کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امر به معروف و نهی از منکر واجبی مظلوم و فراموش شده

ضرورت احياء امر به معروف و نهي از منکر، گام اول "آموزش"

27 آذر 1396 ساعت 12:33

کساني که به امر به معروف و نهي از منکر در سطح جامعه مي پردازند قبل از اجراي آن آموزش کامل را ببينند تا در جامعه موثر واقع شود.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از بام ايران خبر؛ درباره فريضه مهم امر به معروف و نهي از منکر آثار و تأليفات بسيار و متنوع در سطوح مختلف عرضه شده که هر کدام ويژگي هايي دارد يا براي گروه خاصي تدوين شده است.

امروز که در سايه حکومت دين و ولايت فقيه زمينه اجراي اين حکم خدا فراهم تر است، عده اي با ايمان و انگيزه کمر همت بسته و پاي اراده پيش نهاده اند تا اين مظلوم ترين تکليف الهي را به صحنه آورند.

در اين برهه شرايط مناسب تري هست تا فرهنگ عمومي با اين مسئله آشنا شود و به اين ترتيب زمينه اقدام عملي فراهم تر شود.

گرچه شناخت اهميت ضرورت مراتب شرايط و احکام امر به معروف و نهي از منکر هم لازم وهم مفيد است، ولي مهمتر از آن، تشويق شدن و انگيزه پيدا کردن افراد جامعه، ادارات و ارگان ها، مدارس و دانشگاه ها براي عمل به آن است.

آموزش در هر زمينه اي ازجمله امر به معروف و نهي از منکر مي تواند موثر واقع شود و لازم است کساني که به اين دو فريضه الهي در سطح جامعه مي پردازند قبل از اجراي آن آموزش کامل را ببنند تا در جامعه موثر واقع شود.

همان طور که مقام معظم رهبري بارها و بارها تاکيد کرده اند هنوز جنگ در کشور تمام نشده بلکه از جنگ سخت به جنگ نرم تبديل شده است که اين نشانگر آن است که ميدان هاي جنگ نرم نيازمند رزمندگاني براي حضور در خط مقدم اين جبهه است که امران به معروف و ناهيان منکر از رزمندگان خط مقدم اين مبارزه هستند.

هرچه در اين زمينه توفيق بيشتر به دست آوريم به هدف نزديکتر شده ايم.

به اميد روزي که اين دو واجب فراموش شده بار ديگر جايگاه خود را در ميان مسلمانان باز يابد و از اين رهگذر سيماي جامعه اسلامي تر گردد.

قبل از اجراي امر به معروف و نهي از منکر لازم است با اين دو فريضه الهي آشنايي کامل داشت

حسين اسحاقي کارشناس تربيتي در چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با خبرنگار بام ایران خبر؛ با اشاره به اينکه امر به معروف و نهي از منکر شرايط خاصي دارد اظهار کرد: کسي که بخواهد به فريضه امر به معروف و نهي از منکر بپردازد قبل از هرچيزي بايد با آن آشنايي کامل داشته باشد.

وي تصريح کرد: اجرا کنندگان اين دو فريضه بايد شناخت کافي از اسلام داشته باشند و عملشان از روي بصيرت باشد نه بر اساس احساس.

اسحاقي با اشاره به اينکه در صورتي امر به معروف و نهي از منکر واجب است که احتمال دهيم تاثيري در طرف مقابل دارد تاکيد کرد: اگر يقين داشته باشيم که گفتن و يا اقدام عملي ما بي اثر است اين امر واجب نيست.

وي ادامه داد: گاهي اوقات ممکن است با گفتن يک نفر و يک بار تاثير نکند ولي تکرار آن موثر باشد که در اينجا بايد اقدام گردد و اگر تذکر فردي بي اثر باشد ولي گفتن جمع موثر باشد بايد تذکر گروهي داده شود.

کارشناس تربيتي در چهارمحال و بختياري يادآور شد: در حکومت اسلامي آنجا که جلوگيري از گناهان و فسادها جز برنامه عملي و اقدام و برخورد ، ممکن نباشد نهي از منکر به زدن، زخمي کردن، درگيري، کشت و امثال اينها بينجامد در اين گونه موارد بايد به نحوي با همکاري و هماهنگي نظام حاکم، نيروي انتظامي، مقامات مسئول و مراکز مربوط انجام گيرد که به هرج و مرج اجتماعي کشيده نشود.

به گزارش بام ايران خبر؛ اهميت اموزش امربه معروف با توجه به پايين بودن اطلاعات عموم مردم و کساني که ميخواهند اين فريضه را اجرا کنند و پيچيدگی‌هاي جامعه امروزي ضروريست.

حيات معنوى جامعه در گرو امر به معروف و نهى از منکر / امر به معروف و نهي از منکر واجبي مظلوم و فراموش شده

جانشين ستاد امر به معروف و نهي از منکر در چهار محال و بختياري گفت: امر به معروف نهي از منکر دو واجب الهي است که مظلوم واقع شده و خيلي به آن پرداخته نشده است.

سعيدي با اشاره به اينکه تا قبل از سال ۹۴ هيچ قانوني در خصوص امر به معروف و نهي از منکر نداشتيم اظهار کرد: از سال ۹۴ به بعد حمايت امران به معروف و نهي از منکر ابلاغ شد اما هنوز سازکارهاي لازم به وجود نيامده است.

وي ادامه داد: به شوراي انقلاب فرهنگي دستور داده شد که همه نهادها از نظر امر به معروف و نهي از منکر حرف شنويي داشته باشد.

سعيدي با اشاره به اينکه تا سال ۷۲ فعاليت آنچناني در خصوص امر به معروف و نهي از منکر وجود نداشت عنوان کرد: بعد از تصويب قانون بحث فعاليت ها چشمگير شده و جا انداختن بحث لساني وظيفه همگاني شد.

وي با اشاره به اينکه همه ما در قبال امر به معروف و نهي از منکر مسئول هستيم بيان داشت: همه افراد جامعه در مقابل ناهنجاري ها لازم است حداقل کار را انجام دهند.

اگر تذکر به صورت همگاني باشد از شمشير هم برنده تر است

سعيدي يادآور شد: همه ما افراد جامعه و اين نظام لازم است اگر منکر ديديم تذکر دهيم و بنا به فرموده مقام معظم رهبري اگر تذکر به صورت همگاني باشد از شمشير هم برنده تر است.

وي با اذعان بر اينکه همگاني کردن امر به معروف و نهي از منکر بايد جا انداخته شود بيان داشت: ما در اين استان تا کنون ۱۷۰۰ نفر را در استاي امر به معروف و نهي از منکر آموزش داده ايم که اين افراد کارت امر به معروف و نهي از منکر را نيز دريافت نموده اند.

سعيدي با تاکيد بر اينکه براي استفاده از امر به معروف و نهي از منکر روش ها مختلفي وجود دارد خاطر نشان کرد: کساني که اموزش ببيندد بايد اول معروف و منکر را بشناسند و بدانند با مخاطب چگونه ارتباط برقرار کنند.

ضرورت رعايت هنجارهاي جامعه

جانشين ستاد امر به معروف و نهي از منکر در چهارمحال و بختياري گفت: بايد هنجارهاي جامعه را رعايت کرد اين جامعه مانند يک کشتي است و اين روش ها مواردي است که ما آموزش مي دهيم.

سعيدي با اشاره به اينکه همه ما درگير جنگ فرهنگي هستيم بيان داشت: ما به عنوان بچه هاي مومن در راستاي احيا امر به معروف و نهي از منکر کار ميکنيم تا حدودي موفق بوده، ضعف هايي داشته ايم که در دوره هاي بعد قابل جبران است.

وي يادآور شد: ما تا کنون بيش از ۳۰ سال است که جنگ فرهنگي را تجربه ميکنيم و اگر اقدامات جوانان ما در راستاي امر به معروف و نهي از منکر و همچنين اقدامات فرهنگي نبود شايد وضعيت بدتر از اينها شکل مي گرفت.

وي با بيان اينکه تا کنون توانسته ايم روند تهاجم دشمن و تاثير گذاري آن را کند کنيم اذعان داشت: بايد در اين راستا که چه ميزان امر به معروف و نهي از منکر ما در جامعه تاثير گذار بوده است نظرسنجي صورت گيرد.

سعيدي تاکيد کرد: امر به معروف و نهي از منکر واجبي است که بايد اجرا شود و راه و شيوه آن هم بايد آموزش ديده شود.

وي افزود: علت ها و آسيب ها را بررسي مي کنيم، راهکار مي دهيم و در رابطه با ناهنجاري ها مسئوليت داريم.

رسانه ها موثرترين نقش در ترويج امر به معروف و نهي از منکر

جانشين ستاد امر به معروف و نهي از منکر در چهارمحال و بختياري گفت: رسانه ها نقش موثري در ترويج امر به معروف و نهي از منکر دارند.

سعيدي اظهار کرد: امر به معروف و نهي از منکر واجبي است که بقيه واجبات به واسطه آن اقامه شود اگر تعطيل شود بقيه آن هم تعطيل خواهد شد اگر امر به معروف و نهي از منکر ترک شود مشکلات زيادي به وجود خواهد آمد.

وي ادامه داد: اگر امر به معروف و نهي از منکر در جامعه پياده شود اصلاح همه ناهنجاري ها نيز به وجود مي آيد.

سعيدي با بيان اينکه امر به معروف و نهي از منکر در همه عرصه هاي زندگي است بيان داشت: بر همه ما واجب است که امر به معروف و نهي از منکر را در يکا يک عرصه هاي زندگي خود پياده کنيم.

ايران اسلامي در قله امر به معروف و نهي از منکر

جانشين ستاد امر به معروف و نهي از منکر چهارمحال و بختياري گفت: بزرگترين معروف جمهوري اسلامي و انقلاب اسلامي است و هر آنچه بخواهد ضربه بزند و اينها مي شود منکر ما در قله امر به معروف و نهي از منکر را ببنيم.

سعيدي در پايان با اشاره به اينکه ما بايد بتوانيم به تثبيت اين نظام با همه ارزش ها و اهداف آن و آنچه در مقابل آن است تلاش کنيم تاکيد کرد: مصرف کالاهاي خارجي از منکرات اقتصادي و اقتصاد مقاومتي اولويت اول معروفات کشور است.

به گزارش بام ايران خبر؛ امروز اجراي فريضه امر به معروف و نهي از منکر نيازمند شيوه خاصي است و امران به معروف و ناهيان از منکر اگر در جامعه منکري را گوشزد کردند بايد مراقب مخاطب خود باشند و احترام متقابل و تکريم را رعايت کنند.

برنامه هايي که از سوي ادارات و نهادهاي فرهنگي در جامعه تدوين و اجرا مي شود نبايد با مقدسات و شرع مقدس مغايرت داشته باشد.

اجراي امر به معروف و نهي از منکر، جامعه را از گزند انحرافات و آسيب هاي اجتماعي مصون نگه مي دارد و جامعه را به سوي رستگاري رهنمون مي کند.

گزارش : مرضيه عالي پور هفشجاني

انتهاي پيام/۵۳۰ب


کد مطلب: 37645

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/37645/ضرورت-احياء-امر-معروف-نهي-منکر-گام-اول-آموزش

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir