:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> جهان بین - رشدقابل ملاحظه سلامت در بام ایران/تامین زیرساخت های پزشکی درمانی در چهارمحال وبختیاری - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۴۰ سال بالندگی در حوزه سلامت چهارمحال و بختیاری/

رشدقابل ملاحظه سلامت در بام ایران/تامین زیرساخت های پزشکی درمانی در چهارمحال وبختیاری

2 بهمن 1397 ساعت 12:59

قدمت سیستم ارائه خدمات بهداشت و درمان استان چهار محال و بختیاری از نیم قرن تجاوز نمی کند،تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی فعاليتهاي اين بخش تحت عنوان سازمان بهداري تنها به خدمات درماني آن هم بصورت ناقص و در قالب دو بيمارستان و چند درمانگاه که عمدتاً در شهرها مستقر بودند محدود مي گرديد.


به گزارش جهانبین نیوز، بخش سلامت استان چهارمحال و بختیاری زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اين استان مديريت مي گردد.

از جمله فعالیتهای اصلی این دانشگاه ارائه خدمات بهداشتی به جمعیت تحت پوشش از طریق مراکز بهداشتی، پایگاه ها و خانه های بهداشت استان و تلاش در جهت ارتقاء سطح سلامت مردم، ارائه خدمات درمانی به جمعیت تحت پوشش از طریق مراکز درمانی و بیمارستان های استان و تلاش در جهت ارتقاء کمي وکيفي خدمات ارائه شده به مردم، آموزش و تربیت دانشجویان در رشته های مختلف علوم پزشکی وپیراپزشکی و توسعه و ارتقاء کميت و کيفيت آموزشهاي تخصصي حوزه سلامت و ایجاد امکانات تحقیقی و پژوهشی بمنظور افزایش توان علمی در رابطه با مسائل بهداشتي ودرماني در سطح استان است.

قدمت سیستم ارائه خدمات بهداشت و درمان استان چهار محال و بختیاری از نیم قرن تجاوز نمی کند.

تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی فعاليتهاي اين بخش تحت عنوان سازمان بهداري تنها به خدمات درماني آن هم بصورت ناقص و در قالب دو بيمارستان و چند درمانگاه که عمدتاً در شهرها مستقر بودند محدود مي گرديد.

مراکز مذکور عمدتاً توسط پزشکان خارجي اداره مي شد و خلأ ساير نيروها از جمله ماما، پرستار و بهورز كاملاً محسوس بود. از نظر مراكز آموزش عالي هيچگونه مركز آموزشي مستقلي در سطح استان وجود نداشت و جويندگان دانش با تحمل رنج و مشقت فراوان ناگزير به مهاجرت به شهرهاي بزرگ مي شدند.

در سال ۵۷ با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تحول اساسی در زمینه های مختلف در کشور و استان اتفاق افتاد و در فاصله زماني سالهاي ۵۷ تا ۶۴ کارشناسان و متخصصان بخش بهداشت و درمان نسبت به طراحی سیستم شبکه های بهداشتی، درمانی در سطح کشور همت گماردند. این طرح که بر مبناي تحقق عدالت اجتماعي و رفع نيازهاي مناطق محروم استوار بود، پس از اجراي آزمايشي، مورد حمايت مسؤولين نظام قرار گرفت و گسترش چشمگيري در سطح کشور، بخصوص در استان چهارمحال و بختياري يافت.


از سال ۱۳۶۴ سازمان منطقه ای بهداری به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی، تغیير نام داد و بطور کلي ساختار آن متحول و مأموريتهاي جديد در ارتباط با بهداشت، درمان، آموزش، پژوهش، غذا و دارو، فرهنگي، دانشجوئي و توسعه مديريت و منابع براي آن پيش بيني شد. مطالعه روند رشد خدمات در استان در فاصله سالهاي ۶۵ تا ۷۰ گویای این واقعیت است که وضعیت بهداشت و درمان از بهبود نسبی برخوردار بوده و روند رشد آن ادامه پيدا کرده است.


در دهه دوم شکل گیری نظام جدید سلامت یعنی از سال ۷۴ تا کنون و پس از فراغت از کمیت ها و توسعه واحدهای بهداشتی، درمانی و افزایش میزان دسترسي مردم به خدمات، کيفيت خدمات در ابعاد مشخص مورد توجه قرار گرفت و بعنوان يکي از اولويتهاي مهم دانشگاه در دستور کار قرار گرفت، که با اجراي طرح هاي مختلف و پايلوت كشوري، پايه هاي بهداشت و درمان استوار شد.

دکتر مجید شیرانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با جهانبین نیوز، در خصوص دستاوردهای استان پس از پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي اظهار داشت: چهارمحال وبختياري در سال۱۳۵۷ که سال پیروزی انقلاب ،محسوب می شود با جمعیتی بالغ بر ۴۳۳۰۰۰نفر از سه بیمارستان و تعداد ۲۵۸تخت بیمارستانی برخوردار بود.

شیرانی با بیان اینکه، شاخصهای درماني استان در وضعيت خوبي نبودند افزود: با توجه به محروميت اکثر مناطق استان و پايين بودن سطح زندگي مردم، متاسفانه مردم دسترسي چنداني به خدمات درماني مورد نياز نداشتند و با پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي و آغاز برنامه هاي کاري وزارت بهداشت افزايش تخت و منابع بيمارستاني در دستور کار قرار گرفت، به گونه اي كه در دهه ۱۳۷۰ تغییرات اساسی در سطح درمان کشور و استان رخ داد.

وی در ادامه به بخشی از تحولات صورت گرفته در حوزه های مختلف آموزشی، بهداشتی، درمانی، فرهنگي، اجتماعي اشاره و افزود: از مهمترين دستاوردهاي اين دانشگاه در حوزه آموزش می توان به این نکته بسنده کرد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هيچ گونه فعاليت آموزشي براي تربيت نيروهاي پزشکي و پيراپزشکي در استان صورت نمي گرفت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: این دانشگاه از سال ۱۳۶۵ کار خود را با پذیرش ۲۴۰ دانشجو در سه رشته و دو مقطع تحصیلی در قالب دو دانشکده آغاز کرده و هم اکنون با رشد ۹۰.۳ درصدی در تعداد دانشجویان، دارای قریب به ۲۴۹۴ دانشجو در ۳۸ رشته و ۸ مقطع تحصیلی در ۷ دانشکده می باشد.

به گفته وی، تعداد اعضای هیئت علمی نیز از سال تاسیس دانشگاه روندی صعودي داشته است به طوري که درصد تغييرات تعداد اعضاي هيئت علمي در سال ۱۳۶۵ نسبت به سال ۱۳۹۶ ، ۶/۹۶ درصد افزايش داشته است و تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه در حال حاضر ۲۳۲ نفر است.

وی تعداد فارغ التحصیلان از ابتدای تاسیس دانشگاه تا کنون را قریب به ۱۰۹۳۶ دانشجو اعلام کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری تحولات حوزه بهداشت را از دیگر دستاوردهاي پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي براي مردم اين خطه از ميهن عزيزمان برشمرد و افزود: حوزه معاونت بهداشتي دانشگاه هم اکنون با در اختيار داشتن ۹ مرکز بهداشت شهرستان،۶۲ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و ۶۰ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۳ مرکز آموزش بهورزی، ۳۰۰ خانه بهداشت، ۲۹ پایگاه سلامت شهری و ۴ پایگاه سلامت روستایی و ۴ واحد تسهیلات زایمانی، با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی توفيقات چشمگيري داشته است به طوري که تعداد شبکه هاي بهداشتي و درماني، مراکز بهداشتي شهري و روستايي، مراکز آموزش بهورزي، پايگاه هاي بهداشت غير ضميمه ، واحدهای تسهیلات زایمانی و مراکزی که در زمینه ازدواج مشاوره ارائه مي دهند از ۱۴۵ باب پيش از انقلاب اسلامي به ۴۶۷ باب افزایش یافته است.

همچنین میزان دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها از ۳۵ درصد به ۱۰۰ درصد ، تعداد پزشک عمومی از ۱۵ به ۳۷۳ نفر و تعداد بهوزران از ۹۰ نفر به ۶۴۳ نفر در سال ۹۶ رسیده است.

وی در ادامه به توسعه فعالیت های حوزه تحقیقات و فن آوری دانشگاه طی سالهاي اخير اشاره و افزود: در مجموع فعاليت هاي پژوهشي دانشگاه منجر به کسب رتبه اول پژوهشي در ۱۵ سال پیاپی بین دانشگاههای علوم پزشکی همتراز از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۹۷ گردیده است.


دکتر شیرانی اظهار داشت: همچنین توفیقات زیادی در فعاليت هاي عمراني و تامين زيرساخت هاي بهداشتي و درماني در سطح استان صورت گرفته است که همگي به همت حوزه توسعه مديريت و منابع دانشگاه صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: این حوزه با جذب منابع مالی، تأمین و توزیع نیروي انساني، مديريت خدمات پشتيباني، اجراء و نظارت برطرح هاي عمراني و توسعه زير ساختهاي بهداشت و درمان مسير رشد و ارتقاء شاخص هاي سلامت استان را هموار مي سازد.

شیران با اشاره به اینکه، این معاونت مشارکت لازم در انجام بیش از صدها پروژه عمرانی، را با دانشگاه علوم پزشکی استان داشته است، تصریح کرد: هم اکنون این مجموعه در انجام ۳۰۰ پروژه در دست اقدام ياري مي نمايد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه بخش عمده ای از خدمات دانشگاه در راستای تربیت نيروي انساني متخصص و آموزش مهارت هاي باليني براي خدمت در محيط هاي باليني و حوزه هاي مختلف علمي و پژوهشي است گفت: در اين راستا ارائه خدمات رفاهي به دانشجويان از اولويت هاي دانشگاه است لذا حوزه معاونت فرهنگي دانشجويي دانشگاه با در اختیار داشتن ۱۴۱۱۴ متر مربع خوابگاه دانشجویی و ۱۹۰۰۰متر مربع فضای ورزشی خدمات رفاهی و فرهنگی قابل قبولی به دانشجویان ارائه مي نمايد.

وی تصریح کرد: از دستاوردهای ۴۰ ساله معاونت فرهنگی دانشجویی در حوزه خوابگاهي دانشجويي مي توان به پيش بيني ساخت خوابگاه ۴۰۰ نفري در ۳ طبقه به متراژ ۱۲۰۰ متر مربع و کلنگ زني آن (دردست احداث) در مجتمع آموزشي رحمتيه اشاره نمود.


شیرانی گفت: اقدام جهت احداث استخر به متراژ ۵۰۰۰ متر مکعب در مجتمع آموزشی رحمتیه و همگانی کردن ورزش در دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از جمله اقداماتی است که در راستای افزایش شادي و نشاط و كمك به حفظ سلامت جسمي و رواني كاركنان و دانشجويان صورت گرفته است.


وی در ادامه به دستاوردهای دانشگاه در حوزه درمان اشاره و افزود: این حوزه هم اکنون با در اختیار داشتن ۲ مرکز آموزشی، درمانی، ۸ بیمارستان،۱۵۱۶ تخت فعال بیمارستانی، ۵۴۹ پزشک عمومی، ۲۸۲ پزشک متخصص و فوق تخصص، ۲۱۲ دندانپزشک ، ۱۵۶۶پرستار، ۱۲۴ تخت ویژه، ۹۸آمبولانس پیش بیمارستانی(۱۱۵)، بیمارستانی و ۵۱ آمبولانس مراکز بهداشتی و امکانات تشخیصی ، آنژیوگرافی، CT scan ، MRI خدمات تخصصی خود را در رشته های داخلی، اطفال، زنان، جراحی عمومی، عفونی، بيهوشي، چشم پزشکي، پاتولوژي، گوش و حلق و بيني، راديولوژي، ارتوپدي، قلب و عروق، پوست، ارتودنسي، داخلي مغز و اعصاب، جراحي مغز و اعصاب، روانپزشکي، طب فيزيکي و سوختگي و خدمات فوق تخصصي را در رشته هاي جراحي فک و صورت، راديوتراپي، ريه بزرگسالان، گوارش بزرگسالان، گوارش کبد و آندوسکوپي، كليه، روماتولوژي، نوزادان، قلب كودكان، اكو كارديوگرافي قلب، غدد بزرگسالان، بيماريهاي اعصاب كودكان، جراحي چشم(پيوند قرنيه)، بيماريهاي عفوني كودكان، جراحي توراكس، جراحي قلب باز ارائه مي نمايد كه مجموع فعاليت هاي صورت گرفته موجب كاهش چشم گير مراجعات بيماران استان به استانهاي همجوار در فاصله زماني سالهاي ۸۵ تا۹۷ گردیده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطر نشان کرد: به طور کلی در خصوص دستاوردهای ۴۰ ساله استان در حوزه درمان می توان گفت: استان چهارمحال وبختیاري در سال۱۳۵۷ که سال پيروزي انقلاب، محسوب مي شود با جمعيتي بالغ بر ۴۳۳۰۰۰نفر از سه بيمارستان برخورداربود، که تعداد ۲۵۸ تخت بيمارستاني براي کل استان در نظر گرفته شده بود و شاخصهاي درماني استان در وضعيت خوبي نبودند و باتوجه به محروميت اكثر مناطق استان و پايين بودن سطح زندگي مردم،متاسفانه دسترسي چنداني براي مردم در خدمات درماني مورد نياز وجود نداشت اما با شروع بكار دولت جمهوري اسلامي و برنامه هاي كاري وزارت بهداشت افزايش تخت و منابع بيمارستاني در راس كار قرار گرفت، به گونه اي كه در دهه ۱۳۷۰ تغييرات اساسي در سطح درمان كشور و استان رخ داد.
وی گفت: دستاورد های حوزه درمان طی این ۴۰ سال می توان به ایجاد خدمات تخصصي جديد همچون : جراحي چشم و خدمات چشم پزشکي، قلب و عروق، جراحي مغز واعصاب، توسعه خدمات زنان وزايمان، مرکز تک تخصصي روانپزشکي،جهت نگهداري و مراقبت بيماران رواني، اشاره داشت که ساير خدمات جانبي همچون راه اندازي کلينيكهاي تخصصي ،برنامه هاي تشخيصي را بدنبال داشته است.


وی اظهار داشت: در حوزه دستاورد سیر رشد تعداد پزشک و دندانپزشک باید گفت: بر اساس روند رشد تعداد پزشکان؛ در سال ۱۳۵۷ به ازای هر صد هزار نفر ۱۵/۱ دندانپزشک اما در حال حاضر ۲۲ نفر به ازای هر صد هزار نفر دندانپزشک ، در سال ۱۳۵۷ به ازای هر صد هزار نفر ۱۴ پزشک عمومي ، اما در حال حاضر ۵۲ نفر به ازاي هر صد هزار نفر پزشك عمومي ، در سال ۱۳۵۷ به ازاي هر صد هزار نفر با توجه به روند رشد تعداد پزشك متخصص به ازاي هر صد هزار نفر ۵/۳ نفر و در حال حاضر ۲۹ نفر به ازاي هر صد هزار نفر مي باشد و با توجه به روند رشد تعداد پزشك عليرغم ۲.۴ برابر شدن جمعيت نشان از همت و تلاش براي فراهمي و ايجاد دسترسي به دريافت خدمات پزشكي مي باشد.


وی ادامه داد: سیر رشد تعداد پایگاه های اورژانس از دیگر دستاورد ۴۰ ساله حوزه درمان در استان می باشد؛ بر اساس روند رشد تعداد پايگاه هاي اورژانس ؛ در سال ۱۳۵۷ به ازاي هرصد هزار نفر جمعيت ۰.۵ پايگاه و در حال حاضر در ابتداي سال ۱۳۹۷به ازاي هرصد هزار نفر جمعيت ۵ تعداد پایگاه جهت بهرمندی از خدمات سلامت ارائه شده وجود دارد.


وی تامین سلامت غذایی و داروی مردم را از وظایف خطير دانشگاه عنوان و افزود: حوزه غذا و دارو نیز با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تحولی شگرفی داشته است.


سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداتشی و درمانی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: دسترسي مردم به داروهاي مورد اين حوزه با برخوداري از ۱۲۹ داروساز ،۹۶ داروخانه سرپایی و ۱۰ داروخانه بیمارستانی و همچنین ۲۰ کارشناس کنترل مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی بر مواد غذایي وظايف مورد نظر را به انجام مي رساند.

به گفته وی، نسبت جمعیت به داروخانه در سال ۱۳۶۵ ، هر ۱۵۷۹۹ نفر یک داروخانه به هر ۹۹۹۳ نفر یک داروخانه در سال ۹۶ رسیده است که نشان دهنده افزایش سرانه دسترسي به خدمات دارويي و داروخانه مي باشد.
وی، راه اندازی سامانه شکایات و پاسخگویی و پیگيري الکترونيک و راه اندازي سامانه حامي جهت دريافت شير خشک بيماران متابوليک و رژيمي بصورت نسخه الکترونيك ، حمايت از توليد داخلي با كيفيت، اشتغال زايي ، جلوگيري از بروكراسي اداري ، تكريم ارباب رجوع را از دستاوردهاي حوزه اداره دارو، مواد غذايي، آشاميدني آرايشي بهداشتي اين دانشگاه برشمرد كه مردم استان پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي از اين نعمات برخوردار شدند.

دکتر شیرانی گفت: از اقدامی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برای ساختارمند کردن دو موضوع محوری و مهم نظام سلامت کشور، يعني مشارکت‌هاي اجتماعي و همكاري‌هاي بين‌بخشي،انجام داد تشكيل معاونت اجتماعي وزارت بهداشت بود كه مي‌تواند منشا بركت و خير براي نظام سلامت كشور باشد.

وی تصریح کرد: از این رو معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از بهمن ماه سال ۹۵ فعالیت خود را بطور رسمی آغاز و ضمن همکاری ومشارکت در برگزاری همایش های آموزشي و فرهنگي در راستاي آگاهي بخشي به عموم مردم و جلب مشارکت هاي مردمي براي اجراي هرچه بهتر برنامه هاي کلان حوزه سلامت وارد عمل شده است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: به همت مسئولین امر و مشارکت مردمی همچنان شاهد تداوم دستاوردهاي بي شمار انقلاب اسلامي در حوزه سلامت و برقراري عدالت در دسترسي به خدمات اين حوزه در جاي جاي کشور پهناورمان ايران باشيم.

انتهای پیام/۱۰۲۲ج


کد مطلب: 41226

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/41226/رشدقابل-ملاحظه-سلامت-بام-ایران-تامین-زیرساخت-های-پزشکی-درمانی-چهارمحال-وبختیاری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir