کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری:

کمبود بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری بی‌سابقه است/بیشتر کشورهای دنیا با خشکسالی مواجه هستند

24 دی 1396 ساعت 10:48

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه وقوع خشکسالی به این شکل که ما در استان با آن مواجهیم تا به حال بی‌سابقه بوده گفت: در حالی که سال دهم خشکسالی را می‌گذرانیم اما امسال بدترین حالت خشکسالی‌ها را داشتیم که از لحاظ بارشی در ۳۰ سال گذشته این شرایط بی‌سابقه بوده است.


مهرداد قطره معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: صبح امروز شهرکرد با دمای ۱۲ درجه زیر صفر برای چندمین روز متوالی سردترین مرکز استان در کشور اعلام شد.

وی با بیان اینکه روز گذشته دمای شهرکرد در گرم‌ترین ساعت به دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد بالای صفر رسید افزود: لردگان در گرم‌ترین ساعات روز گذشته دمای ۱۸ درجه بالای صفر را تجربه کرد.

قطره با اشاره به اینکه از لحاظ بارش‌ها متاسفانه میانگین بارش‌ها از ابتدای سال زراعی تا صبح امروز به ۵۵ میلی‌متر رسید که در مقایسه با سال قبل و میانگین بلندمدت ۳۰ ساله که ۲۵۵ میلی‌متر بوده ۹ درصد کاهش داشته و همچنین نسبت به دوره مشابه سال قبل و هم نسبت به میانگین بلندمدت کاهش نشان می‌دهد.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در شهرکرد از اول مهر تا صبح امروز فقط ۱۳ میلی‌متر بارش ثبت شده است درصورتی که در قبل و میانگین بلندمدت ۱۳۵ میلی‌متر بارش داشتیم.

قطره با تاکید بر اینکه امسال در کوهرنگ به‌عنوان تامین‌‌کننده آب استان از ابتدای مهر تا امروز ۱۲۵ میلی‌متر بارندگی به ثبت رسیده درحالی که این میزان در سال قبل ۶۷۴ میلی‌متر و میانگین بلندمدت ۵۷۰ میلی‌متر بوده است، بنابراین در کوهرنگ هم با کاهش شدید بارش به میزان ۸۱ درصد مواجه بودیم.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: ارتفاع برف در شهرستان چلگرد به کمتر از ۱۴ سانتی‌متر رسیده درحالی که باید به میانگین ۸۵ سانتی‌متر برسد.

وی بیان داشت: از لحاظ وضعیت جوی همچنان روزهای بدون بارش را برای استان در پیش‌بینی می‌کنیم به جز دوشنبه که وزش باد و گرد و غبار برای برخی نقاط استان و احتمال خیلی کم بارش برای مناطق شمالی استان و کوهرنگ دور از انتظار نخواهد بود.

قطره با بیان اینکه وقوع خشکسالی به این شکل که ما در استان با آن مواجهیم تا به حال بی‌سابقه بوده افزود: در حالی که سال دهم خشکسالی را می‌گذرانیم اما امسال بدترین حالت خشکسالی‌ها را داشتیم که از لحاظ بارشی در ۳۰ سال گذشته این شرایط بی‌سابقه بوده، همچنین در برخی نقاط استان بارش موثر روزانه بیش از پنج سانتی‌متر گزارش نشده که این هم در ۶۰ سال گذشته در شهرکرد بی‌سابقه بوده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اگر خشکسالی‌ها فقط در کشور ما اتفاق افتاده بودند می‌توانستیم موضوع را به دخالت‌های سایر کشورها در شرایط جوی ربط دهیم اما کاهش بارش‌ها برای بیشتر کشورها اتفاق افتاده است ادامه داد: برای مثال می‌توان به کاهش ۴۵ درصدی بارش‌ها در کشور ترکیه اشاره کرد، این کشور هم با کاهش آب در رودخانه‌ها و سدها مواجه است.

قطره افزود: این وضعیت‌ها را در سال‌های گذشته هم داشتیم اما موضوع نگران‌کننده استمرار و انباشت کم‌بارشی درسال‌های گذشته است، اما امیدواریم از نیمه دوم بهمن و اسفند بخشی از این کمبودها جبران شود و در پایان سال را زراعی با کمبود بارش ۳۰ تا ۳۵ درصد سپری کنیم.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج


کد مطلب: 38030

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/38030/کمبود-بارش-ها-چهارمحال-بختیاری-بی-سابقه-بیشتر-کشورهای-دنیا-خشکسالی-مواجه-هستند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir