کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بانوي کارآفرين برتر در عرصه اقتصاد مقاومتي:

خودباوري نتيجه حضور زنان در عرصه هاي اقتصاد مقاومتي/ بازنشستگي زمان انتقال تجربه هاست

6 بهمن 1395 ساعت 12:13

بانوي کارآفرين برتر در عرصه اقتصاد مقاومتي گفت: اقتصاد مقاومتي يعني اقتصادي که اساس آن بر روي داشته هاي خودمان است اقتصادي که نتيجه ابتکار و تلاش بي وقفه باشد.


به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از مشکات برين توجه به ترويج و توسعه طرح هاي اقتصاد مقاومتي علاوه بر اينکه به تقويت رويه خودکفايي در روستاها کمک مي کند از سويي حلال مشکلات اقتصادي کشور و راهکار برون رفت از رکود تورمي است. از اين رو بايد از روشي توليد را توسعه و رونق داد که کمترين ميزان وابستگي به نقدينگي را ايجاد و در سريع‌ترين زمان به بازدهي مطلوب برسد.

طلعت قابي يکي از افراد برتر ايجاد طرح هاي اقتصاد مقاومتي در توليد و پرورش قارچ روستاي وانان از توابع شهرستان شهرکرد در گفت وگو با خبرنگار مشکات برين از چگونگي ورود به اين عرصه و فراز و نشيب هاي آن سخن گفت.

مشکات برين: ضمن معرفي خود از تحصيلات و سوابق خود بگوييد

بانوي کارآفرين برتر در عرصه اقتصاد مقاومتي: من طلعت قابي بازنشسته آموزش و پرورش که ۱۵ سال اول در خدمت فرزندان استان چهارمحال و بختياري بودم و ۱۵سال دوم در خدمت فرزندان استان اصفهان بودم.
قبل از بازنشستگي هميشه به اين فکر مي کردم که چه کاري رو پيشه کنم که در کنار آن هم وقت خالي ام را پر کنم و هم ازطريق آن بتوانم درآمدي حاصل کنم.
طرح هاي زيادي از ذهنم مي گذشت اما اينکه بتوانم آن را اجرايي کنم، با راهنمايي عزيزان تصميم گرفتم که وارد کار پرورش قارچ شوم، به گفته امام علي (ع) بهترين تفريح کار هست و من با الهام گرفتن از شغل پيامبران به کار کشاورزي روي آوردم، فکر مي کنم بايد رهرو بزرگان دين باشيم چون آنها در هر کاري که پيشه کردند حکمتي نهفته است.
تحصيلاتم را در مقطع کارداني علوم تجربي به پايان رساندم، و از آنجايي که رشته تحصيليم مرتبط به کارم هم مي شود رويش هر هاگ و تبديل آن به قارچ من را بيشتر و بيشتر به خالق هستي نزديک مي کند.
به هرحال با انجام اينکار نشاط خاصي را در خود احساس مي کنم، و ميدانم به اذن خداوند رزق من در رشد قارچ ها نمودار مي شود.
چندماه قبل از اينکه بازنشست شوم با حمايت شوهرم در روستاي خودشان و در خانه پدريشان با تغيير و تحولاتي که در ساخت خانه داديم دو سالن کوچک درست کرديم و با هزينه شخصي گام به گام کشت قارچ را شروع کرديم.

مشکات برين: از کي وارد اين کار (پرورش قارچ) شديد از کجا شروع کرديد و الان در چه مرحله اي هستيد؟

بانوي کارآفرين برتر در عرصه اقتصاد مقاومتي: کار پرورش قارچ را قبل ازاينکه بازنشسته شوم در واقع شروع کردم. شوهرم قبل از بهار سال ۹۰ شروع به ساختن سالن و تهيه و تجهيز سالن کرد و من بعد از امتحانات خرداد ۹۰ از اصفهان آمدم و هر دو با هم و با هزينه شخصي خودمان اولين دوره کشت قارچ را با چهار تُن کمپوست شروع کرديم. اما بعد از مدتي با خريد قطعه زميني و ساخت آن روي اصول صحيح ساختماني دو سالن با مساحت ۱۸۰مترمربع براي پرورش قارچ درنظر گرفتيم که در هر کدام ۱۰ تُن کمپوست قرار مي گيرد.
در اين مدت دوره هاي زيادي کشت کرديم که گاهي با ضرر مالي هم همراه بوده اما نااميد نشديم و کماکان اين کار را هنوز ادامه مي دهيم.
در این مسیر از تجربيات ديگران هم استفاده کرده ايم و هم خودمان تجربه پيدا کرديم. سعي مي کنيم محصولي با کيفيت و عالي توليد کنيم و در اختيار هم وطنان قرار دهیم، به همین دلیل از سم کمتري استفاده می کنيم و تقريبا کشت ارگانيک داریم.

مشکات برين: چه تعداد نيرو اشتغال زايي داشته ايد و چه مقدار محصول توليد مي کنيد؟

بانوي کارآفرين برتر در عرصه اقتصاد مقاومتي: در کاري که شروع کرديم در هر دوره براي دست کم برای ۱۲ نفراشتغال فراهم مي شود که با کمک آنها در هر دوره ۲۵-۲۰ درصد قارچ توليد شده برداشت مي کنيم و در این دوره  هم ۳۰درصد برداشت قارچ داشتيم که موفقيت خوبي بود.
توليدات ما علاوه بر بازارهاي داخل استان به استان هاي خوزستان، گاهي هرمزگان و کرمان و همچنين استان يزد و اصفهان صادر مي شود.
از قارچ ترشي قارچ نیز توليد مي کنيم که به تازگي بازار خوبي پيدا کرده است.

مشکات برين: آيا از وضع بازار فروش راضي هستيد و وضعيت محصول شما در استان و خارج استان به چه شکل است؟

بانوي کارآفرين برتر در عرصه اقتصاد مقاومتي: از بازار فروش هم در داخل استان بيشتر راضي هستيم اما براي استان هاي ديگر دست واسطه گرها باعث مي شود که توليدات ما با قيمت پايين تري فروش برسند.

مشکات برين: نظر شما درباره اقتصاد مقاومتي چيست؟ و به نظر خودتان آيا در تحقق اقتصاد مقاومتي نقشي داشته ايد؟

بانوي کارآفرين برتر در عرصه اقتصاد مقاومتي: اقتصاد مقاومتي به نظر من يعني اقتصادي که اساس آن بر روي داشته هاي خودمان است که با سعي و تلاشمان آن را به بهترين صورت تبديل و مورد استفاده قراردهيم و این یعنی اقتصادي که نتيجه ابتکار و تلاش بي وقفه باشه.
فکر مي کنم سهم ناچيزي در اقتصاد مقاومتي داشتم، با تلاش شبانه روزي کاري را ايجاد کردم که چند نفر از جوانان روستا در کنار آن مشغول به کار مي شوند و بجاي آنکه براي کار روانه شهرها و استان هاي ديگه شوند همين جا در کنار خانواده خود مشغول کار هستند و درآمدي حاصل مي کنند، همچنين توليدات خودمان به مصرف هموطنان مي رسد و از نتيجه آن درآمدي هم براي خودم حاصل مي شود.

Image result for ‫مصاحبه با توليد کننده قارچ‬‎

مشکات برين: به عنوان يک بانوي کارآفرين چه پيامي براي دختران و بانوان جوان و جوياي کار داريد؟

بانوي کارآفرين برتر در عرصه اقتصاد مقاومتي: پيام من به خانواده ها و بانوان اين است گه نترسيم از اينکه دخترانمان زمين بخورند و اجازه بدهيم گريه کنند و دوباره بايستند، بزرگ تر که شدند گاهي از آنها بخواهيم نان بخرند، حتي يکبار شده توصف بايستند. همانقدر که آنها را به آشپزي تشويق مي کنيم براي تعمير قفل اتاق هم تشويق کنيم.
دخترهاي مان را اگر کلاس هنري مي فرستيم يک دوره هم دفاع شخصي بفرستيم.
دخترهایمان منتظر کسي نباشند که مثل پدرهایشان برایشان نان بياورد، دنبال مردي مثل پدرهایشان در اينستاگرام و تلگرام نباشند و من اينها را مي گویم که دخترهایمانن باور کنند که مي توانند روی پاي خودشان بايستند.
به دخترهایمان بگويیم که هيچ فرش ابريشمي و پشمي و هيچ دسته گل رُزي به اندازه زحمت چندين و چندساله بزرگ کردنشان نمي ارزد، به آن ها بگوییم ازدواج تنها هويت آنها نيست و هيچ شواليه اي با هيچ اسب سفيدي قرار نيست آنها را به هيچ قصري ببرد.
از دخترهایمان بخواهيم براي بدست آوردن خواسته هایشان کار کنند، که بدانند شواليه ها خودپرداز نيستند که ازدواج فقط و فقط براي دروکردن پاساژها نيست.

به فرزندانمان اجازه بدهيم زمين بخورند و دوباره بايستند. به دخترهایمان اعتماد کنيم و آنها را به کسب تجربه هاي بزرگ دعوت کنيم و بگذاريم از حلقه بسته تجربه هاي کوچک رهايي پيدا کنند و بعد از آن خيالمان از چند نسل بعد خودمان راحت باشد.

مشکات برين: مشکلات شما در زمينه توليد و فروش محصول چيست؟ و از مسئولان چه انتظاراتي داريد؟

بانوي کارآفرين برتر در عرصه اقتصاد مقاومتي: مشکلات ما، تهيه کمپوست مرغوب باقيمت مناسب، بدست آوردن کمپوست مرغوب در هر زمان که نياز هست، کوتاه شدن دست واسطه گرها، کسب تسهيلات چشمگير با درصد سود پايين و... است و از مسؤلان انتظار داريم راه را براي فعالين عرصه توليد و اقتصادمقاومتي هموار کنند.

در پايان از تمام کساني که خاضعانه و خالصانه در هر سِمت و منصبي که هستند کار مي کنند تا کشورمان ايران را به قله هاي ترقي و موفقيت برسانند تشکرمي کنم و سر تعظيم فرود مي آورم.

چو ايران نباشد تن من مباد.

انتهاي پيام1026ج /۱۰۲۰ج


کد مطلب: 32875

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/32875/خودباوري-نتيجه-حضور-زنان-عرصه-هاي-اقتصاد-مقاومتي-بازنشستگي-زمان-انتقال-تجربه-هاست

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir