجتماع چون دانش‌آموزان، خانواده‌ها، دانشجويان و ... پيرامون اعتياد صورت گرفته است گفت: اين برنامه‌ها بايد با تمرکز بر محيط‌هاي خاص فرهنگي چون آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و... که مي‌توانند در يادگيري اين افراد سهيم باشند اجرا شود.

مقدس با تأکيد بر اينکه آمارهاي سازمان بهزيستي درزمينهٔ آموزش و پيشگيري از اعتياد عمدتاً رشد داشته اضافه کرد: افزايش آموزش مهارت زندگي از بيش از ۴۸ هزار نفر به ۶۱ هزار نفر، آموزش‌هاي خود مراقبتي از ۱۳ هزار نفر به ۲۲ هزار و ۷۰۰ نفر، آموزش کارکنان دستگاه‌هاي دولتي از ۴ هزار نفر به ۱۰ هزار نفر و... از جمله آمارهايي هستند که رشد داشته است.

وي يادآور شد: بحث اجتماعي شدن برنامه‌هاي فرهنگي پيشگيري از مصرف مواد مخدر بايد همگاني شوند که رسانه‌ها، مطبوعات و صدا و سيما به دليل ارتباط با گروه‌هاي مختلف مردم مي‌تواند چگونگي ايجاد اين اجتماعي شدن را براي مردم بازگو کند.

سازمان هاي مردم نهاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر فعال شدند

کارشناس دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري چهارمحال وبختياري گفت: استفاده از ظرفيت تشکلهاي مرمي به عنوان يک سرمايه اجتماعي در حوزه مبارزه با مواد مخدر مي باشند.

ليلا اعتدالپور اظهار کرد: به منظور فعال ساختن ظرفيتهاي مردم و سازمان هاي مردم نهاد و تشکل هاي غير دولتي در استان در حوزه مبازه با مواد مخدر شبکه سازي سازمان هاي مردم نهاد فعال شده ا ست .

وي گفت: با راه اندازي اين شبکه به حساس سازي مردم از طريق اين تشکل ها در قالب کمپين هاي مبارزه فعال مي شود که اعضاي تشکلها در ابتدا آموزش ها را فرا مي گيرند و با حضور در جمع مردم اين آموزش ها را به مردم ارائه مي دهند.

اعتدال پور بيان داشت: :هم اکنون ۵۰۰تشکل مردم نهاد در استان فعال است که از اين تعداد ۱۴۵تشکل از وزارت کشور و استانداري ها مجوز فعاليت دريافت کرده اند.

وي يادآور شد : ۱۰ درصد اين تشکلها در حوزه پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي فعاليت مي کنند.

اعتدال پور افزود: از اين تعدا د تشکل ۲۶تشکل در قالب تشکل ها تيم هاي اجتماعي محور و پنج تشکل خاص نيز در راستاي پيشگيري از مواد مخدر از فرمانداري و استانداري مجوز فعاليت دريافت کرده اند.

گزارش: مرضيه عالي پور هفشجاني

انتهاي پيام/۵۳۰ب


کد مطلب: 28988

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/28988/مواد-مخدر-بنيان-اجتماعي-جامعه-نابود-مي-کند-ضرورت-آموزش-مبارزه-بين-خانواده

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir