کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران:

تمایل دولت بیشتر به واردات است/دولت به سرمایه داری لیبرال بخش خصوصی می اندیشد/ واردات بنزین با توجیه آلاینده بودن بنزین داخلی

شبکه اطلاع رسانی راه دانا , 12 بهمن 1393 ساعت 12:09

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: با الگو پذیری از مدیران صنایع دفاع می توان از ظرفیت های عظیم کشور استفاده کرد و با آگاه سازی مردم به ساده زیستی و ایثارگری در اقتصاد تولید مانع از دستبابی دشمنان به اهدافشان شویم.


به گزارش جهانبین نیوز، ابراهیم رزاقی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: یکی از هدف های اصلی اقتصاد ایران در تمام سالهای پس از انقلاب بی نیازی به سهم درآمد نفت بوده که درعمل کاهشی وجود نداشته است.

وی دلیل این امر را سیاست های به کار گرفته شده توسط دست اندرکاران توسعه اقتصادی ایران دانست و اظهار کرد: پس از جنگ تحمیلی سیاست های لیبرالیستی اقتصادی در حال اجراست که توجیهی ندارد.

رزاقی افزود: بر اساس این سیاست هر کشوری متناسب به برتری خود در هر زمینه ای که هزینه تولید آن کمتر است روی آن کار می کند که دراقتصاد ایران نفت نقش اصلی را بازی کرد و عملا نیازمندی زیاد شده است.

وی با بیان اینکه با گذشت ۲۶ سال از پایان جنگ تحمیلی به سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی و اندیشه امام راحل مبنی بر داشتن استقلال اقتصادی و بی نیازی به نفت توجه نشده است، گفت: براساس سیاست های لیبرالی پیش گرفته شده در کشوردولت ها نباید دخالتی در اقتصاد داشته باشند و باید واردات و صادرات آزاد باشد.

رزاقی با اشاره به افزایش ۲ برابری جمعیت کشورمان در سال های اخیر اظهار کرد: در سال ۶۷ و پایان جنگ تحمیلی میزان واردات ۱۲میلیارد دلار بود که هزینه آن از فروش نفت تامین می شد ولی در سال ۹۰ واردات انواع کالا ها و خدمات و هزینه های ارزی افزایش ۱۰ برابری داشته است که نشان دهنده تشدید وابستگی نفت است.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر علاوه بر نفت خام ، صادرات مواد پتروشیمی و مواد خام معدنی افزایش داشته است، تصریح کرد: این وضعیت نشان دهنده آن است که مسئولین اقتصادی و نمایندگان مجلس نظارت مناسبی بر عملکرد دستگاههای ذیریط نداشته اند از این رو وابستگی به” اقتصاد نفت” افزایش یافته است و همین مهم موجب شده کشوری نظیر آمریکا با تحریم نفت و کاهش قیمت ها در صدد تحمیل نظرات خود به کشورمان باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه اوج درآمد های نفتی در دولت نهم و دهم بوده است، گفت: درآمد نفت در دولت یازدهم با تشدید تحریم ها و پایین آمدن قیمت نفت کم شده است.

رزاقی با اشاره به مطلب بالا افزود: افزایش عرضه نفت عربستان به بازار موجب تغییر رفتارکشورهای خریدار نفت شد از این رو این کشورها ذخایرنفتی که باقیمت بالاتر تهیه شدند استفاده کردند و در حال حاضر نیز ذخایر خود را با نفت ارزان تر پر می کنند.

وی با اشاره به گفته های وزیر نفت عربستان مبنی بر پایین آمدن قیمت نفت و رسیدن به قیمت ۲۰ دلار، اظهار کرد: فضای بین المللی موجود با هدف کاهش بیشتر قیمت نفت و به زانو درآموردن کشورهایی مثل ایران ونزوئلا و روسیه است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب هم این اتفاق برای نفت ایران افتاد و قیمت نفت از ۴۰دلار به ۷ دلار کاهش پیدا کرد، بیان کرد: تجربه نشان می دهد اثر گذاری جنگ اقتصادی بیشتر از تهاجم فرهنگی، سیاسی نظامی و فرهنگی است به همین دلیل آمریکا در ماههای اخیر ستاد جنگ اقتصادی را بوجود آورده است.

وی با بیان اینکه مسئولین تاکنون اقدام خاصی برای رهایی از وابستگی به نفت انجام نداده اند، ادامه داد: خوشبختانه در سالهای اخیر در زمینه تولید بنزین به خودکفایی دست یافتیم اما متاسفانه در یکسال و نیم اخیر با توجیه اینکه بنزین تولیدی پتروشیمی کشور آلوده است، واردات بنزین دوباره آغاز شد که نشان دهنده تمایل دولت به واردات است.

وی گفت: طبق اصل۴۳ قانون اساسی دولت باید شرایطی را بوجود آورد که هر فردی بتواند خانه دار شود و توانایی انجام مراحل بهداشت و درمان را داشته باشد اما این در حالی است که ۴۰ درصد مردم کشور توانایی دستبابی این مهم را ندارند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه دولت به فکر این است که در گفتگوها شرایطی بوجود بیاورد که بتواند نفت بیشتری صادر کند، عنوان کرد: ایران از توان خود در اپک استفاده نکرده است و اگرتغییری حاصل نشود درآمد نفت از ۸۲ میلیارد دلار سال ۹۰ به ۲۰ میلیارد دلار می رسد که با کمبود شدید درآمد مواجه خواهیم شد.

وی اظهار کرد: ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار درآمد ارزی ایران از صادرات مواد پتروشیمی و معدنی است که با توجه به برنامه های آمریکا احتمال تحریم در این زمینه نیز وجود دارد.

رزاقی بی توجهی به استقلال اقتصادی را عامل نیازمندی ۴۰ درصدی مواد غذایی کشور به واردات دانست و افزود: برخی از صنایع قطعات و مواد اولیه خود را از خارج وارد می کنند.

وی با بیان اینکه تمام کشورهای اروپایی و آمریکا برای تامین امنیت غذایی به تولید کنندگان و کشاورزان خود یارانه می دهند و با ایجاد تعرفه مانع از واردات کالاهایی می شوند که تولیدات آنها رابه خطر می اندازد، تاکید کرد: مسئولین برخلاف کشورهای دیگر نه تنها از منافع تولید کنندگان داخلی حمایت نمی کنند بلکه با ارائه دلار ارزان قیمت و بدون در نظر گرفتن تورم داخلی با واردات بی رویه کالا کارخانه ها را در معرض ورشکستگی یا تولید کمتر از ظرفیت صددرصدی قرار می دهند.

وی با بیان اینکه کالا های اساسی و امنیت غذایی اهمیت حیاتی دارند گفت: ما چقدر درآمد داریم که مثل سابق مواد غذایی وارد کنیم؟ زمانی که کمبود ارز بوجود می آید هزینه های ارزی چگونه ساماندهی می شود؟

رزاقی بخش خصوصی کشور را بخش سرمایه دار لیبرال دانست که به حداکثر سود مورد نظر می اندیشد.
وی یکی از دلایل افزایش قیمت در زمینه های مختلف بی توجهی دولت به نقدینگی موجود در بخش خصوصی دانست و افزود: بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار صرف احتکار در زمین، مواد غذایی و دارویی می شود که قدرت خرید را می گیرد و شرایط کمبود مواد اساسی را در جامعه بوجود می آورد.

رزاقی با بیان اینکه بخش مهمی از درآمد مردم برای خرید مواد غذایی صرف می شود، اظهار کرد: جامعه ما برای تولید داخلی، پیشگیری از واردات و افزایش قیمت ها تدبیری نیاندیشیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت نفت به پایین تر از ۴۰ دلاررسیده و درآمدهای غیر نفتی کشور ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار است که از این میزان حداقل ۱۰ میلیارد بابت واردات مواد غذایی پرداخت می شود، تصریح کرد: این شرایط باعث فشار اقتصادی به قشر کم درآمد جامعه می شود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه دولت به سرمایه داری لیبرال بخش خصوصی می اندیشد، تاکید کرد: در کشورهایی مثل امریکا و اروپا دولت با مبارزه با فساد سفته بازی، احتکار و دریافت مالیات مانع از تجمع ثروت برای عده ای خاص شدند در حالی که در کشور ما این اقدامات انجام نمی شود.

رزاقی با بیان اینکه صرف نظر از تمام تحریم ها، اگر تدابیری در راستای استقلال اقتصادی انجام شود، کشور در مسیر شکوفایی قرارمی گیرد، اظهار کرد: تئوری های مسئولین اقتصادی با استقلال اقتصاد کشور همخوانی مناسبی ندارد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به تحریم های اعمال شده بر کشورمان اظهار کرد:با الگو پذیری از مدیران صنایع دفاع می توان از ظرفیت های عظیم کشور استفاده کرد و با آگاه سازی مردم به ساده زیستی و ایثارگری در اقتصاد تولید مانع از دستبابی دشمنان به اهدافشان شویم.

انتهای پیام/۱۰۲۴ج


کد مطلب: 20616

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/20616/تمایل-دولت-بیشتر-واردات-سرمایه-داری-لیبرال-بخش-خصوصی-می-اندیشد-بنزین-توجیه-آلاینده-بودن-داخلی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir