کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کلار گزارش مي دهد

فعاليت 900 هنرمند صنايع دستي در بروجن/نقوش ايراني عامل رونق هنرهاي دستي است

8 شهريور 1396 ساعت 13:29

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بروجن حمايت هاي دولتي از صنعت گران و استفاده هنرمندان از نقوش برگرفته از فرهنگ ايراني را عامل رونق صنايع دستي دانست و گفت: لباس ها و نقوش فرهنگ غربي از نجابت و حجاب لباس هاي محلي برخوردار نيستند.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کلار، صنايع دستى جلوه اى از هنر و فرهنگ مردم هر منطقه اي است كه علاوه بر جذب گردشگران و بردن سوغات در رونق توليد و اشتغال هم تاثير بسزايي دارد.

هنرمندان صنايع دستي شهرستان بروجن که به صورت خانگي و کارگاهي در رشته هاي مختلفي از جمله گليم بافي، جاجيم، قلم زني، گيوه دوزي و نمدمالي فعاليت دارند براي رونق توليدات نيازمند حمايت هاي دولتي و جوامع محلي هستند.

فعالان صنايع دستي در شهرستان بروجن که محصولات چيني و خارجي را بي کيفيت مي دانند بر استفاده از صنايع دستي داخلي براي رسيدن به نتيجه بهتر تاکيد دارند.

فعاليت بيش از ۹۰۰ هنرمند صنايع دستي در بروجن

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بروجن در گفتگو با کلار، تعداد هنرمندان صنايع دستي در اين شهرستان را بيش از ۹۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: هنرمندان صنايع دستي به صورت اشتغال خانگي و کارگاهي فعاليت مي کنند.

بهادر نوروزي با اشاره به شناسايي هنرمندان صنايع دستي، برگزاري کلاس هاي آموزشي و مجوزهاي سه گانه توليد انفرادي و کارگاهي توسط سازمان ميراث فرهنگي، گفت: ميراث فرهنگي توليدات صنايع دستي را به نمايشگاه هاي سراسر کشور ارسال مي کند تا يک تبادل اطلاعات بين هنرمندان ايجاد شود و محصولات خود را متنوع تر کنند.

نوروزي ضمن بيان اين که براي ارتقاء سطح هنر، توليدات شاخص صنايع دستي جهت کسب درجه نشان ملي معرفي مي شوند، افزود: تمام هنرمندان حوزه صنايع دستي تسهيلاتي کم بهره به فراخور هنر و رشته خود دريافت مي کنند.

وي ادامه داد: بيشتر هنرمندان صنايع دستي در رشته هاي گليم بافي، جاجيم، معرق، سرمه دوزي، قلم زني، مينا کاري، گيوه دوزي، مشبک و نمدمالي فعاليت دارند.

فروش، مشکل اصلي صنايع دستي در بروجن است

نوروزي فروش را مشکل اصلي صنايع دستي در شهرستان بروجن دانست و گفت: واردات صنايع دستي چيني با قيمت ارزان و بي کيفيت بر روي صنايع دستي اثر گذاشته و اصلا از کيفيت لازم برخوردار نيستند.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بروجن اضافه کرد: در حال حاضر کلاس هاي آموزشي صنايع دستي در روستاي سبک در دو رشته گليم بافي و چوقا بافي و روستاي آورگان در رشته هاي چرم دوزي، ترمه دوزي و چوقا برگزار مي شود.

وي همچنين به برگزاري کلاس هاي آموزشي در شهرهاي بلداجي، گندمان، بروجن و نقنه اشاره کرد و گفت: سازمان ميراث فرهنگي رشته هاي منسوخ شده نظير روگيوه و چوقا را آموزش مي دهد و هم اينک هنرمنداني در اين رشته ها فعاليت دارند.

نوروزي در ادامه با بيان اين که امروز در پلان هاي ساختماني خيلي از کشورها مانند چين کارگاه توليدي ديده شده است، تصريح کرد: ما بايد به سمت و سويي پيش برويم که در پلان هاي خانگي کارگاه توليدي براي کمک به توليد و ارتقاي صنايع دستي در کشور داشته باشيم.

نقوش ايراني عامل رونق صنايع دستي است

وي حمايت هاي دولتي از صنعت گران و استفاده هنرمندان از نقوش برگرفته از فرهنگ ايراني را عامل رونق صنايع دستي دانست و گفت: هنرمندان نبايد طرح کشورهاي خارجي مثل کليساي ايتاليا را در محصولات خود استفاده کنند بلکه بايد بر روي طرح هاي محلي و منطقه اي تمرکز کنند تا بازار مصرف ما آنها را بتواند قبول کند.

نوروزي ضمن تاکيد بر کيفيت و حرکت هنرمندان صنايع دستي طبق سليقه مردم، ادامه داد: حمايت دولت از هنرمندان صنايع دستي مي تواند به فروش محصولات و رقابت آنها کمک کند.

وي با بيان اين که گليم بافي، نمدمالي، البسه محلي و گيوه دوزي از ساير رشته هاي صنايع دستي قدمت بيشتري در شهرستان بروجن دارند، گفت: در هيچ کتيبه اي از تاريخ و تمدن ايران انسان برهنه اي به چشم نمي خورد؛ لباس ها و نقوش فرهنگ غربي از نجابت و حجاب لباس هاي محلي برخوردار نيستند.

نوروزي همچنين گفت: اگر جوامع محلي از لباس‌ها و پوشش‌هاي محلي که جذاب و منحصربه‌فرد هستند استفاده کنند هم به جذب گردشگران و هم به توسعه و فروش لباس‌هاي محلي مي‌توانند کمک کنند.

انتهاي پيام1026ج /۵۴۰ ک


کد مطلب: 36006

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/36006/فعاليت-900-هنرمند-صنايع-دستي-بروجن-نقوش-ايراني-عامل-رونق-هنرهاي

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir